شناسهٔ خبر: 67357729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

راز حملات پی در پی قالیباف به روحانی و ظریف /پاسخ‌های شفافی که قالیباف را عصبانی کرده است

بنا بوده قانون راهبردی، با هماهنگی وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی باشد که بنا بر بیانیه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این امر انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره امشب که به عنوان نخستین نامزد سخن گفت، از ابتدای سخنانش مسعود پزشکیان را از طریق حمله به محمدجواد ظریف و حسن روحانی، مورد هجمه قرار داد.

قالیباف در بخشی از سخنانش گفت که «در بحث قانون راهبردی مشاور ایشان گفتند که قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم است. در شرایطی که رهبری این قانون را مبنای کار دانستند.»

اما آنچه قالیباف اشاره نمی‌کند، این است که بنا بوده قانون راهبردی، با هماهنگی وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی باشد که بنا بر بیانیه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این امر انجام نشد. قالیباف در سال ۹۹ رئیس مجلس بود.

این بیانیه تاکید داشت: «در این مصوبه همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: «مراحل مختلف تدوین این طرح تا تصویب نهایی آن بر اساس روال و مقررات متعارف و قانونی مجلس انجام شده و دبیرخانه دخالتی در آن نداشته است.»

اخیرا هم قالیباف گفته «می‌گویند دولت باید مجری سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در سیاست خارجی باشد؛ اما قانونی را که مورد تأکید ایشان است و به درخواست شعام همان دولت تصویب شده، قبول ندارند.»

این ادعای قالیباف واکنش دفتر حسن روحانی را در پی داشت؛ در بیانیه دفتر او آمده است:

«در مصوبه شورای عالی امنیت ملی به صراحت آمده که هرگونه مصوبه‌ای در مجلس در رابطه با موضوع هسته‌ای باید با هماهنگی وزارت امور خارجه باشد ولی متأسفانه مجلس بدون هماهنگی عمل کرد. ضمناً رئیس شورای عالی امنیت ملی در نامه ۱۳۹۹/۰۹/۱۵ خود به دبیرخانه تصریح کرد که بدون نظر رئیس شورا، دبیرخانه حق اظهارنظر و اقدام ندارد.»

قالیباف اما در این روزها، در سخنانش کمتر پیش می‌آید که به روحانی و ظریف حمله نکند؛ اما روحانی پس از چند روز به تندی جواب قالیباف را داد: «آن‌هایی که نگذاشتند تحریم حل شود به صحنه آمدند. عجیب است. چرا تحریم حل نشد؟ چرا مسأله برجام تمام نشد؟ قانون راهبردی مجلس بدترین قانون در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. ما از این قانون بدتر نداشتیم. قانونی که فقط توطئه بود برای اینکه دولت دوازدهم ناموفق شود. برای اینکه مردم نفس نکشند. معلوم است....خیانت شد به مردم. چرا ۳۰۰ میلیارد دلار در این سه سال به مردم صدمه زدند؟ سالی ۱۰۰ میلیارد دلار، مستقیم و غیرمستقیم، از فروش نفت و پتروشیمی و تخفیف‌هایی که به دیگران می‌دهند، به مردم صدمه زدند. چرا نگذاشتید حل شود؟»

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفته «مسأله برجام در اسفند ۹۹ یا نه در فروردین ۱۴۰۰ حل می‌شد. آقای دکتر ظریف طرحی به شورای عالی امنیت ملی آورد، زمان‌بندی کرده بود. تقریباً اواخر فروردین ۱۴۰۰ توافق نهایی می‌شد. همه زمان‌بندی‌ها را آورده بود. در شورای عالی امنیت ملی با اکثریت قاطع آرا تصویب شد. فقط یک نفر مخالف بود. ولی خب نشد ما اجرا کنیم. بیشترین عامل همین قانون بود که جلوی ما را گرفته بود. طبق این قانون هیچ وقت برجام درست نمی‌شود. این سه سال که کاری نشد، برجام سال آینده زمانش تمام می‌شود. اگر صد سال دیگر باشد باز هم با این قانون حل‌شدنی نیست. قانونی است که معلوم است برای اینکه جلوی ما را بگیرند.»

به نظر می‌رسد حملات پی در پی قالیباف در مناظره سیاست خارجی از همین بابت است که روحانی اخیرا در چند نوبت پاسخ قالیباف را داده است.

۲۹۲۹

نظر شما