شناسهٔ خبر: 67360451 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

فیبر نوری و هزار و هشتمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد

صاحب‌خبر -

در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات، پروژه فیبر نوری ایرانسل در شهرهای فردوسیه، گلستان، چهاردانگه و شاهدشهر در جنوب غرب استان تهران و همچنین هزار و هشتمین سایت 5G ایرانسل افتتاح شدند.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل (FTTx) در شهرهای فردوسیه، گلستان، چهاردانگه و شاهدشهر در جنوب غرب استان تهران، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مرحله بهره‌برداری رسید. در این مراسم، وزیر ارتباطات هزار و هشتمین سایت 5G ایرانسل را که نزدیک به دوهزارمین سایت 5G ایران محسوب می‌شود، در شهر اسلامشهر افتتاح کرد.

افتتاح پروژه فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل در چند شهر دیگر استان تهران

صبح روز دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳، مراسم ویژه‌ای برای افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل در استان تهران با حضور گسترده مسئولین برگزار شد. این رویداد در سالن اجتماعات شهرداری فردوسیه با حضور دکتر عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی (جانشین وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، علیرضا فخاری (استاندار تهران)، حسین حق‌وردی (نماینده مردم شهریار و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی)، مهندس مرتضی رضایی (مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران)، مهندس علیرضا فاتحی‌نژاد (فرماندار ویژه شهریار)، حجت‌الاسلام حسینی نوری (امام جمعه شهریار) و جمعی از فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های استان تهران برگزار شد. در این مراسم، پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای فردوسیه، گلستان، چهاردانگه و شاهدشهر به بهره‌برداری رسید.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

در مراسم روز دوشنبه، پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهر فردوسیه با حضور وزیر ارتباطات در محل شهرداری این شهر رسماً افتتاح شد. پس از این افتتاح، وزیر ارتباطات به‌صورت آنلاین با منازل و کسب‌وکارهای واقع در شهرهای گلستان، چهاردانگه و شاهدشهر ارتباط برقرار کرد و به‌طور رسمی بهره‌برداری از سرویس فیبرنوری ایرانسل در این شهرها را اعلام کرد. همچنین طی این مراسم، تست سرعت شبکه فیبرنوری ایرانسل انجام شد و سرعت‌های نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

در ادامه مراسم، دو سند مهم به امضا رسید. نخست، «تفاهم‌نامه مشارکت در ایجاد و بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری در سطح شهر ورامین» بین ایرانسل و شهرداری ورامین به امضا رسید. دوم، «قرارداد صدور مجوز حفاری پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل در شهر رباط‌کریم» بین ایرانسل و شهرداری رباط‌کریم منعقد شد. با امضای این دو سند، ایرانسل با همکاری شهرداری‌های ورامین و رباط‌کریم، مجموعا ۳۵ کیلومتر به شبکه فیبرنوری در رباط‌کریم و ۱۰۰ کیلومتر به شبکه فیبرنوری در ورامین اضافه خواهد کرد که از طریق اقدامات حفاری و فیبرکشی تحقق می‌یابد.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

در پایان مراسم، وزیر ارتباطات با حضور در منزل شهید ابوالفتح نصیری زرندی در شهر چهاردانگه، با خانواده محترم این شهید دفاع مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین وی به محل کسب‌وکار یکی از شهروندان شهر فردوسیه رفت و در خصوص تجربه استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت فیبرنوری ایرانسل با وی صحبت کرد.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

در شهرهای چهاردانگه و گلستان، ایرانسل به ترتیب مبلغ ۲۰۳ و ۴۱۳ میلیارد ریال را برای پروژه‌های فیبرنوری سرمایه‌گذاری کرده است و با اجرای این پروژه‌ها به طول ۲۹ و ۵۹ کیلومتر، سرویس فیبرنوری را به انتهای خانه‌ها و کسب‌وکارها در این دو شهر ارائه داده است.

علاوه بر این، پروژه‌های فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل در شهر فردوسیه با اعتباری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد ریال و به طول ۱۶ کیلومتر و در شهر شاهدشهر نیز با همان اعتبار و طول، با همکاری شرکت مبنا به بهره‌برداری رسیده‌اند.

در مراسم روز دوشنبه، هزار و هشتمین سایت نسل پنج ایرانسل که به‌عنوان دوهزارمین سایت 5G ایران شناخته می‌شود، در شهر اسلامشهر به‌صورت آنلاین توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد و سرعت دانلود بالای یک گیگابیت بر ثانیه (۱۰۶۸ مگابیت بر ثانیه) در آنجا ثبت شد.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

تعداد سایت های 5G ایران به حدود دو هزار رسید

در این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در سخنان خود به حوزه‌های گسترده وظایف وزارتخانه، از جمله ارتباطات ثابت و همراه، فناوری فضایی، پست و دیگر حوزه‌ها اشاره کرد. وی بیان کرد که در آغاز دولت سیزدهم، وضعیت برخی بخش‌های شبکه ارتباطی کشور، از جمله دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت و لایه تجمیع استانی، قابل قبول نبوده و سرمایه‌گذاری کافی در این بخش‌ها انجام نشده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات با اظهار این نکته که نمی‌توان انتظار داشت نیازهای مردم با فناوری‌هایی که امکان تأمین آن‌ها را نداریم، برطرف شوند، بیان کرد که شبکه‌های ارتباطات همراه برای حجم بالای ترافیک کنونی به‌طور کافی طراحی نشده بودند. وی افزود در گذشته، بیشترین حجم ترافیک مصرفی کشور از طریق این شبکه‌ها صورت گرفته بود، در حالی که توسعه مناسبی برای تأمین این نیازها صورت نگرفته بود.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

زارع‌پور اظهار داشت در ابتدای این دولت، فقط ۱۰ سایت نسل پنج داشتیم، اما اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۲۰۰۰ سایت 5G در کشور افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد سایت‌های نسل پنج در این دولت، ۲۰۰ برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات توضیح داد که در گذشته، توسعه فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها به دلیل پیچیدگی و سختی اجرا، به جدیت پذیرفته نشده بود و نیاز به همدلی ملی و هماهنگی گسترده در سطح کشور داشت. اما با برگزاری این پروژه و آغاز یک فرآیند کاری بزرگ، تلاش برای جبران عقب‌ماندگی آغاز شد. وی افزود از آغاز دولت جدید، تعداد مشترکان فیبرنوری نسبت به دوران گذشته دو برابر شده است و تا پایان سال جاری، هدف‌گذاری بر این است که این تعداد چهار تا پنج برابر شود.

وزیر ارتباطات اعلام کرد که در حال حاضر در بیش از ۶۰۰ شهر کار ارتقا و اجرای پروژه‌های فیبرنوری آغاز شده و در ۲۰۰ شهر، پوشش فیبرنوری به پایان رسیده است که بیش از ۸ میلیون خانوار شهری از این زیرساخت برخوردار هستند. وی درباره اقدامات دولت سیزدهم در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی کشور توضیح داد و اظهار کرد این پروژه‌ها به‌عنوان سنگ بنای دولت سیزدهم، به یادگاری دائمی در حوزه ارتباطات کشور تبدیل شده‌اند. او افزود ما تلاش کردیم که نیازهای مردم را با ارائه سرویس‌های پایدار برطرف کنیم. این زیرساخت‌ها منجر به تحول در حوزه ارتباطات کشور شده و به‌عنوان زیرساختی برای توسعه و پیشرفت تمامی بخش‌ها عمل می‌کنند.

زارع‌پور همچنین از مدیران، تیم‌های فنی ایرانسل و سایر اپراتورها و تمام دستگاه‌هایی که در پروژه فیبرنوری شرکت داشتند، به‌خاطر تلاش‌ها و اقداماتشان در این زمینه، تشکر و قدردانی کردند. وی امیدوار است که این پروژه در سایر شهرها نیز به همین جدیت و پیگیری ادامه یابد و تا دهه فجر، پوشش فیبرنوری در تمام شهرهای استان تهران، به‌جز تهران بزرگ، کامل شود.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

استاندار تهران در این مراسم تأکید کرد امروزه، ارتباطات به‌عنوان بخشی حیاتی از زندگی انسان تلقی می‌شود و ما به ابزارهای نوین ارتباطی وابسته شده‌ایم. وی افزود در حال حاضر، ما در فضای ارتباطات جمهوری اسلامی شاهد یک تحول بنیادی هستیم که شامل استفاده از ظرفیت سرعت بالا و حجم بزرگ انتقال داده فیبرنوری و به تعبیری، ایجاد امنیت در ارتباطات است که به‌عنوان یک جهش مهم فراهم شده است.

فخاری با تأکید بر این نکته اظهار کرد امروز با بهره‌مندی از فیبرنوری ایرانسل در این چهار شهر، ما امکانات لازم را برای ارائه یک هدیه بی‌نظیر از سوی دولت سیزدهم به مردم فراهم کرده‌ایم و آینده با تکمیل پروژه‌های دیگر در سطح استان تهران، این امکان را فراهم خواهیم کرد که این هدیه به همه افراد تحویل داده شود.

فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل فیبر نوری و سایت 5G ایرانسل

در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبرنوری ایرانسل، در یک مراسم رسمی توسط رئیس‌جمهور آن زمان افتتاح شد. این مراسم به مناسبت «نهضت ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها» برگزار شده بود که سرویس اینترنت فیبرنوری ایرانسل برای منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را به بهره‌برداری رساند و شهر بابل در استان مازندران، به‌عنوان نخستین شهری بود که این سرویس را دریافت کرد.

همچنین در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، پوشش اینترنت پرسرعت فیبرنوری ایرانسل برای منازل و کسب‌وکارها (FTTx) در شهر بابل در استان مازندران، با حضور وزیر ارتباطات، تکمیل شد. در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، ایرانسل موافقت‌نامه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را از وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات دریافت کرد. این موافقت‌نامه به ایرانسل اجازه داد تا به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTx) و سایر خدمات ارتباطی موضوع مصوبه فوق پیوست یابد.

پروژه‌های توسعه فیبرنوری ایرانسل در کشور در ۶۱ شهر مختلف به‌منظور ارتقای فناوری فیبرنوری و ارائه خدمات بهتر به منازل و کسب‌وکارها در سراسر کشور، در حال اجرا و توسعه هستند. این شهرها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استان البرز: ماهدشت، کمال‌شهر، محمدشهر
  • استان آذربایجان شرقی: تبریز
  • استان آذربایجان غربی: بوکان، ماکو، مهاباد، میاندوآب
  • استان بوشهر: بندر دیر، خورموج، برازجان، گناوه
  • استان تهران: چهاردانگه، گلستان، اندیشه، شهریار، کهریزک، شاهدشهر، فردوسیه، صباشهر
  • استان خراسان رضوی: سبزوار
  • استان سمنان: شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، میامی، مهدی‌شهر
  • استان فارس: شیراز، صدرا، مرودشت، اقلید، جهرم، داراب، فسا، نورآباد ممسنی
  • استان مازندران: بابل، جویبار، قائم‌شهر
  • استان مرکزی: اراک، خمین
  • استان اصفهان: خمینی‌شهر، داران، نجف‌آباد
  • استان خوزستان: آبادان، خرمشهر، کوت عبدالله
  • استان زنجان: قیدار، خرمدره، زنجان
  • استان قزوین: الوند، محمدیه، آبیک، بوئین‌زهرا، اقبالیه
  • استان کهگیلویه و بویراحمد: یاسوج، دهدشت، دوگنبدان، چرام
  • استان لرستان: خرم‌آباد
  • استان هرمزگان: ابوموسی، بستک
همچنین بخوانید:
فعال سازی سیم کارت ایرانسل در یک دقیقه بسته مکالمه رایگان و ارزان ایرانسل {تنها روش واقعی} راهنمای فعال سازی و حذف آهنگ پیشواز ایرانسل

برچسب‌ها:

نظر شما