شناسهٔ خبر: 67357130 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

زاکانی: کرسنت دست‌پخت خاتمی است

هادی فرهنگ زاد

علیرضا زاکانی گفت: مبانی فکری سیاست خارجی دولت خدمت مبتنی بر مکتب امام (ره)، رهنمودهای رهبری و تکیه بر اراده مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - ۴ تیر ۱۴۰۳ - در چهارمین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع سیاست و محور «ایران در جهان امروز»، در فرصت ۵ دقیقه‌ای مرحله نخست با تبریک عید غدیر خم به مردم ایران در سراسر کشور، گفت: در یک کتاب به عنوان سیاست خارجیِ ایده‌محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت‌طلبانه ایده‌هایم را ترسیم کردم و با چارچوب مشخصی که مبتنی بر قدرت داخلی، انسجام، بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی، جهانی و منطقه‌ای، ظهور و بروز قدرت ایران را در منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد: مکتب امام (ره)، رهنمودهای رهبری و تکیه بر اراده مردم مبانی فکری سیاست خارجی بنده است. قدرت دچار دگرگونی و پراکندگی شده  و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی قدرت را در منطقه و جهان ترسیم کرد. بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی امروز با همه وجود شنیده می‌شود. وقتی صحبت از ظلم در قدس و فلسطین می‌شود این سخنان در آمریکا هم شنیده می‌شود. 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ارتقا تصویر منزلت ایران در جهان با شکستن حصارهای موجود اتفاق می‌افتد. سیاست همسایکی و ارتقا محور مقاومت رکن سوم سیاست خارجی دولت خدمت است. بعد از عملیات وعده صادق و طوفان الاقصی اتفاقاتی افتاد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. دیپلماسی اقتصادی برای بازریابی اقتصاد ملی را با بهره بردن از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی را رقم خواهد زد. وقتی ظرفیتی در داخل کشور خلق شود که ۳۶ کشور برای انتقال بار و مسافر به ایران محتاج می‌شوند، برای ایران قدرت ایجاد می‌کند. وقتی قدرت‌های نوظهور در بریکس و شانگهای به ثمر رسید، برای ایران فرصت‌های جدید خلق می‌شود.

زاکانی ادامه داد: با ایده محور و منزلت‌جویی ایران باید بر قله‌های جهان نشانده شود. برای چی؟ برای اینکه ارتقاء کرامت انسانی و اجرای قدرت ایران در منطقه و جهان رقم بخورد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم از مرحله اول گفت: خیلی از مواردی که مطرح می‌شود از بی‌برنامگی است چون برنامه ندارند از ما خجالت‌زده می‌شوند بعدا گلایه نکنید. آقای روحانی گفت پاسپورت ما معتبر می‌شود اما به نماینده ایران در سازمان ملل ویزا ندادند و بنزین به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران داده نشد. مشکل گدایی کردن از غرب است تا حق‌مان را بدهند.

وی ادامه داد: از غرب نمی‌شود التماس و گدایی کرد. تا جریان تحریف در کشور شکست نخورد جریان تحریم هم درست نمی‌شود. نامه ظریف به رییسی درباره واکسن کرونا خوب نبود، مردم می‌فهمند. کارنامه بنده در کمیسیون برجام روشن است. پزشکیان برجام را نخوانده، اظهار نظر می‌کند. گزارش برجام را بند به بند در مجلس خواندم. این گزارش حکایت از خسارت‌های فراوانی دارد. رهبر مذاکره را می‌خواستند اما در دیدار با دانشجویان گفتند خطوط قرمز رعایت نشد.

زاکانی ادامه داد: گزارشهای ۳، ۶ و ۹ ماهه ظریف به مجلس را بخوانید. در سال ۱۳۹۵ همه آنها حکایت از «نشد» داشت. چرا یادمان می‌رود این گزارش‌ها ثبت تاریخ شد. یک عده نمی‌خواستند مردم متوجه شوند. وندی شرمن بعدا خندید. رییس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور پشت تریبون غیرواقع گفتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  در تحریم به چین رفتم و ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتم و دو میلیارد دلار قرارداد نوشتم، این قرارداد را نمی‌توانید کتمان کنید. 

وی ادامه داد: کرسنت محلی است که در حوزه بنده است و حرف زیاد برایش دارم. در کرسنت خیانت بزرگی صورت گرفته است. کرسنت دست‌پخت خاتمی است کسی که پزشکیان به آن افتخار می‌کند. زنگنه و روحانی نیز در آن دخیل بودند.

****بخش دوم****
ملت نمی‌گذارم حق شما را عده‌ای را به یغما ببرند

زاکانی در بخش اول از مرحله دوم، گفت: به پزشکیان عرض می‌کنم، کارنامه‌ای دارم که امروز صد در صد درست از آب درآمده است و بنده تاملی داشتم که دو طرف ماجرا را به کمیسیون برجام دعوت کردم و حرف دو طرف را خوب شنیدم یعنی هم حرف آقای ظریف و هم حرف جلیلی را شندیم. آقایان عراقچی، صالحی و شمخانی آمدند و حرف همه را شنیدم. آقای پزشکیان هم در جلسه بود. بنده حقوقدانان  دانشگاه‌ها را به کمیسیون دعوت کردیم و آنان به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند. نتیجه این گزارش صد در صد درست از آب درآمد. نمی‌دانم این گزارش از نظر ایشان غیرکارشناسی است و آن چیزی که بدون پشتوانه به عنوان پیام صادر شد، کارشناسی است؟

وی ادامه داد: بنده هیچ وقت به عمرم درباره آتش زدن برجام صحبت نکردم و نمی‌دانم ایشان درباره چه کسی صحبت می‌کند. درباره بالا رفتن از سفارت گفتند، بنده نه به عمرم کسی را تایید کردم و نه تکذیب کردم. این سخنان حرف‌های ایشان است. مردم عزیز با احساس و پشتوانه نظری تهی دنبال جمع کردن رای هستند. این کار، کار درستی نیست. 

زاکانی ادامه داد: سری قبل، این که گفتم  نمی‌گذارم، آقای پزشکیان با رفاقتم می‌گویم، ما رفیقیم، با منطق و استدلال خودم و با آگاهی که می‌دهم، این گزارش‌های آقای ظریف به مجلس است. نمی‌خواهد جای دوری برویم گزارش برجام، گزارش کارشناسان است و صد در صد درست از آب درآمد  و اگر دوستان می‌گویند نخوانده‌اند باید در درگاه الهی، پاسخگو باشند.

وی مدعی شد: آقای پورمحمدی بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را راه انداختم  با ۲۷۰ شعبه ثبت شده در کشور. بنده بزرگترین تشکل دانشجویی کشور را سال‌ها اداره کردم. به همین دلیل کار با تشکل و سازماندهی را به خوبی بلدم و شاید یکی از مسوولانی هستم که صاحب حرف در این حوزه هستم. نمی‌شود از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۱۳۷۰ عزیزی گفت معتقدیم مردم هدایت شده پای صندوق‌ها حضور یابند تا چیزی که ما می‌خواهیم، در بیاید و حضرت آقا مخالف این است. ایشان می‌گویند همه بیایند، هر کس از صندوق درآمد بنده با او کار می‌کنم. گفتم، از آن عزیز اسم آوردم، از من شکایت کرد، رفتم دادگاه و مشخص شد آن حرف را زده بود. نمی‌شود سر مردم را کلاه گذاشت. مردم متوجه می‌شوند.

زاکانی ادامه داد: ناظر به حوزه سیاست خارجی آنچه که شما صحبت می‌کنید، بنده در ۳۳ ماه مدیریت شهری عمل کردم. هم در بروکسل و هم در چین موفقیت‌های جهانی به دست آوردم و کارنامه بنده در این حوزه کاملا مشخص است.

وی با اشاره به پرونده کرسنت، گفت: جناب پورمحمدی درباره کرسنت صحبت کردند بنده تعجب کردم که چرا ایشان اینگونه صحبت کردند. در دوره آقای خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانت نفتی به کشور شد. توتال، استات اویل و کرسنت. گزارشی آمد کردیم تحت عنوان «زالو» که دوستان گفتم بارگزاری کنند تا معلوم شود چه کسی سیاه‌رو شود. 

زاکانی ادامه داد: بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خودِ آقای روحانی این بیان را داشتم. آقای وزیر نفت پیشنهادی هم نشسته بود و تاکید کردم اگر این گونه بگوییم، شکست خواهیم خورد و دیدیم که همینطور هم شد. آقای روحانی گفتند من دو ماه نمی‌توانم تحمل کنم و زنگنه گفت دو هفته‌ای حلش می‌کنم. ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع،‌۲.۵ میلیارد دلار خسارت اول و ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم، توبوتاژ هم با ترکیه ضرر کردیم. تعجب می‌کنم شما اصلا چطور رویتان می‌شود که در این خصوص صحبت می‌کنید.

وی مدعی شد: هر کس، آقای زنگنه، آقای روحانی علاقه داشتند، مناظره کنیم حتی اگر آقای خاتمی هم علاقمند بودند، همین فردا بنشینیم و مناظره کنیم تا بگویم که چه جنایتی در این کشور اتفاق افتاد. بنده سر این قضیه بارها دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ملت نمی‌گذارم حق شما را عده‌ای را به یغما ببرند.

زاکانی در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره گفت: هیچ راهی نداریم جز اینکه مردم را شریک ثروت کشور کنیم. باید امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم. اقوام، مذاهب و ادیان را در مقابل هم قرار ندهیم. این گل و بوستان در ایران را بپذیریم. همه ایرانیان با هر شرایط و سلیقه‌ای عزیز هستند. نمی‌دانم دوستان از چه منظری صحبت می‌کنند، نگاه ما همین است که گفتم. ما نمی‌خواهیم دیوار بکشیم اما دوستان می‌خواهند دیوار بکشند. 

وی خاطرنشان کرد: ملت ما از عدالت خوشش می‌آید، ملت از فسادستیزی خوشش می‌آید، ملت ما از رفع تبعیض خوششان می‌آید به جز عده‌ای زالو صفت که طی دو دهه گذشته که با بزرگان آنان مبارزه کردم. در این مدت توجه شدم عده‌ای نخواهند سر سفره مردم چیزی بیاید و مردم صاحب امکان و اتقضایی شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با ملت شریک شویم و آنان را سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم. چه در مسکن اعم از استیجاری و مالکیتی تجربه خوبی دارم. در یک روز ساخت ۳۰۰۰ مسکن را شروع کردیم. حرف هم نزدیم بلکه عمل کردم. در یارانه طلا نیز مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم. اینها حق‌شان است و کسی به آنها چیز اضافه‌ای نمی‌دهد. 

زاکانی ادامه داد: در حوزه معیشت و سلامت و بقیه حوزه‌ها مردم نباید دغدغه داشته باشند.

وی متذکر شد: نباید حرف‌های تفرقه‌افکن بزنیم و بین مردم دیوارکشی کنیم. هم باید قدرت اقتصادی مردم را قوی کرد و هم به انسجام و وحدت توجه کرد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زیرساخت‌های کشور باید به گونه‌ای فراهم شود که بیش از این مایه افتخار شود. همه زیرساخت‌های آن در کشور وجود دارد. حوزه‌های ریلی، دریایی، خشکی، صحرا، معدن، نفت و گاز ظرفیت‌های کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حرف‌هایی که دوستان می‌زنند به انسجام ملت آسیب می‌زند. 

زاکانی گفت: کسی جلوی برجام را نگرفته است. ما اتفاقا دنبال برجام هستیم. ما سهم خودمان را انجام داده‌ایم آنان نیز باید سهم‌شان را اجرا کنند، اما نمی‌دهند. آنان خیانت کردند و برجام را آتش زدند. علتش هم این بود که گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند، دقت نکردند و این کاملا معلوم و مشخص است.

وی ادامه داد: معتقدم شفافیت به مردم کمک می‌کند. مردم را باید به درون مسوولان برد تا شناخت بیشتری از آنان پیدا کنند. مردم، ویترینی می‌بینند. مردم عزیز پشت این صحنه، صحنه‌ای است. یک عده‌ای را اداره می‌کنند. چه کسانی؟ کسانی که سال‌های سال به کشور آسیب زدند. مردم چه کسانی هستند؟ مردم ما همان کسانی هستند که پای تشییع پیکر حاج قاسم و شهید رییسی آمدند. همه آمدند. چرا مردم را دسته‌بندی و ناامید می‌کنید. ما ظرفیت داریم. ظرفیت داخلی، منطقه‌ای و جهانی داریم. دنیا در حال تغییر است شما به گذشته برگشته‌اید؟ 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عرصه جهانی و پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است. پیوستن به بیریکس و شانگهای که دولت قبل آرزویش را می‌کرد، دولت شهید رییسی آنها را انجام داد. الان وقت چیدن این میوه‌های اساسی است. نباید با حرف خودمان را سرگرم کنیم.

****بخش جمع‌بندی****
مردم،‌ اجازه دیوارکشی ندهید

زاکانی در بخش جمع‌بندی مناظره تلویزیونی امشب با نشان دادن یک کلید گفت: مردم این کلید یادتان هست؟ سال ۱۳۹۲ گفتند قرار است قفل از زندگی‌تان باز کنند اما هیچ قفلی را باز نکردند حتی قفل‌های متعدد دیگری هم زدند و کلیدساز دیگری هم نیامد. تحریم برداشته نشد، پاسپورت عزیز نشد، سال آخر دولت روحانی آمد اما نه هسته‌ای درست و نه نان مردم.

وی ادامه داد: اکنون همان‌ها آمده‌اند با ویترین جدید تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند، مراقب باشید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است. وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند و یک آب رویش، داد که هیچ، فریاد می‌زنم. می‌گویند جلوی مردم ادعا و اختلاف نکنید، مردم  این حرف یعنی خطاهای ما را به مردم نگویید. در واقع می‌گویند صدایش را در نیاورید. حتما به مردم می‌گویم. 

زاکانی ادامه داد: عزیز و همکارم در تلویزیون دعوت به وحدت می‌کند ولی مشاورانش در ستادش اختلاف افکنی می‌کنند و میکروفن پرت می‌کنند.  بعد اینجا عزیزم نهج‌البلاغه می‌خواند. امیرالمومنین خطاب به یکی از یارانش نوشت: «تو هرگز نمی‌توانی مدیریت کنی و پل افرادی می‌شوی که بر مردم ستم می‌کنند.» حضرت علی (ع) به ابوموسی اشعری گفت: «اگر می‌خواهی مذاکره کنی، مذاکره کن اما به عقل و تجربه تکیه کن.» کسی که به این دو تکیه نمی‌کند، شقی است. ببینید چگونه مذاکره کردید.

وی ادامه داد: مردم،‌ اجازه دیوارکشی ندهید. اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند. شما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، ایرانی هستید. همه شما خواهان عدالت و طرفدار مبارزه با فساد و رفع تبعیض هستید. اجازه ندهید به دروغ دور شما دیوار بکشند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقوام عزیز ایرانی در کار هم هویت زیبایی به عنوان تمدن ایرانی را خلق کرده‌اند. این خیانت و طراحی فریبنده را برای جلب رای انجام داده‌اند. 

وی ادامه داد: تنها اتحاد، همبستگی و وحدت است که موجب پیشرفت می‌شود. مردم ناامید نشوید آمده‌ام مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنم. نمونه‌های کارنامه‌ام را بیان کردم. جمعه ۱۸ تیر (۸ تیر) همه پای صندوق بیایید حتی اگر به بنده رای ندهید یا به مخالف من رای می‌دهید. چون هر رای شما رای به خط امام (ره)، اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است.

انتهای پیام

نظر شما