شناسهٔ خبر: 67357298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

توافق ایران و بحرین جهت گفت‌وگو درباره احیای روابط

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران از ارتقاء نقش‌آفرینی مجمع گفتگوی همکاری آسیا استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه در پایان نوزدهمین نشست وزرای امورخارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «پورنچیا دان ویواتانا» دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، اظهار داشت: طی دیروز و امروز در حال برگزاری نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا بودیم.

وی با بیان اینکه در شرایطی که ایران در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، این نشست برگزار شد، گفت: در این نشست ۴۰ هیأت عالیرتبه از ۳۱ کشور اسیا و ۹ سازمان بین المللی حضور یافتند و وزرا و مقامات کشورها و دبیران کل سازمان‌های بین المللی از فرصت نشست تهران برای بررسی فرصت‌ها استفاده کردند.

باقری افزود: دو سند مهم از جمله مقررات ناظر بر فعالیت دبیرخانه مجمع و آئین نامه مجمع عمومی آسیا در این نشست مورد تأیید و تصویب حاضران و وزرای شرکت کننده بود.

سرپرست وزارت‌خارجه عنوان کرد: مهم‌ترین سرفصل این اجلاس همدردی کشورهای عضو با مردم غزه در شرایط سخت و اسفناک است.


وی افزود: ایران از ارتقا نقش آفرینی مجمع گفتگوی همکاری آسیا به‌عنوان نهاد مروج صلح میان کشورهای آسیایی و بسترساز تعامل با کشورهای آسیایی است حمایت می‌کند.

توجه به همسایگان، به‌عنوان یک سیاست مبنایی دولت رئیسی بود.

باقری گفت: مایلم در این فرصت به‌وجود آمده اعلام کنم در آستانه بزرگترین رویداد جاری در کشور قرار داریم. یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که در روز جمعه است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های موفق سیاست خارجی شهید رئیسی این بود که هیچ جریانی در کشور وجود ندارد که در عرصه‌های سیاست خارجی که دولت رئیسی مورد توجه قرار داد، اختلاف جدی داشته باشد.

باقری عنوان کرد: توجه به همسایگان، به‌عنوان یک سیاست مبنایی دولت رئیسی بود.

باقری تصریح کرد: در طول این مدت روابط ایران با برخی از کشورهای شمالی که روابط خوبی را نداشت، در دولت رئیسی روند رو به رشدی را طی کرد. روابط ما با تاجیکستان‌و ترکمنستان وارد یک سرفصل ومسیر جدیدی شد. بهترین دلیل بر تعبیر محتوایی ایران با این کشورها به تبادل هیأت‌ها و سفر به این کشورها است.

وی عنوان کرد: در حوزه جنوبی، احیای روابط ایران و عربستان دارای روابط مثبت بود. از تلاش دولت عربستان برای ارتقای همکاری دوجانبه تشکر می‌کنم. ولی زمینه همکاری‌های میان دو کشور در عرصه دوجانبه و چندجانبه بسیار زیاد است.

وی گفت: در این مدت روابط ما با امارات و کویت به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در آخرین حلقه در دیدار میان من وزیرخارجه بحرین، آخرین حلقه از سیاست خارجی ایران تکمیل و پر شد و دو طرف توافق کردند که مراحل گفتگو برای بررسی ترتیبات لازم برای احیای روابط را آغاز کنند و قبل از آغاز دولت جدید، این حلقه از سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی تکمیل شد.

در ادامه دبیر کل مجمع گفتگوی همکاری آسیا گفت: برای تمام کشورهای ای سی دی این یک موفقیت بود که دور هم جمع شدند و نشان داد که ای سی دی همچنان زنده است.

وی افزود: در این اجلاس مذاکرات مختلفی ارائه شد.

پورنچیا دان ویواتانا افزود: ریاست جدید ای سی دی می‌تواند توسط تایلند در سال آینده آغاز شود و می‌تواند برای ۳۵ کشور عضو ای سی دی تأثیرگذار باشد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا یکی از پرتعدادترین اعضا در بین دیگر سازمان‌ها و سازوکارها است

باقری گفت: سازوکارهای مختلف و متنوعی را در آسیا داریم ولی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا یکی از پرتعدادترین اعضا در بین دیگر سازمان‌ها و سازوکارهاست و یک فرصت بسیار مناسبی در اختیار کشورهای آسیایی قرار داده تا بتوانند دیدگاه‌ها و مواضع و رویکردهای خودشان را در موضوعات مختلف داخل قاره کهن و بزرگ آسیا و در مورد موضوعات مهم بین‌المللی بیان کنند.

سرپرست وزارت خارجه گفت: حدود یک ماه از حادثه ناگوار آیت‌الله رئیسی و همراهانش به ویژه شهید امیرعبداللهیان می‌گذرد. دقیقاً ۱۰۲۰ دولت رئیسی به طول انجامید در طول این مدت دولت آیت‌الله رئیسی اقدامات بزرگ و برجسته‌ای را انجام و دستاوردهای برجسته‌ای داشت. یکی از سرفصل‌های آن سیاست خارجی بود.

باقری اضافه کرد: ارتقای ظرفیت حمل و نقل و ترانزیتی در مناسبات با کشورها، افزایش همکاری‌های امنیتی با کشورهای همسایه از جمله توافقنامه امنیتی با عراق و … از جمله ثمرات سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی در این دوره بوده است.

وی گفت: تعاملات دوستانه ایران با جمهوری آذربایجان مدنظر بود که آخرین اقدام دو شهید بزرگوار معطوف به همکاری با این همسایه شمالی بود.

باقری افزود: ایران در این مدت نقش پررنگ و قوی در ایجاد اجماع بین کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی داشته است.

وی ادامه داد: ایران برای حمایت از اجماع جهانی به نفع ملت فلسطین و مقاومت مشروع مردم فلسطین در تمامی نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع فلسطین چه در منطقه و چه خارج از منطقه و در سازمان ملل حضور فعال داشته و شهید امیرعبداللهیان یک بار در نشست مجمع عمومی و یک بار در نشست شورای امنیت حضور یافت و دیدگاه‌های ایران درباره جنایت صهیونیست‌ها در غزه و مظلومیت مردم فلسطین بیان کرد.

وی افزود: سال گذشته شاهد برگزاری کنفرانس حمایت از مردم فلسطین بودیم که برای نخستین بار توسط دولت ایران با حضور هیأت‌هایی از بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار شد.

باقری تصریح کرد: بعد از عملیات ارزشمند و پرافتخار وعده صادق که در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی و حمله آنها به ساختمان سفارت ایران در دمشق انجام شد ایران از همه ظرفیت‌های بین‌المللی خود برای محکومیت این رژیم استفاده کرد و از همه ظرفیت‌های برای تبیین مبانی و ابعاد سیاسی و حقوقی پاسخ مشروع تنبیهی خود در چارچوب دفاع مشروع علیه این رژیم استفاده کردیم.

وی گفت: حمله به سفارت ایران با محکومیت گسترده بین‌المللی مواجه شد و علیرغم همه تلاش‌های آمریکا نتوانستند اقدامی در مخالفت با این اقدام شکل بدهند و این هماهنگی بین میدان و دیپلماسی بود.

سرپرست وزارت خارجه اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این عملیات مشروع را در سازوکارهای بین‌المللی به خوبی تبیین کند و حامیان رژیم صهیونیستی در این مراجع نتوانستند حمایت بین‌المللی علیه ایران را جلب کنند.

وی ادامه داد: عملیات وعده صادق که در میدان پیروزی را محقق کرد به دنبال آن تلاش گسترده فشرده دیپلماتیک بود که توانست این پیروزی را در ساحت بین‌المللی تثبیت کند.

باقری گفت: عضویت دائم ایران در شانگهای و رسمیت یافتن عضویت ایران در بریکس منجر به تقویت نقش ایران در گفتمان جنوب جهانی شد.

باقری افزود: در این میان توسعه مناسبات با چین، روسیه و هند مورد اهتمام بود و این ابتکارات نتایج سودمند و ارزشمندی را به دنبال داشت.

باقری عنوان کرد: حجم تجارت ما با روسیه به ۶ میلیارد دلار رسید و معاهده جامع راهبردی بین ایران و روسیه در هفته گذشته نهایی و توسط نمایندگان وزرات خارجه‌ها پاراف و آماده امضای رؤسای جمهور است.

وی یادآور شد: توانستیم در دو نوبت رزمایش مشترک در شمال اقیانوس هند و دریای عمان با چین و روسیه برگزار کنیم. نشست امنیتی ایران، پاکستان و چین و … برگزار شد.

 

نظر شما