شناسهٔ خبر: 67362560 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حرف و عمل فرانسه با روسیه یکی نیست / آیا حیله‌ای در کار است؟

رئیس جمهور فرانسه در جریان اظهاراتی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با رئیس جمهور روسیه ارتباطی برقرار نکرده است، تاکید کرد: من آماده ادامه گفت وگو با ولادیمیر پوتین هستم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته تارنمای خبری یامال، رئیس جمهور فرانسه پیشتر در ماه مارس هم درباره آمادگی خود برای مذاکره با رئیس جمهور روسیه اظهار کرده بود: اگر پوتین زنگ بزند، گوشی تلفن را برمی‌دارم.

این اظهارات از سوی رئیس جمهور فرانسه در حالی بیان می‌ شود که وی از اواخر ماه فوریه، چندین بار اظهارات تحریک‌آمیزی درباره احتمال اعزام نیرو از کشورهای غربی به اوکراین را مطرح کرده است.

همچنین نشریه بلومبرگ در ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) به نقل از منابع آگاه نوشت که مکرون قرار است از طریق شی جین پینگ رئیس جمهور چین بر پوتین تأثیر بگذارد و روسیه را وادار به توقف جنگ کند.

مکرون در اوایل ماه می هم با تاکید بر نیاز غرب به حفظ گفت و گو با روسیه، اعلام کرد: در غیر این صورت، کشورهای غربی باید با نظم بین‌ المللی و همچنین صلح و امنیت خداحافظی کنند.

رئیس جمهور فرانسه پیشتر در اظهاراتی با بیان اینکه ترس و نگرانی فرانسوی‌ ها در مورد احتمال جنگ با روسیه را درک می‌ کند، تاکید کرد: ارتش فرانسه در آینده نزدیک به اوکراین اعزام نخواهد شد.

مکرون که اعلام کرده بود در صورت شکسته شدن خطوط دفاعی اوکراین در خط مقدم جبهه و آغاز پیشروی ارتش روسیه، با درخواست کی‌یف اعزام نیرو به این کشور را رد نمی‌ کند، اظهار کرد: بسیاری از کشورها با رویکرد پاریس در خصوص اعزام احتمالی نیرو به اوکراین موافقت کرده‌ اند اما فکر نمی‌ کنم حداقل تا دو نسل آینده جنگ به سرزمین ما بیاید.

دلیل حمایت گسترده فرانسه از اوکراین چیست؟
سیاست خارجی  فرانسه در سال های گذشته متحمل شکست های سختی شده است، علاوه بر آفریقا دستگاه دیپلماسی این کشور در ارتباط با روسیه هم بسیار ناموفق عمل کرده است.

این در حالی است که سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه چندی پیش گفت که پاریس محموله‌ ای شامل موشک‌ های ضدهوایی آستر ۳۰ و صدها خودروی زرهی را به عنوان بخشی از بسته کمک دفاعی جدید خود به اوکراین ارسال خواهد کرد.

وزیر دفاع فرانسه درخصوص این بسته کمکی، اظهار کرد: این بسته دفاعی همچنین شامل ۷۸ هویتزر سزار و گلوله‌ های توپخانه است.
وزیر دفاع فرانسه با اشاره به نقش مهم مهمات توپخانه در جنگ میان کی‌ یف و مسکو، یادآور شد: ما همچنین در حال تولید شبانه‌ روزی گلوله‌ های توپخانه هستیم تا آنها را در تابستان امسال در اختیار اوکراین بگذاریم.

رسانه های فرانسوی گزارش کمک های این کشور به اوکراین را منتشر کرده اند و براین اساس آمارها نشان می دهد در مجموع، ارزش کل تجهیزات نظامی فرانسه تحویل داده شده به اوکراین بالغ بر ۲،۶۱۵ میلیارد یورو است. علاوه بر این، فرانسه ۱.۲ میلیارد یورو به تسهیلات صلح اروپا (EPF) کمک کرده است.

صدای مخالفان فرانسوی برای گفت و گو با روسیه درآمده است
خبرگزاری فرانسه فروردین امسال در حالی که از استعفای استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه پس از تماس تلفنی جنجالی میان وزرای دفاع فرانسوی و روسی خبر داده بود به این نکته اشاره کرد که این وزیر گفته است، گفت‌ و گو با مسکو دیگر به نفع پاریس نیست.

سژورنه که با شبکه‌ های فرانس۲۴ و RFI فرانسه مصاحبه می‌کرد، افزود: فرانسه می‌ تواند دوباره با روس‌ ها گفت‌ و گو کند اما باید قبل از آن اعتماد متقابل برقرار شود.

به گفته پاریس، هدف لکورنو از این تماس تلفنی اعلام آمادگی فرانسه برای انتقال «اطلاعات مفید» به مسکو درباره این حمله و گسترش همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم بود.

اما وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که شویگو در این گفت‌ و گو هشداری داده بود که امیدوار است سرویس‌ های مخفی فرانسه در این حمله تروریستی دخالت نکرده باشند.

همان زمان امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از آنچه که لحن «تهدیدآمیز» روسیه خواند، انتقاد و هرگونه دخالت پاریس در حمله تروریسی به تالار شهر کروکوس در نزدیکی مسکو را رد کرد.
مکرون گفت: گمانه زنی‌ ها مبنی بر اینکه فرانسه یا اوکراین پشت این موضوع هستند، منطقی نیست و صحت ندارد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما