شناسهٔ خبر: 67357565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

افزایش شمار جان‌باختگان در مراسم حج

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: تا کنون در مجموع ۱۳۰۱ نفر بر اثر گرمای شدید در حج امسال در عربستان جان خود را از دست دادند. فهد بن عبدالرحمن الجلاجل، وزیر بهداشت عربستان سعودی این خبر را در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد.خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که بیش از ۸۰ درصد از جان‌باختگان، زائران غیررسمی بودند که مجبور شدند "مسافت‌های طولانی را زیر نور مستقیم خورشید" و بدون امکان محافظت از خود در برابر گرما طی کنند.
دیپلمات‌های عرب پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که ۶۵۸ نفر از کشته‌شدگان از مصر آمده‌ و ۶۳۰ نفر از آنها به طور رسمی ثبت نشده بودند.
طبق گزارش‌ها هر سال شمار زیادی از افراد عمدتا به دلایل مالی بدون مجوزهای رسمی در مراسم حج حضور پیدا می‌کنند و به همین دلیل، توسط مقامات سعودی ثبت‌نام نمی‌شوند.
مقام‌های مسئول در عربستان بسیاری از زائران غیرمجاز و ثبت‌نام‌نشده را از این کشور اخراج کرده‌اند. با این حال شمار زیادی از این افراد، بویژه از کشور مصر توانستند به اماکن مقدس در مکه و اطراف آن برسند و برخی از آنها تمام این مسیرها را پیاده طی کردند.زائران غیرمجاز و ثبت‌نام‌نشده در معرض آفتاب و گرمای شدید بالای ۵۱ درجه بودند. این افراد همچنین از اتاقک‌های خنکی که برای بیش از یک و نیم میلیون زائر مجاز و ثبت‌نام‌شده برای برپایی نماز و تجدید قوا در طول مسیر درنظر گرفته شده بود، محروم بودند.
در همین خصوص، از مصر خبر می‌رسد که در پی مرگ شمار زیادی از زائران مصری، با دستور مقام‌های این کشور مجوز ۱۶ شرکت گردشگری لغو شده و پرونده مدیران این شرکت‌ها به دستگاه قضایی این کشور ارجاع داده شده است.همچنین قرار است به خانواده‌های جان‌باختگانی که توسط این شرکت‌ها به صورت غیرقانونی به مراسم حج اعزام شدند، غرامت پرداخت شود.
طبق برخی گزارش‌ها همچنان شمار زیادی از زائران به دلیل گرمازدگی در بیمارستان‌های مختلفی در عربستان بستری هستند و حال برخی از آنها "وخیم" گزارش شده است. برخی منابع خبری از احتمال افزایش شمار جان‌باختگان خبر می‌دهند.بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس، در مراسم حج امسال ۱۶۵ نفر از اندونزی، ۹۸ نفر از هند و ده‌ها تن دیگر از کشورهای اردن، تونس، مراکش، الجزایر و مالزی جان باختند. همچنین، مرگ دو زائر آمریکایی نیز گزارش شده است.
مرگ و میر در جریان مراسم حج امر غیر معمولی نیست. در برخی سال‌ها بیش از دو میلیون نفر برای برگزاری این مراسم به عربستان سفر می‌کنند. در سال‌های گذشته نیز بسیاری از زائران به دلایلی از جمله گرمازدگی، فشار جمعیت و یا بیماری‌های ویروسی در جریان این مراسم جان باختند. با این حال، امسال آمار تلفات در حج به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما