شناسهٔ خبر: 67356519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعلام سهم وام ازدواج از تسهیلات دوماه ابتدایی امسال

 بر اساس اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی، در دوماهه ابتدایی امسال ۱۲.۴ هزار میلیار تومان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

اعلام سهم وام ازدواج از تسهیلات دوماه ابتدایی امسال

به گزارش خبرنگارصداوسیما، بانک مرکزی تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت طی ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر اساس این اطلاعات، اهداف تسهیلات در ۱۸ دسته، رده بندی شده است که ۹ دسته آن مربوط به تسهیلات قرض الحسنه است.

در تمامی تسهیلات بانکی، رتبه نخست متعلق است به تسهیلات «سرمایه در گردش». این رقم در دوماه ابتدایی امسال، ۴۳۹ هزار میلیارد تومان بوده که بخش صنعت و معدن با دریافت ۱۸۷ هزار میلیارد تومان در این دوماه، بیشترین استفاده کننده از تسهیلات سرمایه در گردش بوده و بخش خدمات با ۱۶۶ هزار میلیارد تومان و بخش بازرگانی با ۵۸ هزار میلیارد تومان در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

رتبه دوم در اهداف، تسهیلات «ایجاد» است که در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹۸.۶ هزار میلیارد تومان به آن اختصاص پیدا کرده است.

اما در تسهیلات قرض الحسنه، بیشترین تسهیلات مربوط به تسهیلات «قرض الحسنه ضروری» است که ۵۰ هزار میلیارد تومان در این دوماه بدان تخصیص پیدا کرده است. موضوع قابل توجه آنجاست که تسهیلات «قرض الحسنه ازدواج» تنها ۱.۷ درصد و تسهیلات «قرض الحسنه فرزندآوری» نیز ۰.۴ درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که طبق قانون بودجه امسال، وام ازدواج به ۳۰۰ میلیون و برای زوج‌های زیر ۲۵ و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ و باید منابع مورد نیاز آن توسط بانک مرکزی پیش بینی شود.

به گفته رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی، صف وام ازدواج به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است. در حالی که این صف تا پایان سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر بوده و این یعنی در این دوماه ۸۰ هزار نفر به صف وام ازدواج افزوده شده است. 

رئیس کل بانک مرکزی نیز در نشست خبری اعلام کرده: برنامه امسال برای وام ازدواج و فرزندآوری حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که بنظر می‌رسد کافی نیست؛ بنابراین با توجه به اینکه در قانون بودجه نیز هیچونه سقفی برای وام ازدواج تعیین نشده، بانک مرکزی باید برنامه خود را اصلاح کند.

 

نظر شما