شناسهٔ خبر: 67362736 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

واکنش پکن به فشار و تحریم علیه ایران

نماینده چین در سازمان ملل متحد، واشنگتن را عامل مخرب در فرایند اجرای برجام خواند و خواستار لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛  «مذاکرات به منظور از سرگیری پایبندی به برجام، انرژی مثبت و امید جدیدی را به خاورمیانه و جهان که هر دو با درگیری‌ و بی‌ثباتی مواجه هستند، به همراه می‌آورد» این‌ها بخشی از سخنان سفیر چین در سازمان ملل فو کونگ در جلسه روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت است که خواستار ازسرگیری مذاکرات به منظور اجرای مجدد برجام شد.


روزنامه چاینا دیلی گزارش کرد، جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در سال 2015، توافق برجام را به امضا درآوردند و متعهد شدند تا ایران در قبال دریافت یکسری امتیازات و کاهش تحریم‌ها، بخشی از فعالیت هسته‌ای خود را کاهش داد.


با این‌حال، ترامپ پس از روی کار آمدن، تمامی تعهدات دولت قبلی آمریکا در قبال برجام را نادیده گرفت و بدون توجه به پایبندی کامل ایران به این توافق هسته‌ای و درخواست‌های بین‌المللی برای ادامه اجرای برجام، این توافق را پاره کرد و سیاست «فشار حداکثری» را در قبال جمهوری اسلامی پیش گرفت.


طبق این گزارش، فو با تأیید تلاش‌های اتحادیه اروپا، تصریح کرد که پکن بعنوان هماهنگ‌کننده، «ترغیب به ازسرگیری مذاکرات را میانجیگری کرده است و همچنان قصد دارد نقش کلیدی هماهنگ‌کننده را ادامه دهد».


نماینده چین در سازمان ملل به نقش مخرب آمریکا در توقف اجرای برجام اشاره کرد و گفت: «ایالات متحده به صورت یکجانبه از این توافق جامع خارج شد و فشار حداکثری به ایران تحمیل کرد و موجب طولانی‌شدت بحران هسته‌ای شد».


وی سپس از ایالات متحده خواست تا مسئولیت را برعهده گیرد و شرایطی را برای احیای هرچه سریع‌تر برجام فراهم آورد.


فو با اشاره به این موارد  گفت که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، «همکاری مفید دوجانبه بین کشورها را خدشه‌دار کرد و انصاف و عدالت بین‌المللی را نقض کرد و به شدت قوانین و روابط بین‌المللی را نقض کرد».


سفیر چین در سازمان ملل در ادامه از واشنگتن خواست تا تحریم‌های «غیرقانونی» علیه ایران و همچنین علیه شرکت‌ها و اشخاص کشورهای ثالث به دلیل تعامل با ایران را لغو کند.


فو همچنین در خصوص تأثیرات مثبت لغو تحریم‌های ایران و کشورهایی که با تهران همکاری دارند، توضیح داد: «چنین چیزی، حق ایران برای تعامل در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خارجی را احیای می‌کند و برای تمامی طرف‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد تا همکاری تجاری و اقتصادی عادی با ایران را تقویت کنند و مسیر را برای تقویت و پیشبرد فرایند مذاکرات هموار می‌کند».


این دیپلمات چین با تأکید بر بی‌اثر بودن رویکرد فشار و تحریم علیه ایران گفت: «فشار به ایران هیچ کمکی به موضوع نمی‌کند و ارتباط و گفت‌وگو، رویکرد صحیح است».
وی گفت: «حفظ این توافق به حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای در راستای منافع مشترک کشورهای منطقه کمک می‌کند».


فو ادامه داد: «کشورهای خاص باید، استفاده از موضوع هسته‌ای ایران را برای پیشبرد برنامه‌های ژئوپولتیکی متوقف کنند و از ارتباط دادن مذاکرات هسته‌ای با دیگر موضوعات خودداری کنند زیرا چنین چیزی تنها، فرایند مذاکرات را مختل می‌کند و تلاش‌های دیپلماتیک مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند».

نظر شما