شناسهٔ خبر: 67360956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی ۴۰ شاخصه حکمرانی اخلاقی در مکتب رئیسی؛ (۲۰)

رئیسی از مدیران شجاع و خطرپذیر حمایت می‌کرد

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مذهبی از سید شهیدان خدمت به عنوان یک کارگزار خطرپذیر یاد کرد و گفت: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» از مدیران شجاع و کارآمدی که آماده خطرپذیری بودند، حمایت می‌کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و گفت: آیت الله سید ابراهیم رئیسی یک کارگزار خطرپذیر بود و این الگو باید در جامعه اسلامی امتداد یابد. رئییس در هر کاری که تشخیص می دادند، رضایت پروردگار و نفع کشور و مردم در آن است، ترس و سستی به دل راه نمی‌داد و مجاهدانه اقدام می کرد.

وی افزود: آیت الله رئیسی حتی مدیران خویش را هم به خطرپذیری دعوت می کرد و آنها را تشویق می نمود. لذا در یکی از سخنرانی ها خطاب به مدیران گفت «مدیران شجاع، کارآمد و کسانی که نمی‌گذارند دغدغه برای زندگی مردم ایجاد شود، مورد حمایت همه هستند و ما وظیفه داریم از این مدیران حمایت کنیم؛ چون مدیر شجاع و کارآمدی که در میدان آماده خطرپذیری است و حتی خودش را به مخاطره انداخته تا کار تعطیل نشود و مردم، گرفتار نشوند، شایسته حمایت است و ما این مدیریت جهادی و این مدیریت کارآمد و اثر بخش را تقدیر می‌کنیم».

این استاد حوزه با بیان این که قرآن کریم انسان های خطرپذیر را به عنوان الگو معرفی می کند، اظهار داشت: حضرت نوح(ع) در میان مردمی بت‌پرست دست به اقدام توحیدی می‌زند و مردم را به آخرت و دوری از فسق و فجور و کفر می‌خواند با آن که خطر طرد اجتماعی و سنگسار شدن و مرگ نیز وجود داشت و حضرت ابراهیم(ع) نیز با پذیرش خطر، اقدام به بت‌شکنی کرد و آتش عظیم نمرودیان را به جان خرید هر چند که با عنایت الهی از آن به سلامت بیرون آمد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) نیز برای ایجاد جامعه مدنی و تحقق عدالت اسلامی، مجاهدت‌های بسیاری کرد و در این راه شکنجه‌ها و سختی‌ها و اذیت و آزارهای بسیاری به جان خرید، بی‌آنکه ترسی به دل راه دهد. بر این اساس، روح خطرپذیری و پشتکار، دو عنصر از مهمترین عناصر تأثیرگذار در پیشرفت های یک کشور محسوب می‌شود.

نویسنده کتاب قطب‌نمای راه افزود: خطرپذیری، جرأتِ اقدام و نترسیدن از ناکامی و شکست است و ملت‌ها را به حرکت و تکاپو می‌کشاند و ضریب موفقیت را در همه‌ عرصه‌های مادی و معنوی، کاملاً افزایش می‌دهد. در این راستا، امام خمینی (ره) به عنوان یک الگوی بی نظیر در خطرپذیری، هیچگاه در برابر هیچیک از مخالفان داخلی و خارجی، کوچکترین نرمش و ضعفی از خود نشان نداد و هر قدر مخالف، قوی‌تر بود، ایشان سخت تر و طبق تشخیص، با تمام قدرت برخورد می‌کرد.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با همین رویکرد و با رهبری این رهبر شجاع، میان دو اردوگاه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر، ظهور نمود و منطق دوگانه سلطه‌گری-سلطه‌پذیری را نفی نمود و هرچند بیشترین فشارهای بی‌رحمانه را از جانب قدرت‌های استکباری دریافت کرد اما با نهایت شجاعت بر مواضع خود ایستادگی نمود و روزبه‌روز بر قوت و استحکام آن افزوده شد و نیتجه آن شد که نظام جهانی مجبور شد نظام اسلامی موجود در ایران را به همین وضع قبول و تحمل نماید.

ولدان افزود: اساسا روشنفکری مذهبی و انقلابی را می توان دارای ویژگی جسارت آمیز و درگیرانه دانست که هیچگاه عرصه مبارزه را خالی نکرده و همواره توام با اقدام و عمل، شجاعت و گشودن بن بست هاست. لذا از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که شجاعت و خطرپذیری را توسعه داد؛ به طوری که در مردم، تحول روحی از ترس به شجاعت ایجاد کرد. چنانکه پس از شکست دادن شاه، در دفاع مقدس نیز شجاعت خود را به تصویر کشیدند. رزمندگان در دفاع مقدس، بدون هیچ گونه هراسی، شجاعانه به دفاع از میهن پرداختند و پیروز شدند.

نظر شما