شناسهٔ خبر: 67360678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی:

نوسازی شبستان مسجد «کازرونی» اصفهان ظلم به میراث فرهنگی و اسلام است

اصفهان – ایرنا - کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی اصفهان گفت: نوسازی شبستان مسجد واجد ارزش «کازرونیِ» اصفهان، نه تنها ظلم به میراث فرهنگی بلکه ظلم به اسلام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،سال گذشته با اتفاقاتی که پیرامون مسجد کازرونی رخ داد و به گفته میراث فرهنگی اصفهان، هیات امنا قصد تخریب شبانه بخش‌هایی از مسجد را داشت، نهایتا قرار بر این بود که طرح نوسازی این مسجد به میراث فرهنگی ارائه تا در باره آن اعلام نظر شود.

آن طور که برخی فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی گفته‌اند، اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در یک ماه اخیر، با طرح ارائه شده از سوی هیات امنا موافقت کرده و به نوسازی شبستان این مسجد چراغ سبز نشان داده است. در این رابطه اما با وجود پیگیری خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا از اداره کل میراث فرهنگی استان، اطلاعات دقیقی در رابطه با اینکه این طرح چگونه بوده و موافقت با آن از سوی این نهاد به چه صورت انجام گرفته یا اینکه کارشناسان، طرح مربوطه را بررسی کرده‌اند یا خیر، وجود ندارد.

مرتضی فرشته‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: مسجد کازرونی به ۲ دلیل خیلی مستحکم باید حفظ شود یکی از این نظر که در زمانی ساخته شده که مسیونرهای انگلیسی در بیمارستان مسیحی یا همان «عیسی ابن مریم» و در جوار آن برای اشاعه مسیحیت کلیسا بنا کردند و در مقابل این ۲ سنگر، مسلمان خَیِری، مسجد کازرونی را ساخت.

در ۱۱۷۸ خورشیدی در لندن یک انجمن نیکوکاری به نام فرستادگان (میسیونرها یا مُرسلین) یا انجمن مسیونرهای کلیسایی با یاری مردم انگلیس بنیادگذاری شد تا در کشورهایی همچون عراق، لبنان،ایران، فلسطین، سودان و مصر آموزشگاه، درمانگاه، بیمارستان، و کلیسا بسازند. این مجموعه‌های آموزشگاه (کالج)، کلیسا و درمانگاه در شهرهای مختلف ایران، از جمله اصفهان، شیراز، تهران، یزد و کرمان ساخته شدند و به شیوه‌ای قصد تبلیغ آیین مسیحیت را داشتند.

کالج اصفهان یا دبیرستان ادب، دبیرستان منیریه دوشیزگان یا بهشت آیین، بیمارستان مسیحی یا عیسی ابن مریم و کلیسای حضرت لوقا از جمله بناهایی ست که به وسیله میسونرهای انگلیسی در اصفهان بنا شده‌اند.

وی ادامه داد: ساخت این مسجد در محله عباس‌آباد و در آن برهه زمانی بسیار با اهمیت بوده و از این منظر بخشی از حافظه تاریخی شهر است که حالا نادیده گرفته می‌شود.

این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: دومین دلیل لزوم حفظ این مسجد، تداوم معماری گذشته و دوره گذار آن از اواخر قاجار به اوایل پهلوی است که سقف‌ها از تاق و چشمه ای تغییر و به سقف‌های صاف تبدیل شد.

فرشته نژاد یادآور شد: همچنین مسجد کازرونی از لحاظ معماری، گویی فرزند خلف استاد محمدرضا اصفهانی بوده که مسجد شیخ لطف الله را ساخته چرا که قبله را بسیار دقیق گردانده است و همین گردش زیبای قبله در ساخت مسجد، یکی از شاهکارهای معماری آن محسوب می شود.

وی تاکید کرد: مسجد کازرونی با شبستان و کل ساختار آن واجد ارزش است و اگر شبستان تخریب شود این بنای معاصر ناقص و از ارزش ساقط خواهد شد.

فرشته نژاد گفت: بارها به عنوان کارشناسی که در عرصه میراث فرهنگی عمرم را گذاشته‌ ام، نظرم را در رابطه با لزوم حفظ ساختار این مسجد اعلام کرده‌ام و نامه نوشته‌ام اما حرف کارشناسی به دلیل برخی مسائلی که هیات امنای مسجد پیگیری می‌کنند شهید می‌شود.

فرشته نژاد ادامه داد: مسجد کازرونی یکی از آثار ارزشمند این مملکت است که باید حفظ شود و اگر بانیان نوسازی آن معتقدند که این مسجد دیگر کارایی ندارد در رسانه‌ها دلایل منطقی شان را اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته شماری از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی در نامه‌ای به مسوولان و نمایندگان شهر اصفهان، خواستار میانداری و اقدام عاجل جهت جلوگیری از تخریب شبستان مسجد معاصر «کازرونی» شدند.

با انتشار این خبر در ایرنا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در سایت روابط عمومی این اداره اعلام کرد: با توجه به بروز برخی نگرانی‌های دوستداران فرهیخته میراث فرهنگی اصفهان درخصوص وضعیت مسجد کازرونی و با توجه به هماهنگی انجام شده با همکارانم در حوزه میراث فرهنگی اداره کل، هرگونه نوسازی و بهسازی و حتی مرمت این مسجد پس از ارائه و بررسی طرح و اظهار نظر این اداره کل امکان پذیراست.

مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر اصفهان در محله عباس آباد است که به دست علی اکبر کازرونی بنا شد. این مسجد وقف نیست و در تملک خانواده کازرونی قرار دارد.

معماری دوره گذار و حفظ تداوم معماری گذشته در مسجد کازرونی، چرخش هنرمندانه شبستان این مسجد رو به قبله و همچنین آثار کاشی‌کاری و خطاطی آن به خط نستعلیق از ویژگی های بارز این اثر تاریخی است.

همچنین این مسجد بخشی از خاطره جمعی مردم اصفهان را در خود محفوظ دارد و افرادی که نماز در محراب این مسجد اقامه کرده اند افرادی چون حاج‌آقا رحیم ارباب استاد علم فقه، حاج میرزا علی آقای شیرازی از عرفای بزرگ ایران و مرحوم حاج شیخ حسن نجف‌آبادی از علمای بزرگ بوده اند.

همه این ویژگی ها موجب شده تا به عقیده کارشناسان این اثر واجد ارزش تاریخی و ثبت در فهرست آثار ملی باشد.

نظر شما