شناسهٔ خبر: 67358861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی کشور:

۱۵ هزار بنای تاریخی در کشور ثبت ملی شده‌اند

زهره گودرزی

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی کشور گفت: ۱۵ هزار بنای تاریخی وجود دارد که ثبت ملی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

شهاب طلائی‌شکری شامگاه (چهارم تیرماه) در مراسم افتتاح عمارت مصری بروجرد، اظهار کرد: ۱۰ هزار از این بناها دارای مالکیت خصوصی هستند و مابقی در اختیار دولت، دستگاه‌های دولتی و یا نهادهای حاکمیتی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک‌هزار خانه تاریخی در دست احیاء قرار دارد، افزود: اعتباری برای آن‌ها در نظر گرفته شده که با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی کشور اضافه کرد: اولویت احیاء با بخش خصوصی بوده که در این راستا نیز حمایت‌های دولت در تسهیل و تسریع همچنان ادامه دارد و در ارائه تسهیلات و امتیازهای ویژه مانند اجاره کمتر و مدت زمان واگذاری بلندمدت این بخش را حمایت می‌کنیم.

طلائی شکری بیان کرد: با احیای بناهای تاریخی در کشور ۴۵۰ میلیارد تومان جذب سرمایه شد و در سه‌ساله اخیر با واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی سه هزار شغل مستقیم ایجاد شد و ۲ هزار و ۳۳۷ صندلی پذیرایی و اقامتی و ۳۰۰ تخت اقامتی اضافه شده است.

وی ادامه داد: پارسال ۴۷ بنا و امسال ۱۰۰ بنا به بخش خصوصی واگذار شده تا احیا و مرمت شوند، به‌طوری‌که هر ۲۰ روز یک افتتاحیه خواهیم داشت.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی کشور تصریح کرد: از ابتدای تأسیس این صندوق تاکنون ۱۵۰ بنای تاریخی احیاء شده که کاشان، اصفهان و یزد پیشرو هستند.

طلائی شکری یادآور شد: صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی در دولت سیزدهم با هدایت و نگاهی که شهید رئیسی داشتند بسیار موفق عمل کرد و در این دوران تعامل خود را با استان‌ها توسعه داد به‌طوری‌که ۶۰ بنای تاریخی در هزار روز خدمت دولت سیزدهم واگذار شود و ۶۰ هزار متر بنای تاریخی توسط بخش خصوصی احیا شد.

وی اظهار کرد: این صندوق به‌عنوان تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی است که حاضر هستیم تا ۸۰ درصد هزینه بناهای تاریخی را به استان برگردانیم که خود استان‌ها همت کنند.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی کشور خاطرنشان کرد: شهرستان بروجرد حدود ۸۰ خانه تاریخی ثبت شده ملی دارد که نیاز است با همکاری شورا و شهرداری و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی احیا شوند.

انتهای پیام

نظر شما