شناسهٔ خبر: 67359934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

زلنسکی فرمانده ارشد نظامی اوکراین را برکنار کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، یوری سودول فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور را برکنار و آندری گناتوف را به جای وی منصوب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای اوکراین اینفو، رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی که در کانال رسمی وی در تلگرام منتشر شد، گفت: تصمیم گرفته‌ام آندری گناتوف را جایگزین یوری سودول فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین کنم.

به نوشته اوکراین اینفو، رئیس جمهور اوکراین از زمان آغاز جنگ با روسیه مقام‌های نظامی و غیرنظامی زیادی را برکنار کرده است اما برکناری والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور که پس از ناکامی کی‌یف در عملیات ضدحمله بزرگ سال ۲۰۲۳ انجام شد، بزرگ‌ترین تغییر نظامی توسط زلنسکی بود.

در همین رابطه، ماریانا بزوگلایا یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین از فراکسیون خدمتگزار مردم پیش تر با انتقاد از تصمیم زلنسکی در برکناری زالوژنی و انتصاب الکساندر سیرسکی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، تاکید کرد: این جابجایی هیچ اثر مثبتی به دنبال نداشته است.

این نماینده پارلمان اوکراین، سیرسکی را به مخفی کردن حقیقت، افزایش بوروکراسی و از بین بردن رقبای خود متهم کرد و افزود: وی فرماندهان تیپ‌ها و گردان‌های ارتش اوکراین را قبل از اینکه زمان لازم برای آشنایی با واحد داشته باشند، تغییر می‌دهد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما