شناسهٔ خبر: 67362479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آمار و نمودارهایی که ثابت می‌کند دولت اصلاحات موفق‌ترین کارنامه را در اجرای برنامه‌ها داشته است/ بیطرف، وزیر پیشین نیرو: پزشکیان عضو همین دولت بوده است

حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشین نیرو گفت: دولت اصلاحات موفقترین کارنامه را در اجرای برنامه‌های توسعه در کشور داشته و بیشترین رشد متوسط اقتصادی و کمترین تورم متوسط برنامه را در دوره خود رقم زده و پزشکیان هم عضو همین دولت بوده و به برنامه پایبند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشین نیرو در سخنانی در گردهمایی یزدی‌های مقیم تهران برای حمایت از مسعود پزشکیان، با بیان این مطلب گفت: قبل از انقلاب ۵ برنامه توسعه در کشور اجرا شد که 2 مورد 7 ساله و 3 مورد 5 ساله بود و در اجرای آنها تنها یک وقفه یک ساله رخ داده است.

 

میزان اجرای برنامه ها در دولت های مختلف (2)

 

به گفته وی، بعد از انقلاب تا کنون، ۶ برنامه توسعه اجرا شده که اجرای آنها با ۴ وقفه مواجه شده و در سه مورد یک سال و یک مورد که همان برنامه ششم است، ۲ سال تمدید شده و تنها در دوره اصلاحات (سال ۷۶ تا ۸۴) برنامه های دوم و سوم توسعه در زمان مقرر اجرا شدند و دستخوش تمدید نشدند.

 

میزان اجرای برنامه ها در دولت های مختلف (1)

 

بیطرف با بیان این که دولت سیزدهم بدترین شرایط را از حیث برنامه توسعه داشته، ادامه داد: این دولت شهریور ۱۴۰۰ روی کار آمد که برنامه ششم تا اسفند آن سال ادامه داشت و باید طی شش ماه دوم ۱۴۰۰ برنامه تدوین و اصلاح و در مجلس تصویب می‌شد، اما این دولت تازه در خرداد سال ۱۴۰۲ لایحه برنامه هفتم را به مجلس داد و پاییز ۱۴۰۲ در مجلس تصویب شد و چون رفع ایرادات شورای نگهبان دو ماه طول کشید، در آخر سال با زمان تصویب بودجه تلاقی کرد و حالا در ماه چهارم سال ۱۴۰۳ هنوز نهایی نشده است!

وزیر نیروی دولت اصلاحات در ادامه گفت: فقط برنامه‌های دوم و سوم توسعه که با دولت‌های هفتم و هشتم همزمان بودند تمدید نداشتند و چون دولت اصلاحات اعتقاد به برنامه راهبردی داشت و مقید به اجرای آن بود، کارها با نظم و برنامه پیش رفت.

 

میزان اجرای برنامه ها در دولت های مختلف (3)

 

وی ادامه داد: از نظر شاخص‌های تحقق برنامه هم همین طور است، یعنی بالاترین مقدار متوسط رشد اقتصادی (6.1) و کمترین متوسط تورم (14.4) در برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب، مربوط به برنامه سوم است که در دوره اصلاحات هم تدوین و هم اجرا شده است و سایر شاخص‌ها هم در برنامه سوم قابل قیاس با برنامه‌های دیگر نیست.

بیطرف با اشاره به اعتقاد پزشکیان به برنامه و تاکید وی بر اجرای برنامه هفتم ابراز امیدواری کرد این عضو کابینه دوم خاتمی در عمل اجرای دقیق برنامه ها را دنبال کند و به نتایج قابل قبولی برسد.

در این نشست که با حضور چهره‌های برجسته برگزار شد، دکتر عارف، دکتر ملک افضلی و حجت‌الاسلام فاضل میبدی نیز به ایراد سخن پرداختند و بر ضرورت حمایت از مسعود پزشکیان تاکید کردند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما