شناسهٔ خبر: 67360968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عید غدیر، باشکوه در فرهنگ مازندران

ساری-ایرنا- مازندران که همواره از آن با عنوان"‌دیار علویان" یاد می شود اعیاد دینی همچون"عید غدیر"‌در میان مردمانش از جایگاه و اهمیت والایی برخوردار است و مردم آن به پاسداشت این اعیاد مذهبی به خود می بالند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‌دید و بازدید از سادات، اطعام دهی عمومی، آشتی کنان و رفع کدورت ها، از جمله آداب و رسومی است که در غدیر، عید بزرگ شیعیان توسط مردم مازندران انجام می شودو در این روز

مازندرانی ها با حضور در منازل سادات محله و بستگان خود در روز عید غدیر نهایت دلبستگی و علاقمندی خود را به خاندان ائمه نشان داده به طوریکه این رسم را در نخستین ساعات روز این عید انجام می دهند .
به استناد آخرین آمار سرشماری کشور، جمعیت سادات مازندران بیشتر از ۶۲۰ هزار نفر اعلام شد که این میزان معادل ۲۰ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزارنفری استان است. از سوی دیگر در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی ۱۰ درصد از سادات کشور در استان مازندران سکونت دارند.

آداب و سنت مازندرانی ها در عید غدیر برگرفته از خصلت و منش مهمان نوازی آنها است که از آن جمله اطعام دهی عمومی با مشارکت خیران در حسینیه ها و مساجد استان در این روز است و صد البته این سفره گسترده با انواع تولیدات محلی همچون غاز، ‌اردک برپاست.

عید غدیر، باشکوه در فرهنگ مازندران


عقد اخوت که می توان از آن به عنوان بهانه ای برای آشتی کنان و کنار گذاشتن کدورت ها نام برد هرچند تاحدودی در این سالها کمرنگ شد اما هنوز بازار آشتی کنان، کنار گذاشتن کدورت ها و حلالیت طلبیدن در بین مردم این استان نه در قالب جشن عقد اخوت بلکه در قالب دید و بازدیدها داغ است.

محققان فرهنگ عامه مازندران معتقدند که آداب و رسوم عید غدیر همچنان جایگاه و پایگاه خود را در میان عامه مردم استان مازندران دارد از جمله علی رمضانی پاچی اظهار داشت:حضور و مشارکت مردم در برگزاری مراسم ها و جشن ها به عنوان ویژگی آداب عید غدیر در این استان به شمار می رود به همین خاطر اکثر برنامه های این روز به صورت دسته جمعی و عمومی برگزار می شود که اطعام دهی، عقد اخوت و حتی دید و بازدید از سادات به صورت خانوادگی و جمعی انجام می شود.
این محقق مازندرانی با اشاره به اینکه هنوز آداب و رسوم عید غدیر که توسط گذشتگان بنا نهاده شده در نقاط مختلف شهری و روستایی انجام می شود، ادامه داد : خوشبختانه برخلاف دیگر آداب و رسومی که به فراموشی سپرده شد اکثر رسوم این عید در مازندران همچنان با قوت برگزار می شود.
وی معتقد است : وجود شمار زیاد سادات در مازندران نیز می توان به عنوان عاملی تاثیر گذار در ماندگاری این آداب و رسوم در این استان ذکر کرد.
وی افزود : با توجه به حضور سادات زیادی در مازندران این عید که 'عید اکبر ' مسلمانان به شمار می رود در استان پایگاه و جایگاه خود دارد و مراسم های آن باشکوه برگزار می شود.

عید غدیر، باشکوه در فرهنگ مازندران

این کارشناس حوزه فرهنگی مازندران ادامه داد: در بعضی از روستاها و محله‌ها سادات با حرکت به سمت بقاع امامزادگان استان، غبارروبی از بقاع این اماکن را انجام می‌دهند و مراسم عید را همزمان با دیگر سادات محل به‌صورت دسته‌جمعی با شکوه خاصی برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: این مراسم از قدیم در بعضی از روستاها مثل سرخ ولیک، روستایی از توابع بخش چهاردانگه ساری و در ۳۵ کیلومتری جاده ساری - سمنان بعد از روستای سرسبز چاچکام واقع شده است.

رمضانی پاچی با اعلام اینکه در این روز که خاص عید سادات است مردم به دیدن سادات می‌روند، گفت: سکه‌ای را به عنوان ته کیسه یا پارچه سبز و سفید رنگ از دست سید یا سیده به‌عنوان تبرک دریافت می کنند.

وی افزود: رسم بر این است که سادات در عوض دیداری که دوستان و آشنایان از آنها دارند اسکناسی یا سکه‌ای به رسم یادبود به مهمانان می‌دهند.

این محقق اظهار داشت :‌ معمولا هدیه سادات سکه یا اسکناسی است که به رسم تبرک داده می‌شود، مردم مازندران اعتقاد دارند پولی را که به عنوان هدیه از سادات گرفته‌اند، نباید خرج کنند؛ بلکه به‌عنوان تبرک و برکت یا «ته کیسه» در نزد خود نگهداری می‌کنند.

وی گفت که مردم مازندران از هر فرصتی برای نشان دادن ارادت قلبی خود، با پرپایی جشن‌ها در منازل، مساجد، امام‌زاده‌ها، کوچه و خیابان‌ها استفاده می‌کنند.

نظر شما