شناسهٔ خبر: 67360471 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

تعیین سرنوشت گروه D یورو/ ۳ مدعی در یک گروه

در حالی که فرانسه در پی صدرنشینی در گروه D یورو ۲۰۲۴ است، هلند و اتریش هم چنین شانسی دارند.

صاحب‌خبر -

گروه D یورو ۲۰۲۴ به احتمال بسیار زیاد یکی از گروه‌هایی خواهد بود که ۳ تیم در مرحله یک‌هشتم نهایی خواهد داشت. در آخرین شب این گروه از ساعت ۱۹:۳۰ فرانسه در دورتموند به مصاف لهستانِ حذف‌شده خواهد رفت و هلند هم در برلین مقابل اتریش قرار می‌گیرد.

فرانسه – لهستان؛ این بازی تشریفاتی نیست!

چرا این دیدار تشریفاتی نشد؟ با وجود قطعی بودن صعود فرانسه به مرحله حذفی، خروس‌ها صدرنشین نیستند و باید با نتیجه‌ای خوب از سد لهستان بگذرند. فرانسه تیم شادابی نشان نداده، اما کیست که منکر مدعی قهرمانی بودن تیم تحت هدایت دیدیه دشان شود؟ دشان برای ثبت یک رکورد خاص و دست‌نیافتنی در تاریخ فوتبال عطش دارد. او می‌خواهد اولین فردی باشد که به‌عنوان کاپیتان و سرمربی هم در جام‌جهانی و هم در یورو قهرمان شده. او برای هدفش مسیر طولانی در پیش خواهد داشت. لهستان هم تیم خوبی نشان نداد و شاید مصدومیت روبرت لواندوفسکی هم مزید بر علت شد که کار برای‌شان سخت‌تر شود. ۲ شکست مقابل هلند و اتریش، کار عقاب‌ها را خیلی زود تمام کرد.

فرانسه که سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمان یورو شده، در پی سومین قهرمانی و چسبیدن به آلمان و اسپانیاست. خروس‌ها تنها ۲ دوره در مرحله گروهی کنار رفته‌اند و با صعود ۱۶ تیم احتمال ثبت رکورد منفی مشابه آن دیگر برای‌شان بعید است. دوره قبل فرانسه در حالی که شانس اول قهرمانی بود، در مرحله یک‌هشتم نهایی کنار رفت اما فدراسیون فوتبال این کشور به دیدیه دشان اعتماد داشت و اعتنایی به این ناکامی نکرد. لهستان با سابقه ۲ سومی در جام‌جهانی، در یورو ۴ دوره از ۵ دوره حذف شده و تا سال ۲۰۰۸ حتی به این مسابقات صعود هم نکرده بود. این دوره هم پنجمین ناکامی‌شان در راهیابی به دور حذفی است. اگر منصفانه بخواهیم در نظر بگیریم، گروهی که عقاب‌ها در آن قرار گرفتند هم بسیار سخت و نزدیک بود.

در ۱۷ مصاف قبلی فرانسه و لهستان، خروس‌ها ۹ برد کسب کرده‌اند و ۳ بازی را باخته‌اند. ۵ بازی بین این دو تیم هم مساوی شده است. سال ۱۹۳۹ اولین نبرد این دو تیم برگزار شده و در جام‌جهانی گذشته هم هم‌گروه بودند که فرانسه با نتیجه ۳-۱ پیروز شد. آخرین برد لهستان مقابل فرانسه به سال ۱۹۸۲ برمی‌گردد و پس از آن در ۸ بازی متوالی فرانسه شکست نخورده است.

تعیین سرنوشت گروه D یورو/ ۳ مدعی در یک گروه

هلند – اتریش؛ صدر برای ماست

هردو تیم در ۲ بازی نخست‌شان در یورو حال و روز خوبی داشته‌اند؛ از کامبک هلند مقابل لهستان تا نمایش نسبتاً خوب مقابل فرانسه مدعی تا بازی شایسته اتریش در دیدار با فرانسه و میخکوب کردن لهستانی‌ها. حالا اتریش ۳ امتیازی می‌تواند با یک تساوی صعودش را جشن بگیرد، اما در تلاش است حتی صدر جدول را از ۲ تیم بزرگ‌تر برباید. هلند هم که فعلاً صدرنشین است شانس بهتری برای حفظ این جایگاه خواهد داشت. هردو تیم را می‌توان بین تیم‌هایی قرار داد که شاید در ادامه تورنمنت ما را غافلگیر کنند.

هلند در یورو روزهای خاطره‌انگیزی داشته؛ قهرمان سال ۱۹۸۸ بوده و ۴ مرتبه در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۹۲، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بین ۴ تیم برتر تورنمنت قرار گرفته. هلندی‌ها ۲ مرتبه در مرحله گروهی کنار رفته‌اند که این اتفاق تکرار نخواهد شد. با این حال ۲۰ سال است که عملکردشان در یورو چنگی به دل نمی‌زند. اتریش هم که دوره قبل برای اولین مرتبه از مرحله گروهی صعود کرد، پیشرفتش را با تکرار این موفقیت به رخ خواهد کشید.

از سال ۱۹۳۳ یعنی ۹۱ سال پیش این دو تیم به مصاف هم رفته‌اند که در ۱۹ نبرد هلند ۹ برد داشته، اتریش ۶ مرتبه پیروز شده و تعداد تساوی‌ها هم عدد ۴ را نشان می‌دهد. آمار جالب درباره این دیدار ۷ پیروزی هلند در ۷ بازی آخر است، در حالی که در ۷ بازی ابتدایی اتریش به هلند نباخته بود. آخرین برد اتریش مقابل هلند به سال ۱۹۷۳ برمی‌گردد. ضمن این که در دوره قبلی هم این دو تیم هم‌گروه بودند که نارنجی‌ها با ۲ گل پیروز شدند و هردوی‌شان به‌عنوان تیم‌های اول و دوم گروه‌شان صعود کردند.

تعیین سرنوشت گروه D یورو/ ۳ مدعی در یک گروه


 

نظر شما