شناسهٔ خبر: 67356146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز بازسازی آب‌انبار اسفندیار کیخسرو در یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: مرحله نخست بازسازی آب‌انبار اسفندیار کیخسرو با اعتباری بیش از ۲ میلیارد تومان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سیدمحمد رستگاری در مراسم تحویل آب انبار اسفندیار کیخسرو به میراث فرهنگی و شهرداری منطقه دو یزد اظهار داشت: در مرحله نخست بازسازی و مرمت آب انبار اسفندیار کیخسرو، بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد خاطرنشان کرد: تا پیش از این، آب انبار اسفندیار کیخسرو در اختیار انجمن زرتشتیان یزد بود، اما از امروز به میراث فرهنگی و شهرداری منطقه دو یزد تحویل داده شد تا اقدامات لازم برای بازسازی و مرمت آن انجام شود. 

یادآور می‌شود، آب انبار اسفندیار کیخسرو، که در محله مریم آباد و متعلق به دوران قاجار است، با شماره 8530 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و نقش مهمی در تاریخچه آبیاری و تأمین آب مردم یزد ایفا کرده است. استان یزد به دلیل اقلیم خشک و کمبود منابع آبی، همواره به دنبال راهکارهایی برای تأمین آب بوده و آب انبارها از مهمترین ساختارهای تاریخی یزد هستند که برای ذخیره و نگهداری آب باران و قنات‌ها احداث شده‌اند. این سازه‌ها علاوه بر تأمین آب، نقش مهمی در معماری و فرهنگ مردم یزد دارند و همچنان به عنوان بخشی از هویت تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند.

مرمت این سازه‌های منحصر به فرد و دارای قدمت زیاد تاریخی علاوه بر اینکه زمینه افزایش و تقویت گردشگری یزد را فراهم می‌کند می‌تواند کارکرد عملیاتی هم در مواقع مورد نیاز از جمله در سیلاب‌ها برای ذخیره آب داشته باشند.

انتهای پیام/781/

نظر شما