شناسهٔ خبر: 67360597 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

امام علی (ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-۲۰

در کنار برکه غدیر خُم چه خبر بود؟

«خبر بزرگ» مجموعه‌ای از چهار روایت داستانی کوتاه است که هرکدام زاویه‌دید متفاوتی دارند و انسان‌ها، حیوانات و حتی جمادات را نیز در اتفاق بزرگ واقعه غدیر خُم سهیم می‌دانند.

صاحب‌خبر -

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: اغلب، کودکان در فرهنگ شیعی با واقعه غدیر خم از طریق والدین یا مربیان آشنا می‌شوند؛ اما چیزی که در این بین اهمیت بسیار زیادی دارد، روایت این اتفاق بزرگ از زاویه‌دیدی متفاوت است. کتاب «خبر بزرگ» نوشته سیده‌زهرا برقعی از این‌دست کتاب‌هاست.

«خبر بزرگ» مجموعه‌ای از چهار روایت داستانی کوتاه است که هرکدام زاویه‌دید متفاوتی دارند و انسان‌ها، حیوانات و حتی جمادات را نیز در این اتفاق بزرگ سهیم می‌دانند. در این نوشتار، به طور خلاصه به هر یک از این روایت های داستانی می‌پردازیم.

یکی از نکات مهم در مورد این داستان‌ها، انتخاب عنوان‌های ویژه، بدیع و متفاوت است. اولین روایت داستانی با عنوان «ستاره‌باران»، قصه را از زاویه‌دید ستارگان مطرح می‌کند. زبان ادبی بسیار فاخری دارد و جملات ادبی ماندگار آن را می‌توان به ذهن سپرد؛ مانند اینکه ستارگان در آسمان کویر، گویی مانند اکلیل بر لباس سورمه‌ای هستند. ستاره‌ای متوجه رفت‌وآمد و فراوانی جمعیت در نزدیکی برکه غدیر خُم می‌شود و از فرشته‌ای در نزدیکی آنجا در این‌باره سوال می‌پرسد. شاید تا به حال به نقش ستارگان در آن زمان و ساعات فکر نکرده بودیم؛ اما نویسنده این‌بار توجه ما را سمت ستارگان آسمان جلب می‌کند و حتی گفت‌وگوی رفت‌وبرگشتی بین ستاره و فرشته در نظر می‌گیرد.

نویسنده هر داستان را آنقدر زیبا و جذاب روایت می‌کند که مخاطب مشتاق مطالعه داستان بعدی می‌شود. داستان دوم با عنوان «منبر بلند» از زبان یکی از شترانی بیان می‌شود که جهازشان منبری زیر پای پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را تشکیل می‌دهد؛ منبری رنگارنگ که طرح جلد کتاب نیز به خوبی آن را نشان می‌دهد. نکته مهم داستان این است که شتران نیز با جهازهایشان در این اتفاق بزرگ سهیم بودند و چقدر از این اتفاق خوشحال به نظر می‌آمدند!

روایت داستانی سوم با عنوان «بلند بگو یاعلی» از زبان یکی از دادزن‌هایی است که پیامبر آن‌ها را گمارده بودند جملات‌شان را تکرار کنند تا صدای ایشان به گوش همه برسد و همه از اتفاق مهم خبردار شوند. حس‌وحال فردی به نام ربیعه در این داستان مثل خستگی و شور و شعف او، آنقدر به زیبایی توصیف شد که مخاطب خود را در آن روز و زمان تصور می‌کند.

آخرین روایت داستانی نیز با عنوان «من هم بودم» از زاویه‌دید یکی از دختربچه‌هاست که مادرش به او می‌گوید باید به دوستانت بگویی و قصه این اتفاق بزرگ را برای همه تعریف کنی. مادر سمیه در ابتدای روایت در حال تبریک‌گفتن به حضرت زهرا (س) است.

این چهار روایت داستانی از حیث انتخاب عناوین، زاویه‌دید و جذابیت‌های داستانی بسیار متفاوت و ماندگار به نظر می‌آیند. انتخاب زاویه‌دید هوشمندانه، مخاطب را مشتاق ادامه روایت می‌کند. جا دارد هر یک از این چهار روایت کوتاه اثر مستقل دیگری برای کودکان باشند تا کودکان با تمام جهت‌های این اتفاق بزرگ آشنا شوند.

این کتاب را از حیث تصویرگری نیز می‌توان اثر متفاوتی دانست؛ گویی تصاویر کتاب مملوء از رنگ‌هاست. تصاویر و متن در صفحات جداگانه درج شده‌اند. کودک ابتدا با تصاویر و سپس با متن روبه‌رو می‌شود و از این نظر، مربی نیز می‌تواند در امر تسهیل‌گری و درخواست ارائه روایت داستانی از کودکان، از این کتاب استفاده کند. فونت کتاب هم بسیار متفاوت است؛ خصوصاً فونت عنوان اصلی داستان و عناوین داستان‌ها به جذابیت‌های اثر افزوده است.

کتاب «خبربزرگ» را سیده‌زهرا برقعی نوشته است. تصویرگری‌اش را گروهی از تصویرگران به سرپرستی زهرا کیایی انجام داده‌اند و انتشارات سروش، آن را در ۲۲ صفحه و مناسب گروه سنی «ب» (بالای ۷ سال) منتشر کرده است.

نظر شما