شناسهٔ خبر: 67360051 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

یورو 2024؛

زاکانی همه چیز را تغییر داد/ اشک مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو در آمد!

بازی‌‌های گروه مرگ یورو ۲۰۲۴ با صعود دراماتیک ایتالیا و سومین برد پیاپی اسپانیایی‌ها به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

زاکانی همه چیز را تغییر داد/ اشک مسن ترین گلزن تاریخ یورو در آمد!

به گزارش تابناک ورزشی، در روز یازدهم یورو 2024، بازی‌های دور پایانی مرحله گروهی جام ملت‌‌های اروپا ادامه یافت و در گروه  Bکه موسوم به گروه مرگ مسابقات بود، دو بازی به صورت همزمان برگزار شد.
در ورزشگاه ردبول آره‌نای شهر لایپزیگ، تیم‌های فوتبال کرواسی و ایتالیا به مصاف یکدیگر رفتند. این بازی در حالی که تا دقیقه هشتم وقت‌های تلف شده نیمه دوم با برتری کروات‌ها همراه بود، در نهایت با تساوی یک - یک به پایان رسید تا همه چیز به سود ایتالیا تغییر کند و این آتزوری باشد که به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی صعود می‌کند. در واقع صعود قهرمان دوره گذشته به عنوان تیم دوم گروه، شاید معادلات جام را هم دستخوش تغییر کند.
در دقیقه 55 این بازی لوکا مودریچ، کاپیتان کهنه‌کار کرواسی کمتر از یک دقیقه پس از هدر دادن پنالتی که حاصل خطای هند داویده فراتسی در محوطه جریمه ایتالیایی‌ها بود، اشتباهش را جبران کرد و در حمله بعدی، توپ برگشتی از مهار جان‌لوئیجی دوناروما را به سقف دروازه آتزوری کوبید.  بدین ترتیب لوکا مودریچ با 38 سال و 289 روز سن(بالاتر از ایویکا واستیچ با 38 سال و 257 روز) به مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو تبدیل شد. لوکیتا 16 سال پیش در یورو 2008 موفق شد اولین گل خود در تاریخ این رقابت ها را برابر اتریش به ثمر برساند. البته اگر په‌په و کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال موفق به گلزنی شوند می‌توانند این رکورد خاص را از آن خود کنند.
با این حال مهم ترین اتفاق بازی در ثانیه های پایانی افتاد. ایتالیایی‌ها که نمایش قابل قبولی نداشتند، بازنده زمین را ترک نکردند چرا که ماتیا زاکانی، هافبک این تیم که به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفته بود، در هشتمین و آخرین دقیقه وقت‌های تلف شده نیمه دوم(دقیقه 8+90) دروازه کرواسی را باز کرد تا لاجوردی پوشان صعود دراماتیکی را تجربه کنند.
گل ماتیا زاکانی شباهت زیادی به گلی داشت که دل پیرو در وقت اضافه بازی ایتالیا برابر آلمان در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ به ثمر رساند. او پس از پایان این بازی به اسکای اسپورت ایتالیا گفت:«دل پیرو همیشه اسطوره و الگوی من بود. وقتی بچه بودم، پوسترش را روی دیوار داشتم.»
گفتنی است در پایان این دیدار، لوکا مودریچ به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و با چشمانی اشکبار، جایزه خود را دریافت کرد.

زاکانی همه چیز را تغییر داد/ اشک مسن ترین گلزن تاریخ یورو در آمد!

صعود مقتدرانه اسپانیا با ذخیره ها
در دیگر بازی همزمان در ورزشگاه دوسلدورف آره‌نا، تیم ملی اسپانیا صدرنشین جدول که صعودش به عنوان تیم اول گروه پیش از این قطعی شده بود، با ترکیبی متشکل از نیمکت‌نشین ها و در واقع تیم دوم خود برابر آلبانی قرار گرفت و به لطف تک گل دقیقه 13 فران تورس بازی را برد تا در کسب پیروزی هت‌تریک کند و اولین تیم مرحله گروهی باشد که با رکورد صد درصد پیروزی در مرحله حذفی حضور دارد. فران تورس که به عنوان بهترین بازیکن این دیدار هم انتخاب شد، با گلزنی برابر آلبانی به آمار 20 گل ملی رسید و در رده سیزدهم بهترین گلزنان تاریخ لاروخا با تلمو زارا برابر شد.
لوئیس دلافوئنته، سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا پس از سومین برد متوالی ماتادورها، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که یکی از آنها درباره شانس اسپانیا برای قهرمانی در این مسابقات بود. او گفت:«همه ما آزادیم رؤیاپردازی کنیم. با این حال نباید مغرور شویم. اینجا هر بازی سختی‌های خودش را دارد. ما هر سه بازی‌مان را با کلین شیت بردیم که کار بسیار سختی است. کاری که الان باید انجام دهیم، این است که هیجان زده نشویم و با ذهنی باز آماده بازی بعدی شویم.»
به این ترتیب با نتایجی که رقم خورد، اسپانیا 9 امتیازی شد تا در دور بعد با تیم سوم یکی از گروه‌های A،D،E یا F روبرو شود، دیداری که یکشنبه 10 تیر از ساعت 22:30 به وقت تهران در ورزشگاه راین‌‌انرژی شهر کلن برگزار خواهد شد.
ایتالیا با 4 امتیاز در رده دوم باقی ماند و در مرحله بعدی باید به مصاف تیم ملی سوئیس، تیم دوم گروه A برود. این بازی روز شنبه 9 تیر از ساعت 19:30 در ورزشگاه المپیک برلین برگزار می‌شود. کرواسی هم با 2 امتیاز در آستانه حذف قرار گرفت و احتمال صعود معجزه‌وارش بسیار ضعیف است.

نظر شما