شناسهٔ خبر: 67358995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

علیه یکدست سازی اقتصادی

دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمده بود که پس از یک دوره بحران، وضعیت شاخص‌های اقتصادی بهبود نسبی پیدا کرده بود و در چنان شرایطی، کارشناسان و فعالان اقتصادی انتظار داشتند که دولتی سر کار آید که بهبود نوپای پس از دوران فترت را تثبیت کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

همایش مهندسان، کارآفرینان و فعالان صنعت، معدن و تجارت، حامیان «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر شنبه در محل برج تشریفات سعادت‌آباد با حضور چهره‌هایی، چون اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صمت، مصطفی هاشمی‌طبا، سیاستمدار اصلاح‌طلب، پیروز حناچی، شهردار سابق تهران و برخی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.

در این همایش فعالان بخش خصوصی، خواسته‌های خود را از رئیس‌جمهور آینده مطرح کردند و مسئولان پیشین، سعی کردند اعتماد بخش خصوصی را جلب کنند. دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمده بود که پس از یک دوره بحران، وضعیت شاخص‌های اقتصادی بهبود نسبی پیدا کرده بود و در چنان شرایطی، کارشناسان و فعالان اقتصادی انتظار داشتند که دولتی سر کار آید که بهبود نوپای پس از دوران فترت را تثبیت کند.

ابراهیم رئیسی هم در همان روز‌های ابتدایی سکانداری دولت، برای نخستین‌بار به اتاق ایران رفت تا با اهالی اقتصاد و فعالان تبادل‌نظر کند، اما اغلب وعده‌هایی که آن روز در ساختمان طالقانی داده شد، اجرایی نشدند و فضای کسب‌وکار، نامساعدتر از پیش شد. به همین دلیل این بار فعالان اقتصادی، با دعوت و بدون دعوت راهی ستاد مسعود پزشکیان شدند تا ضمن آگاهی از برنامه‌های او، انتظارات خود را نیز بیان کنند.

یکی از فعالان اقتصادی که تمایل نداشت نامش منتشر شود، برنامه روز شنبه را مطلوب ارزیابی کرد، اما گفت که انتظار داشته فعالان بخش خصوصی، به شکل رسمی به این برنامه عمومی دعوت می‌شدند. این فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار هم‌میهن اظهار کرد: ما دعوت نشده بودیم، اما پوستر را دیدیم و آمدیم. با وجود اینکه هماهنگ نشده بود، اما دو تن از اعضای اتاق تهران و اتاق اصناف، در این همایش صحبت کردند. این فعال اقتصادی، در مجموع برنامه مذکور را مثبت ارزیابی کرد و در ادامه گفت که تا این لحظه، تنها آقای محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان سعی کرده‌اند که با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تعامل داشته باشند.

در یک نگاه اجمالی و بدون ریزبینی، دلیل اصلی اقبال عموم فعالان اقتصادی به مسعود پزشکیان، صداقت او ارزیابی شد. به نظر می‌رسد که فعالان اقتصادی بیشتر مایل هستند این کاندیدا در ماراتن انتخاباتی پیش رو پیروز شود، زیرا به مشاوران او و منش تکنسین‌های او اعتماد بیشتری دارند.

جریان اقتدارگرا، دولت سوم احمدی‌نژاد است

پیروز حناچی، سخنران بعدی گردهمایی تبلیغاتی مسعود پزشکیان، با خوانش غزلی از سعدی، سخنان خود را آغاز کرد. بیت آخری این غزل، «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، به قدر وسع بکوشم»، بود.

شهردار سابق تهران ضمن ابراز خوشنودی از جمع شدن فعالان اقتصادی در کنار هم برای حمایت از مسعود پزشکیان، بیان کرد: فراموش نکردیم افرادی با کمتر از ۵ درصد رأی تهران، شهر را اداره کردند. در ۴۵ سال گذشته، فرازونشیب‌های زیادی دیدیم و مردم ما هر روز شرایط سخت‌تری تجربه کردند. دوران جنگ تحمیلی، دوران اصلاحات، دوران رایحه خوش خدمت همگی مشکلات خود را داشتند، اما ما یادمان نرفته که بالاترین درآمد‌های ارزی کشور چگونه و در چه سال‌هایی به یغما رفت. برخی به مسعود پزشکیان گفتند که باید جوابگوی مسائل پیش‌آمده دولت حسن روحانی باشد. اگر پزشکیان، مسئول دولت روحانی برشمرده می‌شود، این دوستان هم باید جوابگوی فساد‌ها و مشکلات به‌وجودآمده در دوران محمود

احمدی‌نژاد باشند. با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که بالاترین درآمد‌های ارزی ایران، در کدام دولت بود و کدام دولت بیشترین مشکلات را به بار آورد. اگر پزشکیان دولت سوم حسن روحانی باشد، این عده، دولت سوم محمود احمدی‌نژاد هستند. شهردار سابق تهران اظهار کرد: ما در طول ادوار مختلف انتخابات، تجربیات متفاوتی داشتیم؛ اما در حافظه تاریخی خود ثبت کردیم که هر زمان مردم با صندوق‌ها قهر کردند، اتفاقات نامیمونی در کشور افتاد؛ عده‌ای تلاش می‌کنند با حداقل آرا، مسند‌های دولتی را اشغال کنند. حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای و عکس‌العمل منطقی دولت نسبت به خواسته‌های مردم مؤلفه امنیت ملی کشور است با مشارکت پایین مردم، در سال گذشته، بالاترین میزان تورم در ایران را تجربه کردیم. شاید اگر چشم‌انداز روشن‌تری وجود داشت، سختی‌ها هم قابل تحمل بود. این انتخابات فرصتی برای انتخاب دولت و انتخاب اعضای تیمی که کشور را اداره می‌کنند، است.

حناچی به برشماری برخی از خواسته‌های مردم پرداخت و بیان کرد: مردم دولتی می‌خواهند که افکار عمومی و عکس‌العمل مردم برای آن‌ها مهم باشد. باید برای آنان مهم باشد که مثلاً مردم تهران امضا جمع کرده‌اند که مسجدی در یک پارک ساخته نشود. مردم دولتی می‌خواهند دولتی که عکس‌العمل‌های صحیح داشته باشد و نسبت به محیط زیست، گرمایش زمین، خشکسالی و آب حساس باشد. مردم دولتی می‌خواهند که به مسائلی که دولت قبلی درک نمی‌کرد، حساس باشد. دولتی می‌خواهیم که هم خودش سالم باشد هم زمینه فساد را بخشکاند. مردم دولتی نمی‌خواهند که بعد از افشای بزرگ‌ترین فساد ارزی کشور حتی کسی را محاکمه نکرد. مردم نیاز دارند به زنان، دانشجوها، اساتید دانشگاه، معلمان و فعالان اقتصادی احترام گذاشته شود. با حضور پربرکت مردم حتماً چنین دولتی انتخاب می‌شود.

فساد‌های بزرگ زمان یکدست بودن دولت‌ها رخ داد

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی ضمن ابراز خوشحالی ار حضور در جمع صنعتگران، مهندسان و اعضای تشکل‌های بخش‌خصوصی، گفت: آنچه ما را دور هم جمع کرده، دغدغه ایران، آزادی، فقر، فساد، معیشت مردم، ناترازی‌های مخاطره‌آمیز در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است. ما دنبال دولتی هستیم که مسائل اصلی کشور را در دستورکار خود قرار دهد.

او که معتقد بود مسئله همه کاندیداها، معیشت مردم است، طرح سوال کرد: پرسش اصلی این است که چگونه می‌شود زمینه را برای بهبود وضعیت معیشتی شهروندان فراهم کرد؟ کشور ما با ابرچالش‌های متعددی از جمله در بحث آب، محیط‌زیست، انرژی، بودجه، نظام بانکی، صندوق بازنشستگی و... روبه‌رو است. راجع‌به آن‌ها بحث شده و روی هر یک از آن‌ها نیز تفاهم شده است.

وی یادآوری کرد: حقیقت این است که درباره همه این مسائل صحبت شده، اما تصمیم‌گیری نمی‌شود چراکه تبعات سیاسی و اجتماعی هر یک از این تصمیمات، بسیار گسترده است، اما مسئله این است که به تعویق انداختن این مسائل، دیگر امکان‌پذیر نیست. امروز ناترازی انرژی کشوری که اولین ذخایر را دارد و تولیدکننده انرژی است چنان گسترده است که ما هم در تابستان و هم در زمستان، با کمبود گاز و برق روبه‌رو هستیم، اما آیا ناترازی انرژی غیرقابل‌حل است؟ خیر، اما نیازمند سرمایه است؛ مشخصاً در بخش نفت و گاز، به بیش از ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم البته در بخش مصرف هم باید در راستای بهینه‌سازی انرژی گام برداریم و ده‌ها میلیارد نیز به این منظور سرمایه‌گذاری کنیم. جوانان این سرزمین به افق بلندمدت نیاز دارند و آغاز حل این مسائل در سیاست است؛ ما به اجماع نیاز داریم. باید به‌نحوی عمل کنیم که همه شهروندان در این سرنوشت مشترک، سهیم شوند. ما همه ایرانی هستیم و هیچ‌کس از دیگری ایرانی‌تر نیست.

وی با نکوهش یکسان‌سازی در جریان‌های اقتدارگرا خاطرنشان کرد: وضعیت دیپلماسی و مدیریت سیاست خارجی این مملکت، باید در شأن ملت ایران باشد. قطعاً با تحریم نمی‌شود زندگی کرد. آیا این وضعیتی که از سال ۸۸ شروع شده، نباید پایان یابد؟ این اوضاع تا کجا باید ادامه یابد؟ ما به اصلاحات بزرگ اقتصادی نیاز داریم و چنین اصلاحاتی نیز نیازمند مدیری کارآمد و مورد اعتماد مردم است. مدیری که تجربه داشته باشد و دست‌کم گره‌ای از گره‌های زندگی مردم باز کرده باشد.

وی با تاکید بر ارجحیت همین موضوع ادامه داد: ایران در شرایط ویژه قرار دارد؛ باید رویکرد‌های اداره کشور اصلاح شود. ما همه باید برای سربلندی ایران، آنچه را که در توان داریم، به میدان بیاوریم. روزی که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم نیز می‌خواستم همین را بگویم.

جهانگیری با تاکید بر لزوم بازنگری در شیوه‌های کنونی اداره مملکت، گفت: احیای سرمایه اجتماعی از مبارزه با فقر آغاز می‌شود. مردمی که نمی‌توانند تخم‌مرغ تهیه کنند، وقتی از اخبار فساد چندمیلیاردی باخبر می‌شوند، طبیعتاً به‌شدت رنج می‌برند. این در حالی است که تمام مفاسد بزرگ اقتصادی مثل بابک زنجانی و چای دبش وقتی رقم خورد که فضای کشور به‌سمت یکدست‌سازی پیش رفت. فرصت اندک است؛ دقت کنیم که پس از این چند روز نگوییم افسوس! کاش آن چند روز بیشتر تلاش می‌کردیم. باید دنبال این باشیم که مردم را به صحنه بیاوریم. این انتخابات به‌هرحال از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ رقابتی‌تر است. عده‌ای به‌دلیل ناامیدی‌ها هنوز مرددند، اما باید آن‌ها را نیز به صحنه بیاوریم. خوشبختانه امروز کسی به میدان آمده که از توانایی کافی برای اداره کشور برخوردار است و در این مرحله حساس می‌تواند امید و فرصت خلق کند.

این فعال سیاسی در پایان بیان کرد: پزشکیان راستگو است، فیلم بازی نمی‌کند، خودش است؛ بدون هیچ تظاهر و فریبکاری! امروز از خاتمی تا بدنه جبهه اصلاحات همه پای کار آمده‌اند که پزشکیان به پیروزی برسد. خودمان را دست‌کم نگیریم. نسیم وزیده می‌شود. فرصت است که موج بلند شود. پزشکیان با روحیه‌ای که دارد و تیم کارآمدی از بهترین نخبه‌های کشور کنارش خواهند بود، می‌تواند کار‌های بزرگی انجام دهد.

ایران را فدا نکنیم

مصطفی هاشمی‌طبا، سخنران دیگر این همایش ابتدا فلسفه شعار انتخاباتی مسعود پزشکیان را توضیح داد: ما باید بازی برد-برد را در نظر بگیریم. اگر حال ایران خوب نباشد، حال ایرانیان نیز بد است. حرف‌هایی که از ۲۰سال قبل به‌نام مردم مطرح شده، نوعی مردم‌فریبی است. حال ایران خوب نیست. اینکه می‌گویند دیگران کاشتند، ما بخوریم؛ ما بکاریم، دیگران بخورند؛ یعنی باید روزمرگی را از بین ببریم. امروز می‌بینیم که در سخنان بسیاری از نامزدها، علاوه براینکه صداقت نیست، مردم‌فریبی نهفته است. باید دقت کنیم که اگر از ایران صحبت می‌کنیم، مؤلفه سربلندی، آبادی و شادابی است. نمی‌شود وقتی رودخانه‌های ایران ما آلوده است، بگوییم ایران آباد است. این کشور نمی‌تواند پر از پسماند و فاضلاب باشد.

بخش دوم، دفاع است. همانطور که رزمندگان از این سرزمین حراست کردند، امروز همه باید در حفظ ایران بکوشیم. متاسفانه امروز ایران در حالی تهی شدن از درون و از بین رفتن است. نکته دیگر این است که هیچ کشوری بدون فناوری‌های نو توسعه نمی‌یابد؛ ما نباید در‌های مملکت را به‌روی تکنولوژی ببندیم.

نکته بعد، باید سرمایه مردمی داشته باشیم. باید به‌نحوی عمل کنیم که یکایک شهروندان احساس کنند کشور از آنِ آنان است؛ ما باید با ملت صادق باشیم و واقعیت‌ها را به آنان بگوییم. اما امروز شاهدیم که این سرمایه گرانبهای اجتماعی در حال از بین رفتن است. ما امروز در سراشیبی قرار گرفته‌ایم و همه فاکتور‌ها به‌جز موارد معدودی نزولی است.

وی ادامه داد: چرا برای ایران و چرا برای مردم نه؟ ما برای مردم هستیم، اما نباید ایران را فدای مردم کنیم. ایران برای مردمی است که در آن زندگی می‌کنند. اگر حال ایران خوب باشد، حال صنعتگر و کشاورز و مردم عادی خوب است، اما اگر حال ایران خوب نباشد حال مردم هم بد است.

روزنه‌ای باز شده است

علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد مسعود پزشکیان و وزیر اسبق مسکن و شهرسازی، سخنران آخر این گردهمایی گفت: به نمایندگی از طرف برادر عزیزم، مسعود پزشکیان، از شما عزیزان که این محفل را برپا کردید، تشکر می‌کنم. همچنین از کسانی که مردم را تشویق به حضور چشمگیر در انتخابات می‌کنند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که دولت پزشکیان، در راستای تغییر روند سازندگی در کشور، بتواند حضور مردم در صحنه مدیریت کشور را نهادینه کند.

وی ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته دولت‌های متعددی سرکار آمدند و هر کدام به اندازه توان خود تلاش کردند، اما نتوانستیم شاهد نهادینه شدن حضور مردم باشیم. روزنه‌ای گشوده شده و مردم باید از این روزنه استفاده کنند. قهر برای زمانی است که شما امیدی به بهبودی ندارید؛ وقتی روزنه‌ای گشوده شده و شخصیتی پاک‌دست با گذشته‌ای روشن توانسته به میدان بیاید، نشستن و خود را به خواب زدن، ظلمی در حق ملت ایران است.

عبدالعلی‌زاده افزود: هرکس برای ایران نگران است باید از این فرصت استفاده کند و با حضور در پای صندوق رای یک بار دیگر سکانداری مدیریت اجرایی کشور را به یک انسان پاکدست و کاردان بسپارد.

به مردم دروغ نگویید!

کمال مرادی، مسئول ستاد مرکزی مهندسان مسعود پزشکیان اظهار کرد: ما جمعی از مهندسان این کشور هستیم که همیشه پیش‌قدم و سازنده بودیم. مهندسان یا راهی می‌سازند یا راهی پیدا می‌کنند؛ شرایط فعلی جامعه ما نیز شرایط حساسی است. جامعه ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه است ما برای حل بحران‌های جامعه برنامه داریم. ما جلسات مختلفی با نظام مهندسی و فعالان صنعت ساختمان کشور داشتیم و می‌دانیم با چه مشکلات بزرگی مواجه هستیم، اما چاره‌ای جز حل این مشکلات باقی نمانده است، زیرا همین مسائل هستند که نفس مردم را به شماره انداخته‌اند.

اگر FATF را حل نکنیم، از نظر عقلی نمی‌توان کاری کرد

پمسعود پزشکیان، روز یکشنبه در نشست جمعی از اصناف کشور حضور پیدا کرد. او گفت: ما آمادگی این را داریم که شما اتاق فکر و نقشه‌کش ما شوید. دانشگاه را هم به کمک بگیرید و از خارج هم کمک بگیرید. اگر دوبی، دوبی شده و امارات، امارات این‌گونه نبوده که عده‌ای عرب‌ها نشسته‌اند تصمیم گرفتند نقشه کشیدند و امارات را درست کردند.

پزشکیان با بیان اینکه ظریف و تیمش آستین‌ها را بالا زدند و در حوزه سیاست خارجی کار می‌کنند، اظهار داشت: ما بدون ارتباط با کشور‌های خارجی هرکاری در داخل انجام دهیم به جایی نخواهیم رسید شاید تنها بتوانیم قدمی برداریم، این را از نظر علمی محکم و قاطع می‌گویم.

وی اضافه کرد: این صحبت‌هایی هم که می‌کنند ما در داخل، فلان کار را می‌کنیم بازار ما مشخص است؛ قدرت عملیات شما همین بازار است و نمی‌توانید کاری بکنید. اگر می‌خواهید شکوفا شوید و قدرتی شوید باید بازار وسیع‌تر پیدا کنید و بازار وسیع با این وضعیت امکان‌پذیر نیست. به گفته پزشکیان ما داریم از دنیا فاصله پیدا می‌کنیم و پزشکان خوب‌مان مهاجرت می‌کنند که همه این‌ها به دلیل نگاه بسته و آدم‌هایی است که ذهن بسته دارند که ادعا دارند که ما می‌توانیم، بله می‌توانیم، اما عقل حکم می‌کند از کارشناسان این رشته کمک بگیریم و بهترین را خلق کنیم. نه اینکه تنها ۱۸ تا ۱۹ درصد نفت را از زمین استخراج کنیم حال آنکه در دنیا ۴۰ تا ۵۰ درصد نفت استخراج می‌کنند و ما بقیه منابع زیر پایمان را، همه را نابود کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم به شرط اینکه عاقلانه حرکت کنیم و از نظر‌ها و کارشناسی‌های داخل و خارج کشور و هم آمایش سرزمینی که باید ببینیم استفاده کنیم، تصریح کرد: از قسمت صنعتی شهرک پرند بازدیدی داشتم هرچند که کارشناس نیستم، اما وحشت‌زده شدم چراکه مطمئنم آن‌ها مشکل آب پیدا خواهند کرد. من نمی‌فهمم چرا تهران را به این شکل توسعه دادند.

وی ادامه داد: باید روش‌های مختلف را تجربه و گفتگو کنیم و من در مدت کوتاه نمی‌توانم روش‌ها را بگویم و به مشورت با دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی نیاز دارم. بدون نقشه نمی‌توان این راه را پیمود. روش‌های علمی دفعتاً امکان‌پذیر نیست.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه همه مقصر هستیم، گفت: با یکدیگر یک‌بار دیگر برای ایران و آینده فرزندان‌مان فکر کنیم و آینده مملکت را ببینیم. معتقدم شما اگر کمک کنید ما خواهیم ایستاد و شکوفا خواهیم شد. باید درد و غم این مملکت بر وجود همه ما باشد. چگونه برای توپ بازی کردن مربی خارجی می‌آوریم چند میلیارد هم پول می‌دهیم از این رو باید برای درست کردن مملکت از عقل‌ها و کارشناس‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم.

پزشکیان اظهار داشت: اگر برای ایران و کشور دل‌مان می‌سوزد از اختلافات دست برداریم و براساس علم و کارشناسی کار‌ها را جلو ببریم. اینکه من وظیفه‌ام را یاد بگیریم ۴ سال طول می‌کشد. باید از نظر علمی تجربه را بپذیریم و به یکدیگر کمک کنیم.

او بیان کرد: بنده به خاطر رای حرف نزدم و وعده‌ای ندادم که به خاطر آن رای بگیرم. بنده گفتم از کارشناسان استفاده خواهم کرد. از دانشگاه و از نظرات کارشناسی بین‌المللی استفاده خواهم کرد. بنده به دنبال این هستم که روابط خارجی کشور را بهتر کنم اگر FATF را حل نکنیم به پیر، به پیغمبر هر کاری بکنیم از نظر عقلی نمی‌شود. شما اگر می‌گویید می‌شود بگویید که چگونه می‌شود.

وی خطاب به نمایندگان اصناف کشور گفت: اگر سیاستمداران تصمیمی گرفتند و قانونی را مصوب کردند شما یک مشکل دارید، چرا اعتراض نمی‌کنید، اعتراض یعنی اینکه نامه‌ای بنویسید بگویید این چیزی که می‌گویید FATF درست می‌کنیم نمی‌شود چرا این حرف را می‌زنید. همه ساکت هستند؛ بانک‌دار، تاجر، تولیدکننده ساکت است. وقتی که آن‌ها می‌گفتند FATF نباشد ما فلان کار را می‌کنیم و تبادل می‌کنیم چه کسی صدایش درآمد؟ محکم باید این کار را می‌کردید.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اینکه نامه نوشتید کافی نیست. بنده به عنوان نماینده آنجا بلند شدم و در صداوسیما دفاع و اعلام کردم. به خاطر آن‌ها کلی پرونده برایم درست کردند، اما حرفم را زدم. شما می‌توانستید علاوه بر نامه نوشتن با کسانی که سیاست‌گذاری می‌کنند صحبت کنید. خیلی کار‌ها می‌شود در این زمینه انجام داد.

منبع: هم میهن 

نظر شما