شناسهٔ خبر: 67360352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

نظام اسلامی باید از زمینه‌های انحراف در دستگاه قضا جلوگیری کند

زاهدان_ ایرنا_ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: نظام اسلامی باید با تامین مالی، جانی و فراهم کردن محیط مناسب برای قضات از زمینه‌های انحراف در دستگاه قضا جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه دوشنبه در دیدار اعضای شورای قضایی استان که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد ضمن تبریک عید غدیر، نام و یاد شهدای هفتم تیرماه و شهید آیت‌الله بهشتی را گرامیداشت و اظهار کرد: اهمیت و حساسیت دستگاه قضا بر کسی پوشیده نیست و آیات مختلف در قرآن هشدار می‌دهد که نباید به تهدید و تطمیع‌ گرفتار شوید و این هشدار نشان دهنده این است که ما در معرض این آسیب هستیم.

وی افزود: باید تلاش شود تا زمینه این آسیب کاهش یابد و یک جهت آن در فقه ما آمده و عنوان می‌کند قاضی باید به طور کامل تأمین شود که تحت فشار مشکلات زندگی تن به وسوسه شیطان ندهد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قاضی در مواقع فشار و عجله نباید رأی خود را صادر، بلکه باید در یک حالت عادی و طبیعی به قضاوت بپردازد و حکم خود را صادر کند.

وی ادامه داد: گام بعد تأمین امنیت این فرد است تا ترس مانع انجام کار نباشد و در واقع نظام اسلامی باید از زمینه‌های انحراف جلوگیری کند و به تأمین مالی، جانی و فراهم کردن محیط مناسب برای قضاوت بپردازد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر قاضی نیاز مالی داشته باشد، تأمین امنیت نشود و یا بر اساس تراکم بالا پرونده‌ها دقت در رسیدگی به پرونده را فدای سرعت در رسیدگی کند آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.

آیت الله محامی خاطرنشان کرد: در کار قضاوت تشخیص درست حائز اهمیت است و مسائل مختلفی در این جهت تاثیر دارد و اگر نیروها پس از دریافت آموزش‌های تخصصی و کسب تجارب به سایر استان‌های کشور منتقل شوند همواره ما با مشکل رو برو خواهیم بود و باید در این جهت تدابیر لازم صورت گیرد و یک جهت کار آموزش و به کارگیری نیروهای بومی خود استان است و راهکار دیگر در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای نیروهای غیر بومی است تا عامل ماندگاری آن‌ها در سیستان و بلوچستان باشد.

صیانت از جایگاه دستگاه قضا در سیستان و بلوچستان باید صورت گیرد

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی لازم است تا جلسات توجیحی و آموزشی برای نیروهای کم سابقه برگزار شود و مسائل کاری و فضای استان برای آن‌ها تبیین شود تا به تدریج رشد پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و گفت: مقام معظم رهبری در دیدار مسوولان دستگاه قضا بر عدالت‌خواهی تاکید کردند و اینکه مردم احساس کنند یک دستگاه از حق آن‌ها دفاع می‌کند و برای برقراری عدالت باید به آن مراجعه کنند.

امام جمعه زاهدان اذعان کرد: برای اینکه دستگاه قضا ملجأ و پناهگاه مردم باشد در گام اول خود مردم باید این حس را نسبت به مجموعه داشته باشند و در سیستان و بلوچستان برای دستیابی به این جهت باید تلاش بسیار صورت گیرد.

وی بیان کرد: اگر در میان همه خدمات و تلاش‌های خوبی که صورت می‌گیرد افراد اندکی اهل سوء استفاده باشند کار همه را خراب کرده و سرمایه اجتماعی سیستم را از بین می‌برند و اگر کسی تخلف می‌کند باید با سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

آیت‌الله محامی صیانت از جایگاه دستگاه قضا در سیستان و بلوچستان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: یکی از محورهای کاری حفاظت و صیانت است به گونه‌ای که قبل از غرق شدن فرد در باتلاق به او تذکر و هشدار داده شود.

وی افزود: تسهیل در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها حائز اهمیت است و برقراری رابطه عاطفی با افراد عامل رضایت بیشتر مردم و در واقع خدمات شما را به کام آن‌ها شیرین خواهد کرد.

امام جمعه زاهدان افزود: گام مهم دیگر اطلاع‌رسانی است و می‌توان پس از محرز شدن تخلف جنبه‌های عمومی پرونده‌ها، آمار و برخوردهای صورت گرفته را اطلاع رسانی کرد که در این صورت برای مردم هم دلگرم کننده خواهد بود و در کنار امیدآفرینی نگاه آن‌ها را تغییر می‌دهد.

نظر شما