شناسهٔ خبر: 67360289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد

لزوم تبدیل مدرسه به کانون عرضه خدمات و فرصت‌های آموزشی توسط دولت چهاردهم

شهره دانشیار

کارشناس آموزش و پرورش گفت: مدرسه، قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، وقتی حال مدرسه خوب باشد حال جامعه هم خوب است و کارها روی روال انجام خواهد شد، بنابراین تمام تلاش رئیس جمهور آینده باید برای تبدیل مدرسه به کانون عرضه خدمات و فرصت‌های آموزشی و تربیتی در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت کشور و نقطه اتکای ملت، مجلس و دولت در رشد و تعالی و پیشرفت کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، باقر امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش در مدت ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی، پذیرای ۱۸ وزیر بوده که هر یک برنامه‌ها و اهدافی برای دستگاه تعلیم و تربیت ترسیم کرده‌اند گفت: بنا بر شرایط و وضعیت موجود در هر دوره اقدامات مثبت و منفی انجام شده که هر کدام از آنها نیاز به تحلیل و تامل دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، بزرگترین دستگاه اجرایی و آموزشی کشور با بیش از ۱۵میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته وظایف و تکالیف آن در نوع خود حساس و سرنوشت ساز برای کشوری است افزود: این وزارتخانه از دوران بعد از انقلاب اسلامی همواره با تغییر ساختار دست و پنجه نرم کرده و شاید این تحولات باعث شده دستاورد و نتایج آن چندان اثربخش و سودمند نباشد.

نبود بودجه مناسب و زیرساخت‌های لازم برای ارائه آموزش موثر

کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: سردرگمی خانواده‌ها و دانش آموزان و فرهنگیان از روند برنامه‌ها، محتوای کتاب‌های درسی و شیوه آموزش هر چند مسئله‌ای مهم و قابل بررسی و تحلیل است اما نکته مهم دیگر که آموزش و پرورش را در تنگنا قرار داده و دل نگرانی‌ها را مضاعف کرده، نبود بودجه مناسب و زیرساخت‌های لازم برای ارائه آموزش موثر و از همه مهم‌تر تغییرات سکانداران این وزارتخانه است، مسائلی همچون استیضاح، استعفا، برکناری و بی ثباتی در مدیریت باعث شده رسالت اصلی این دستگاه در حاشیه قرار گرفته و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن بر سر تعلیم و تربیت، سایه سنگین خود را بگستراند.

امیری با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش باید جایگاه واقعی خود را در سلسله مراتب اجتماعی و ساختاری کشور به همراه داشته باشد تا به یک مطالبه عمومی، ملی تبدیل شده و در اولویت کاری دولت‌ها قرار گیرد گفت: به علت نبود بودجه کافی و زیرساخت های لازم و نیروی انسانی متخصص و با تجربه و... باعث شده است که هیچ یک از وزیران آموزش و پرورش در طی سال‌های فعالیت نتوانند به طور صد درصد برنامه های پیشنهادی خود را که برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس ارائه دادند، اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش گسترده ترین دستگاه حکومتی در کشور است که در تمامی نقاط کشور حضور موثر و تاثیرگذار داشته و مانند یک شریان حیاتی در سراسر کشور جریان دارد و سنگ بنای توسعه و پیشرفت جامعه است افزود: تغییر و تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... از آموزش و پرورش شروع می شود. مدرسه به عنوان یکی از از رکن‌های اصلی توسعه و پیشرفت جامعه و قلب تپبنده نظام تعلیم و تربیت کشور است که از طریق آن نیروی مورد نیاز جامعه تربیت و تامین می شود و به قول معروف بنا و بنیان پیشرفت و توسعه کشور در آن پی ریزی می شود.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه شخص اول دولت چهاردهم باید مشخص کند این دستگاه عظیم و سرنوشت ساز در برنامه‌ها و طرح‌هایش از چه جایگاه و اولویتی برخوردار است ادامه داد: رئیس جمهور باید مشخص کند برای این دستگاه مهم و سرنوشت ساز چه برنامه و طرحی دارد، یک بار برای همیشه مشکلات آموزش و پرورش از جمله بودجه، نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات، زیرساخت‌های آموزش فناورانه و... را حل و فصل کند.

امیری با بیان اینکه کار آموزش و پرورش نه سیاست‌بردار و نه شوخی‌بردار است گفت: پرورش ذهن و افکار افراد برای حضور موثر و تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی مهم است. مسئولیت پذیری، مشارکت، همکاری و همراهی در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، علمی و رعایت حقوق شهروندی، مهارت‌های ارتباطی، سبک‌زندگی و بسیاری از مسائل دیگر در آموزش و پرورش در ذهن و فکر دانش‌آموزان نهادینه می‌شود و آنان را برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های آینده در جامعه آماده می‌کند.

هدف نیروهای آموزش و پرورش اعتلای مدرسه است

وی با بیان اینکه همه نیروهای آموزش و پرورش برای یک هدف گرد هم آمده‌اند و آن اعتلای مدرسه است افزود: مدرسه قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، وقتی حال مدرسه خوب باشد حال جامعه هم خوب است و کارها روی روال انجام خواهد شد، بنابراین تمام تلاش رئیس جمهور آینده باید برای تبدیل مدرسه به کانون عرضه خدمات و فرصت‌های آموزشی و تربیتی در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت کشور و نقطه اتکای ملت، مجلس و دولت در رشد و تعالی و پیشرفت کشور باشد.

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد ارتباط موثر، گفت وگو و تعامل با فرهنگیان یکی از راه‌های ایجاد آرامش و تشویق آنها به مشارکت، همراهی و همکاری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های دولت است ادامه داد: رئیس جمهور باید به عنوان یک مدعی‌العموم برای احقاق حق فرهنگیان عمل کند و هرجایی حقی از آنها ضایع شد سریع عکس‌العمل نشان داده و پیگیر حل و فصل آن‌ها شود.

امیری با بیان اینکه مطالبه جدی مردم و فرهنگیان از رئیس جمهور آینده، باید آموزش و پرورش باشد گفت: مسیر تعالی و پیشرفت جامعه فقط از طریق آموزش و پرورش پویا، تاثیرگذار، کارآمد، موثر، مهارت محور و مسئولیت پذیر محقق می‌شود،نمی‌شود خواهان توسعه و پیشرفت کشور بود ولی آموزش و پرورش در اولویت کاری دولت نباشد، رئیس جمهور جدید باید بداند آموزش و پرورش کسی را می‌خواهد که هم اهل فن و متخصص این حوزه و به نوعی خاک کلاس درس را خورده باشد و با مسائل و مشکلات آشنا باشد، بداند برای حل مشکل آموزش و پرورش چه کاری باید انجام دهد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب باید کسی را برای سکانداری آموزش و پرورش انتخاب کند که هم دارای طرح، برنامه و استراتژی مدون و معین باشد و هم مرد میدان عمل باشد افزود: داشتن درک و فهم درست و منطقی از نیازها و خواسته‌های جامعه یکی از اصولی است که باعث می‌شود برنامه‌ها و استراتژی‌های یک نظام به سرانجام برسد. بنابراین رئیس جمهور جدید باید از جایگاه و شأن آموزش و پرورش درک و فهم درست و منطقی داشته باشد و آن را ستون اصلی توسعه و پیشبرد اهداف کشور بداند.

آموزش و پرورش و بویژه معلم در صدر برنامه‌ها و توجه رئیس‌جمهور جدید

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش و بویژه معلم باید در صدر برنامه‌ها و توجه رئیس‌جمهور جدید باشد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس جمهور جدید باید رفع مسائل اقتصادی، معیشتی و رفاهی فرهنگیان باشد.

امیری با بیان اینکه طراحی الگوی ویژه جذب، استخدام و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش یک ضرورت مهم و اساسی است گفت: باید نیروهایی که وارد آموزش و پرورش می شوند از هر لحاظ یک سر و گردن بالاتر از سایر نیروهای دستگاه‌های دیگر باشند، چون اینها سرنوشت یک ملت و جامعه را در اختیار می گیرند، نمی‌شود هر کسی را به عنوان معلم پذیرفت، باید بر اساس یک دستورالعمل مشخص و معین ویژه آموزش و پرورش جذب شوند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش بر اساس قانون فقط باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تربیت و جذب آموزش و پرورش شود افزود: وظیفه این دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی است و تنها دانشگاه‌های کشور هستند که نیروی تخصصی مورد نیاز آموزش و پرورش را تربیت می‌کنند.

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین و جذب نیرو برای آموزش و پرورش که به عنوان موتور متحرکه توسعه و پیشرفت کشور است فقط در اختیار آموزش و پرورش نیست ادامه داد: این دستگاه که نیروهای مورد نیاز آینده کشور را تربیت می کند و سرنوشت آینده کشور تا حدود زیادی به آن وابسته است باید از ورود نیروهای بی کیفیت و خارج از ضوابط و مقررات آموزش و پرورشی به آن جلوگیری شود.

امیری با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش یکی از نهادهای اجتماعی و فرهنگی است که به تناسب فراگیر بودن تصمیمات آن در امر تعلیم و تربیت کشور، شکل‌گیری و ادامه فعالیت‌های آن پشتوانه مردمی داشته گفت: از ابتدا بر پایه نیات خیرخواهانه کسانی استوار است که در تعالی و شکل‌گیری فرهنگ نقش ارزنده‌ای ایفا کرده‌اند. این شورا و کمیسیون‌های آن با قدمت بیش از یکصد ساله خود به عنوان اتاق فکر آموزش و پرورش همواره در راستای تعلیم و تربیت کشور گام های اساسی برداشته است.

وی با بیان اینکه شورای عالی، به‌ عنوان مرجع سیاست‌گذار در حوزه آموزش عمومی و متوسطه کشور وظیفه دارد با تعیین خط‌ مشی‌های آموزشی، تصویب‌ برنامه‌های درسی و تربیتی، تصویب مقررات آموزشی، انضباطی، اجرایی مدارس و... بسترهای قانونی برای اجرای سیاست‌ها و در نهایت دستیابی به اهداف نظام آموزش‌ و پرورش را فراهم کند افزود: با وجود شورایی با این قدمت برخی مواقع تصمیماتی خارج از این شورا برای آموزش و پرورش گرفته می‌شود که آسیب‌ها و بار مالی آن بیش از حد تصور است، مانند بکارگیری برخی از نیروهایی که از توان، تخصص و صلاحیت حرفه‌ای لازم برای امر معلمی برخوردار نیستند، اما آموزش و پرورش را مجبور بکارگیری و استخدام آنها می‌کنند.

 کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: « هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است، قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت» و «مصوبات این شورا در حدود اختیارات قانونی خود برای موسسات ذی ربط لازم الاجراست» و « بررسی طرحها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش، قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی» از مهم ترین وظایف این شوراست.

امیری با بیان اینکه رئیس جمهور آینده به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش نباید اجازه دهد بدون کارکارشناسی و نظر این شورا قانونی برای آموزش و پرورش تصویب شود که بعدها باعث ایجاد مشکلات اقتصادی زیادی برای آن شود گفت: وقتی جایی است که می‌تواند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را بررسی و راهکار مناسب برای آنها ارائه کند چه لزومی دارد در جای دیگر برای رفع مسائل و مشکلات آموزش و پرورش تصمیم گیری شود.سالهاست که آموزش و پرورش از کمبود بودجه و نیروی مختصص، کارآمد و موثر در امر بودجه‌ریزی رنج برده و به مانند زخم بی‌درمانی شده است که هر مرهمی روی آن می‌گذارند شفا بخش نیست. همچنین برای اینکه آموزش و پرورش از این وضع کنونی خارج شود باید یک بار برای همیشه مسئله بودجه آن را حل و فصل نمایند تا هر سال با کمبود بودجه مواجه نشود.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین یک سری از دستگاه‌ها ملزم به همکاری با آموزش و پرورش برای ایجاد تحول بنیادین در آن شده‌اند افزود: رئیس جمهور باید آنها را به استناد این سند به کمک و همکاری با آموزش و پرورش ترغیب کند. آموزش و پرورش به تنهایی توان اداره این دستگاه عظیم و طویل را ندارد، باید سایر دستگاه‌ها و نهادها به کمک آن بیایند، در کشورهای دیگر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها یک پای ثابت آموزش و پرورش هستند که برای رفع نیازهای آن تلاش می‌کنند.

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه بیشترین واجدین شرایط رای دادن در کشور در این دستگاه عظیم به عنوان معلم، مدیر، کارمند و... کار می کنند و یا به نوعی اولیاء دانش آموزان  با آن در ارتباط هستند عنوان کرد: باید احساس کنند که رای آنها چه تاثیری در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد تا در روز انتخاباب ریاست جمهوری به نحو احسن دین خود را ادا کرده و باعث اعتلای آموزش و پرورش کشور شوند. اگر دغدغه، اصل و اساس برنامه یک نامزد ریاست جمهوری آموزش و پرورش باشد، بدانید آن شخص دغدغه توسعه، پیشرفت و اعتلای کشور را دارد و می‌توان به او اعتماد و اتکا کرد.

انتهای پیام

نظر شما