شناسهٔ خبر: 67356106 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خیز زنان فرانسوی علیه راست افراطی

هزاران زن فرانسوی علیه راست افراطی به خیابانها ریختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز ،هزاران زن در سرتاسر فرانسه علیه اوج‌گیری جریان راست افراطی به خیابان‌ها آمدند.

هزاران زن روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (۳ تیر ۱۴۰۳) در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها آمدند و علیه حزب راستگرای «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن تظاهرات کردند. این‌ در حالی است که نظرسنجی‌ها تا این لحظه نشان می‌دهند که این حزب می‌تواند در انتخابات پارلمانی آینده پیروز شود.

حدود ۲۰۰ گروه و اتحادیه حقوق زنان این راهپیمایی‌ها را در ده‌ها شهر از جمله پاریس سازماندهی کردند. به گفته آنان حقوق زنان زمانی که کشورها توسط احزاب راست افراطی اداره ‌شوند زیر پا گذاشته می‌شود.

در پاریس نیز سازمان دهندگان این تظاهرات از حضور مسالمت‌آمیز بیش از ۱۰۰ هزار زن خبر دادند.

 

راست افراطی و سقط جنین

فرانسه اولین کشوری است که در ماه مارس حق سقط جنین را در قانون اساسی خود گنجاند. با این حال، برخی از قانونگذاران حزب راستگرای «اجتماع ملی» با این قانون مخالفت کردند، امری که نگرانی‌هایی را در میان برخی از مردم در مورد نگرش این حزب به حقوق زنان ایجاد کرد.

شرلی ویردن، مسئول حقوق زنان در حزب کمونیست فرانسه هنگام شرکت در تظاهرات روز یکشنبه در پاریس گفت: «در طول بحث‌ها پیرامون تبدیل سقط جنین به عنوان یک حق قانونی، خیلی واضح بود که نمایندگان راست افراطی از این موضوع بسیار ناراحت بودند و خواستار پر کردن گهواره‌ها با نوزادان فرانسوی بودند.»

 

نتایج نظرسنجی‌ها

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که روز یکشنبه منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که حزب اجتماع ملی و متحدانش در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه که قرار است در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) برگزار شود، با ۳۵.۵ درصد در جایگاه نخست قرار گیرند.

نظرسنجی ایپسوس نیز که توسط روزنامه لوپاریزین و رادیو فرانسه در ۱۹ تا ۲۰ ژوئن انجام شد، نشان داد که ائتلاف چپ‌گرای موسوم به «جبهه جدید مردمی» با ۲۹.۵ درصد در رتبه دوم و ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با ۱۹.۵ درصد در رتبه سوم قرار دارند.

رئیس جمهوری فرانسه پس از پیروزی حزب اجتماع ملی در انتخابات اخیر اتحادیه اروپا با ۳۲ درصد آرا و شکست ائتلاف میانه رو حزب خودش با ۱۵ درصد آرا خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد.

حزب اجتماع ملی همچنین توانست ۳۰ درصد از آرای زنان را کسب کند که به نسبت انتخابات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما