شناسهٔ خبر: 67362939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه کردستان:

رئیس‌جمهور آینده از دانشگاهیان به عنوان یک فرصت استفاده کند

رئیس دانشگاه کردستان گفت: رئیس‌جمهور آینده باید به دانشگاهیان و سرآمدان اجتماعی توجه ویژه داشته باشد و از دانشگاه و دانشگاهی به عنوان یک فرصت استفاده کند.

صاحب‌خبر -

حامد قادرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار کرد: یک رئیس‌جمهور باید قبل از هر چیز به دانش و دانشگاهی احترام بگذارد و به عنوان یک پشتوانه از دانشگاهیان کشور هم بهره بگیرد، چون در دانشگاه به طور قطع به یقین، بر اساس اصول و مبانی دانش مسائل، طرح موضوع می‌شود و مغرضانه نخواهد بود.

وی افزود: دانشگاهیان می‌توانند پل ارتباطی بسیار خوبی بین بخش اجرا و میدان عمل باشند و چون با قشر جوان سر و کار دارند، مسلماً سازنده آینده کشور هستند.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: اگر رئیس جمهور کشور در برنامه‌های اجرایی که بر اساس قانون اساسی و به ویژه برنامه هفتم توسعه نوشته شده، همانگونه که دانشگاه‌ها را برجسته دیده‌اند، دانشگاه و دانشگاهی را با نگاه ایجاد توازن در کشور استفاده کند، مسلماً رئیس‌جمهور موفقی خواهد بود.

قادرزاده ادامه داد: امروز ما می‌دانیم استان‌های مختلف ظرفیت‌هایی بسیاری دارند اما به همان اندازه‌ای که باید در درون خود سرمایه‌های انسانی را جمع نمی‌کنند، چون امکانات لازم در آن دانشگاه‌ها نیست و بیشتر طرح‌های پژوهشی و فرصت‌ها در مرکز کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در همه دانشگاه‌های کشور از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی یک رئیس‌جمهور بخواهد استفاده کند، هم توزیع مناسب سرمایه‌های انسانی را در جامعه خواهیم داشت و هم توسعه متعادل و متوازن در سطح جامعه و توزیع جمعیتی هم مناسب خواهد بود.

استفاده از دانشگاهیان باعث توازن در کشور خواهد شد

رئیس دانشگاه کردستان اضافه کرد: ما می‌دانیم که بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور در استان تهران و البرز مستقر است، در حالی که ظرفیت‌های خدادادی استانی مثل کردستان و سایر استان‌های کشور که در حاشیه قرار گرفته‌اند بسیار بالاتر از آن تراکم جمعیتی موجود در آن است که استفاده از دانشگاه و دانشگاهیان باعث این توازن خواهد شد.

قادرزاده تاکید کرد: مسئله مهم‌تر اینکه معیشت دانشگاهیان چه کارمندان و چه اعضای هیئت علمی حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، چون توجه به آموزش عالی و آموزش و پرورش به هیچ عنوان هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی تصریح کرد: از نظر بنده، به عنوان فردی که قریب به سه دهه است در دانشگاه فعالیت می‌کنم، رئیس‌جمهور قبل از هر چیزی بایستی مشاوره‌پذیر باشد، به دانشگاه و دانشگاهیان توجه کند، به سرآمدان اجتماعی توجه ویژه داشته باشد و از دانشگاه به عنوان یک فرصت استفاده کند.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: رئیس‌جمهور باید برنامه‌های بلندمدت در ذیل برنامه‌های اجرایی‌اش داشته باشد، اما حتماً به بحث کوتاه‌مدت و میان‌مدت هم توجه داشته و از این قضیه هم غفلت نکند.

قادرزاده اضافه کرد: رفع تبعیض‌ها مهم‌ترین بحثی است که بایستی به آن توجه شود، چون امروز از تبعیض‌هایی که در دوره‌های قبل از انقلاب شکل گرفته و بعضاً هم در دولت‌های مختلف به صورت جناحی برنامه‌هایی را اجرایی کرده‌اند، از جناح‌گرایی و گروه‌گرایی و اینکه فقط این یکی خودی و آن یکی در مسیر ما نیست، پرهیز شود.

رئیس‌جمهور آینده، رئیس‌جمهور همه مردم باید باشد

وی تاکید کرد: رئیس جمهور منتخب، رئیسِ‌جمهور همه مردم است، چه کسی که به او رأی داده و چه کسی که به او رأی نداده است.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: یک رئیس‌جمهور برنامه‌هایش برای آینده اثرگذار خواهد بود و اثرات مثبت و اثرات منفی هم ماندگار است و پاک کردنش کار ساده‌ای نخواهد بود.

قادرزاده گفت: توجه به همه گروه‌های موجود در جامعه، هم افراد کم‌درآمد و هم افراد پردرآمد یکی از مطالبات است، چون هردو برای جامعه مفید هستند و در این راستا به سمت تعادل در نهایت حرکت می‌شود.

وی اضافه کرد: به صورت کلی در مسائل مربوط به بانوان، آموزش و پرورش، دانشگاهیان، کارمندان و در حوزه‌های عمران و آبادانی، در مسائل زیرساختی، در بحث تکریم تفاوت‌ها در کشور، چه تفاوت‌هایی که به لحاظ فرهنگی وجود دارد، چه تفاوت‌های عقیدتی و مذهبی، یک رئیس‌جمهور باید برنامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه کردستان تاکید کرد: در نظام اسلامی قطع به یقین همه ویژگی‌ها تحت عنوان فضائل مثبت و قابل توصیه بایستی در رئیس‌جمهور وجود داشته باشد و از گروه‌گرایی و دسته‌گرایی و اینکه فقط به سمت یک گروه خاص بخواهد حرکت کند، باید پرهیز شود.

نظر شما