شناسهٔ خبر: 67361858 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جولیان آسانژ از زندان آزاد شد

موسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس پس از ۵ سال حبس، براساس توافقی با آمریکا آزاد شده و به استرالیا می‌رود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - جولیان آسانژ، موسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از اعتراف به اتهام آنچه نقض قانون جاسوسی آمریکا خوانده شده، از زندان در انگلیس آزاد شد و قرار است به استرالیا برود.

طبق پرونده‌ای که در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در جزایر ماریانای شمالی منتشر شده است، آسانژ ۵۲ ساله به یکی از اتهامات مربوط به آنچه توطئه برای به دست آوردن و افشای اسناد محرمانه دفاع ملی آمریکا خوانده شده، اعتراف خواهد کرد.

جولیان آسانژ از زندان فوق امنیتی بلمارش انگلیس آزاد شد و به فرودگاهی منتقل شد و در آنجا از انگلیس خارج شد؛ وی صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در دادگاهی در سایپن، یکی از قلمرو‌های اقیانوس آرام آمریکا حاضر می‌شود و در آنجا به ۶۲ ماه دوران محکومیت خود محکوم می‌شود.

بنیانگذار ویکی‌لیکس در صبح روز ۲۴ ژوئن (۴ تیر)، پس از گذراندن هزار و ۹۰۱ روز در حبس، زندان بلمارش را ترک کرد؛ دادگاه عالی لندن برای او وثیقه صادر کرد.

بیانیه ویکی‌لیکس با اشاره به جلسه استماع در سایپن افزود: وی پس از پایان جلسه به استرالیا بازخواهد گشت.

بیش از یک دهه است که آسانژ پس از انتشار هزاران سند محرمانه آمریکا در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در پایگاه ویکی‌لیکس در برابر استرداد از انگلیس مقاومت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا این افشاگری‌ها را یکی از بزرگ‌ترین نقض‌های اطلاعات طبقه‌بندی شده در تاریخ آمریکا توصیف کرد.

این اسناد نشان می‌دهند که ارتش آمریکا غیرنظامیان را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ در افغانستان به قتل رسانده است.

دادگاه عالی انگلیس اواخر اردیبهشت اعلام کرده بود که جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس می‌تواند درخواست تجدیدنظر جدیدی علیه استرداد به آمریکا ارائه کند.

براساس این حکم، به آسانژ اجازه داده شد تا علیه دستور استرداد خود به آمریکا برای محاکمه، درخواست تجدیدنظر کند.

آسانژ در سال ۲۰۱۲ از سوی رئیس‎جمهور وقت اکوادور به عنوان پناهنده پذیرفته شد و ۷ سال را در سفارت این کشور در لندن به سر برد.

۱۴ سال پیش جولیان آسانژ ویدیویی مربوط به شلیک نظامیان آمریکایی به غیرنظامیان در عراق منتشر کرد؛ در این ویدئو نشان داده می‌شود که چگونه نظامیان آمریکا از یک بالگرد آپاچی در عراق به سمت ۱۱ نفر شلیک کرده و آن‌ها را قتل‌عام می‌کنند.

این ویدئو مربوط به ۱۲ جولای سال ۲۰۰۷ است که نظامیان آمریکایی ۱۱ نفر را در عراق قتل‌عام می‌کنند؛ افرادی که نه با نیرو‌های آمریکایی درگیر شده بودند و نه تهدیدی برای آن‌ها به شمار می‌رفتند.

انتهای پیام/

نظر شما