شناسهٔ خبر: 67361741 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرسودگی، بلای جان اتوبان‌های آلمان

اتوبان‌های آلمان در حال فرو ریختن هستند. حدود پنج‌هزار پل در امتداد اتوبان‌های این کشور به‌حدی فرسوده است که باید هر چه سریع‌تر بازسازی یا نوسازی شود، با این حال مشکل بدهی ملی، دولت آلمان را در اجرای این مهم محدود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پنج‌هزار از ۴۰ هزار اتوبان آلمان در وضعیت نامناسبی قرار دارند و نیازمند تعمیرات فوری هستند. این پل‌ها به‌طور مرتب بازرسی و بر اساس وضعیت سازه‌ای خود درجه‌بندی می‌شوند.

بیش از نیمی از پل‌های اتوبان این کشور پیش از سال ۱۹۸۵ ساخته و برای ترافیک کمتر و وسایل‌نقلیه سبک‌تر طراحی شده‌اند، اما با وجود تراکم ترافیک بالا و عبور ماشین‌ها و کامیون‌های باری سنگین امروزی، نشانه‌هایی از تخریب در بسیاری از آن‌ها مشاهده می‌شود، به‌ویژه که بدهی‌های ملی آلمان در سال‌های اخیر منجر شده است دولت هزینه بسیار کمی به حفظ و نگهداری آن‌ها اختصاص دهد. امکان بازسازی هم‌زمان همه پل‌ها نیز وجود ندارد.

فرسودگی، بلای جان اتوبان‌های آلمان

استراتژی‌های نوسازی اتوبان‌ها در آلمان

دولت آلمان در حال تعیین اولویت‌هایی جدید برای مدرن‌سازی استراتژیک و معقول اتوبان‌های کشور است. انجام این کار به ساده‌سازی برنامه‌ریزی‌ها، رویه‌ها و هماهنگی‌های بین بخشی نیاز دارد تا فرآیندهای نوسازی و ساخت‌وسازهای جدید در کشور تسریع شود.

مهم‌ترین بخش در این راستا ارزیابی مدت زمانی است که پل‌های فرسوده می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. تعیین محدودیت سرعت و ممنوعیت تردد وسایل‌نقلیه سنگین می‌تواند عمر پل‌ها را افزایش دهد، اما حتی این نوع محدودیت‌ها نیز نمی‌تواند امکان سقوط ناگهانی را به‌طور کامل رفع کند.

آسیب‌های ناشی از فرسودگی اتوبان‌ها

یکی از پرکاربردترین پل‌های این کشور در ایالت نوردراین-وستفالن با تردد روزانه حدود ۴۸ هزار خودرو و ۱۶ هزار کامیون، اواخر سال ۲۰۲۱ به دلیل خطر ریزش بسته و سال ۲۰۲۳ تخریب شد.

فرسودگی، بلای جان اتوبان‌های آلمان

این اقدام برای منطقه فاجعه‌بار بود و هزاران وسیله‌نقلیه مجبور شدند روزانه از شهر کوچک لودنشاید و روستاهای مجاور عبور کنند که این امر با کیلومترها ترافیک، سر و صدای شدید و سطوح بالای آلودگی همراه است. ساخت‌وسازهای جدید نیز تا سال ۲۰۲۶ تکمیل نخواهد شد.

اقتصاد منطقه نیز تحت‌تأثیر قرارگرفته، چراکه دسترسی به شرکت‌ها سخت‌تر، زمان تردد طولانی‌تر و فاصله از مرکز شهر بیشتر شده است. این امر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از جمله خرده‌فروشان و رستوران‌ها را نیز دچار مشکل کرده است. شرکت‌های منطقه اطراف لودنشاید شاهد کاهش دو درصدی در نیروی کار و آسیب اقتصادی ۳۰۰ میلیون یورویی در سال بوده‌اند.

چالش‌های بازسازی اتوبان‌ها در آلمان

تخمین زده می‌شود اثرات منفی بسته شدن این پل طی پنج سال آینده حداقل به ۱.۸ میلیارد یورو خواهد رسید؛ بنابراین تکمیل هرچه زودتر پل با صدها میلیون یورو صرفه‌جویی همراه است. با این وجود سرعت بخشیدن به ساخت‌وساز چندان ساده نیست، زیرا طبق مقررات آلمان پروژه‌های زیرساختی بزرگ اغلب به سال‌ها برنامه‌ریزی قبلی نیاز دارند. همچنین لازم است که در فرآیند تصویب برنامه‌ریزی نگرانی‌های جوامع همسایه و محدودیت‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شود.

فرسودگی، بلای جان اتوبان‌های آلمان

کمبود بودجه از دیگر چالش‌های آلمان برای بازسازی اتوبان‌ها است. بدهی‌های ملی آلمان با تورم قیمت مصالح ساختمانی و افزایش هزینه‌های نیروی کار همراه بوده است.

کشور در سال جاری ۴.۶ میلیارد یورو برای نوسازی اتوبان‌ها و پل‌های ارتباطی در نظر گرفته است که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به پنج میلیارد یورو در سال افزایش خواهد داشت، با این حال تخمین زده می‌شود آلمان برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ به حداقل به ۵.۵ میلیارد دیگر برای بازسازی‌ها نیاز داشته باشد، حال آن‌که در فرایند بودجه‌ریزی برای سال ۲۰۲۵، نوسازی اتوبان‌ها و پل‌ها بخش غیرضروری و مشمول کاهش بودجه در نظر گرفته شده است.

نظر شما