شناسهٔ خبر: 67357190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کل سازمان ملل: گسترش نفرت و دروغ در فضای مجازی آسیب جدی به جهان وارد می‌کند

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت:  گسترش نفرت و دروغ در فضای مجازی آسیب جدی به جهان ما وارد می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر کل سازماان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره راه اندازی اصول جهانی برای یکپارچگی اطلاعات، افزود: اطلاعات نادرست و دروغ و سخنان نفرت انگیز به تعصب و خشونت، تشدید اختلافات و درگیری ها؛ منفور سازی اقلیت ها و به خطر انداختن سلامت انتخابات دامن می زند.

او گفت: امروز، من نقطه شروعی برای راه حل ها در این زمینه ارائه می کنم: اصول جهانی سازمان ملل متحد برای یکپارچگی اطلاعات. این پنج اصل - اعتماد [اجتماعی] و انعطاف پذیری، رسانه های مستقل، آزاد و گسترده؛ مشوق های سالم؛ شفافیت و تحقیق؛ و توانمندسازی عمومی - مبتنی بر دیدگاهی اساسی از یک اکوسیستم [اطلاعاتی] انسانی تر است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: این اصول خواستار یک محیط اطلاعاتی هستند که مدافع حقوق بشر و آینده ای پایدار باشد و آنها پایه محکمی برای توسعه پایدار و فراگیر، اقدام آب و هوا، دموکراسی و صلح فراهم می کنند.

او گفت: تهدیدهای یکپارچگی اطلاعات جدید نیستند، اما با سرعت بی سابقه ای در پلتفرم های دیجیتال، با فناوری های هوش مصنوعی، در حال گسترش هستند.

علم، حقایق، حقوق بشر، سلامت عمومی و اقدامات آب و هوایی مورد حمله قرار گرفته اند و هنگامی که یکپارچگی اطلاعات مورد هدف قرار می گیرد، دموکراسی نیز مورد هدف قرار می گیرد.

گوترش تاکید کرد: روایات نادرست، تحریف ها و دروغ ها بدبینی، ناباوری و جدایی را گسترش می دهند. آنها انسجام اجتماعی را تضعیف می کنند و اهداف توسعه پایدار از دسترس دور می کنند. الگوریتم‌های غیرشفاف افراد را به حباب‌های اطلاعاتی سوق می‌دهند و تعصب‌هایی از جمله نژادپرستی، زن‌ستیزی و انواع تبعیض را تقویت می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: زنان، پناهندگان، مهاجران و اقلیت ها اهداف مشترکی هستند. فعالان، مدافعان، محققان، دانشمندان و رهبران مورد آزار و تحقیر قرار می گیرند.

او ادامه داد: این آسیب بسیار فراتر از حوزه دیجیتال است و میلیاردها نفر را که به اینترنت متصل نیستند تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی دروغ در مورد واکسن ها و سایر مسائل پزشکی منتشر می شود، زندگی در خطر است.

گوترش افزود: عملیات‌ها و مأموریت‌های سازمان ملل به خطر افتاده است، زیرا کارکنان ما با موج بزرگ دروغ‌ها و ایده های توطئه بی اساس مواجه هستند. من از کشورها، بخش فناوری و سایر ذینفعان می‌خواهم که به مردم و مشتریا گوش دهند و پاسخ دهند. برخی از ذینفعان مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. برای آنها من یک پیام روشن دارم: ما خواستار اقدام هستیم.

دبیرکل سازمان ملل خطاب به شرکت های بزرگ فناوری گفت: اول‌ خطاب به شرکت های بزرگ فناوری باید بگویم که مسئولیت را بپذیرید. آسیبی را که محصولات شما به مردم و جوامع وارد می کند، بپذیرید.

او افزود: شما این قدرت را دارید که آسیب به مردم و جوامع را در سراسر جهان کاهش دهید. شما قدرت تغییر مدل های کسب و کار را دارید که از اطلاعات نادرست و نفرت سود می برند.

گوترش سپس خطاب به تبلیغ کنندگان و صنعت روابط عمومی جهان گفت: کسب درآمد از محتوای مضر را متوقف کنید. یکپارچگی اطلاعات را تقویت کنید و از خود محافظت کنید، نتیجه اقدامات خود را تقویت کنید. بحران آب و هوا نگرانی خاصی است. کارزارهای های هماهنگ اطلاعات نادرست به دنبال تضعیف اقدامات اقلیمی هستند.

دبیرکل سازمان ملل خطاب به رسانه های جهان نیز گفت: سوم، پیام من به رسانه ها این است: استانداردهای نوشتاری را بالا ببرید و اجرا کنید. سهم خود را برای محافظت از آینده ما با ارائه روزنامه نگاری با کیفیت بر اساس حقایق و واقعیت انجام دهید.

نظر شما