شناسهٔ خبر: 67361868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

افزایش ۷۰درصدی مداخله گران دندان پزشکی در مشهد

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار مراکز مداخله‌گر سلامت حوزه دندانپزشکی مشهد در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، دکتر مرتضی فغانی اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال گذشته سه مرکز مداخله‌گر سلامت حوزه دندانپزشکی در مشهد توسط کارگروه مبارزه با مداخله گران سلامت شناسایی و مهر و موم شدند اما در سه ماهه نخست امسال ۱۰ مرکز مداخله‌گر سلامت حوزه دندانپزشکی در این شهر شناسایی و مهر و موم شد.

وی ادامه داد: در این مراکز مداخله‌گر سلامت افراد غیر پزشک، فاقد صلاحیت و بدون مجوز خدمات دندانپزشکی همچون دندانپزشکی عمومی، پروتز دندان، ایمپلنت، ترمیم دندان، کشیدن دندان، پر کردن دندان و درمان ریشه را ارائه می‌کردند.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ارائه خدمات سلامت به ویژه خدمات حوزه دندانپزشکی توسط افراد غیرپزشک، پیامدها و خطرات بسیاری به همراه دارد.

فغانی افزود: افراد مداخله‌گر (غیر پزشک) به دلیل نداشتن تخصص و تعهد لازم و این که هیچ کنترل عفونتی از سوی آنان برای بیماران صورت نمی‌گیرد بیماران را در معرض بیماری‌های خطرناکی همچون ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های خونی قرار می‌دهند و علاوه بر آن به دلیل انجام درمان‌های غیراصولی سلامت دهان و دندان افراد را نیز به خطر انداخته و هزینه‌های بیشتری را به آن‌ها تحمیل می‌کنند.

وی با بیان این که بزرگترین معضل ما در حوزه مداخله‌گران سلامت، نا آگاهی مردم است و توصیه می‌شود مردم قبل از مراجعه به دندانپزشکی حتماً از پزشک بودن آن فرد اطمینان حاصل کنند ادامه داد: سایت "جست و جوی اعضای نظام پزشکی" فعال است و مردم می‌توانند برای اطمینان یافتن از پزشک دارای مجوز، به این سایت مراجعه کنند.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گذشته مداخله گران سلامت به مراجع قضایی معرفی می‌شدند که برای این افراد جریمه ۵۰ میلیون ریالی و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت پزشکی صادر می‌شد که این احکام از بازدارندگی کافی برخوردار نبود و با توجه به این که افراد مداخله‌گر سلامت که غیر پزشک هستند و اغلب یا فاقد مدرک تحصیلی و یا دارای مدرک دیپلم و یا دارای شغل آزاد هستند، صدور حکم ۲ سال ممنوعیت از فعالیت پزشکی برای این افراد جایگاه قانونی ندارد.

فغانی با بیان این که امسال روش مهر و موم مراکز مداخله‌گر سلامت تغییر کرده است افزود: در روش جدید با هماهنگی سازمان تعزیرات همه اموال مربوط به کار دندان پزشکی به نفع دولت ضبط می‌شود تا برای عدم تکرار مداخله‌گری سلامت بازدارندگی لازم داشته باشد.

نظر شما