شناسهٔ خبر: 67355999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری؛

نظام سلامت و بررسی راهبردهای آینده بررسی شد

برنامه «پاستور شماره ۱۴» در این قسمت از سری مناظره‌های معاونت صدا از شبکه رادیویی سلامت با موضوع نظام سلامت و بررسی راهبرد‌های آینده و با حضور محمدجواد کنی نماینده ستاد پزشکیان، سید شهاب‌الدین صدر نماینده ستاد پورمحمدی، داریوش چیوایی نماینده ستاد سعید جلیلی، علی اکبری ساری نماینده ستاد علیرضا زاکانی، محمد صداقت نماینده ستاد سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و حسن علی غفاری نماینده ستاد محمد باقر قالیباف به روی آنتن رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا محمدجواد کنی حوزه سلامت را از حوزه‌های کلیدی نظام حکمرانی خواند و گفت: کارد نظام سلامت قابل قبول می‌تواند در مشروعیت بخشی به حوزه اجتماعی نظام حکمرانی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری یادآور شد: خیلی از تکالیف برنامه‌های چهارم توسعه بر زمین مانده بود و با کندی مواجه بود. سلایق مختلفی نیز در مورد سلامت مطرح بود. رهبری دستور فرمودند باید یکسری سیاست‌های کلی را آماده کنیم. بعد از این‌که سیاست‌ها تهیه و ابلاغ شد همه از وحدت رویه موجود خوشحال بودند. ولی زمانی که این سیاست‌ها قرار شد که اجرایی شود ما در برنامه پنجم توسعه با چالش مواجه شدیم. نماینده ستاد پزشکیان اظهار کرد: متأسفانه ما در منطقه‌مان با توجه به این‌که در ابتدای سند چشم‌انداز در رتبه هفتم و هشتم بودیم، اما امروز رتبه ما به هفدهم و هجدهم رسیده‌ایم؛ و این نشان‌دهنده این است که ما در اجرای سیاست‌های کلی سلامت موفق نبودیم. دلیلش می‌تواند نبود سازوکار اجرایی مناسب باشد.

حوزه سلامت نیاز به شورای راهبردی دارد

وی با بیان این‌که در حوزه سلامت نیاز به شورای راهبردی داریم، گفت: اصرار دکتر پزشکیان بر این است که باید یک شورای راهبردی و یک شورای اجرایی را داشته باشیم تا بتواند در حوزه‌های مختلف نقشی که باید داشته باشند را به‌درستی و بر اساس وظایفی که قانون تکلیف کرده پیاده‌سازی کنند. در اینجا عزم و اراده رئیس‌جمهور و وزیری که انتخاب می‌شود و بدنه وزارت بهداشت راهکار‌های اصلی است که این کار عملیاتی شود.

راه‌اندازی نظام تفریق برنامه

کنی از راه‌اندازی نظام تفریق برنامه گفت و بیان کرد: ما تفریق بودجه را داریم، ولی تفریق برنامه را نداریم. باید هرسال در مجلس وقتی‌که بودجه را مشخص می‌کنند معین باشد که چقدر از برنامه و اهدافش اجرایی و پیاده شده است. دکتر پزشکیان بر این امر اصرار دارند. وی با بیان این‌که ما برای بحران موجود نظام سلامت با توجه به چالش‌هایی که وجود دارد، راهی نداریم که شبکه‌مان را به‌روزرسانی کنیم، اظهار کرد: ما باید به سمت شبکه مراقبت‌ها و خدمات جامعه و همگانی سلامت پیش برویم. باید از حداکثر ظرفیت بخش دولتی استفاده کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی نیز با جانمایی هدفمند در مقیاس شهرستان استفاده کنیم. تا بتوانیم بر اساس نظام سطح‌بندی از طریق روزآمدسازی بسته خدمت و همچنین استفاده از ظرفیت نظام بیمه، به شبکه به عنوان ساختار و چارچوب اجرایی رسمیت دهیم. نماینده ستاد پزشکیان متذکر شد: متأسفانه در این بخش اعمال سلایق سیاسی و صنفی ناشی از تعارض منافع را شاهد هستیم. چه در دوره اصلاحات و چه در دوره اصولگرایان، تعارض منافع را داشته‌ایم و خیلی از افراد مانع اجرایی شدن شده‌اند و نظام سلامت در اینجا باید به سیاست‌های کلی اتکا کند.

داشتن سلامت کارآمد منوط به بیمه کارآمد است

وی داشتن سلامت کارآمد را منوط به بیمه کارآمد دانست و گفت: بیمه کارآمد یعنی قدرت مالی‌مان را در بیمه انباشت کنیم. بیمه قادر باشد بر اساس سیاست‌هایی که در حوزه تولیت دارد، اجرایی کند. دکتر پزشکیان اصرار دارند که بیمه باید ساختار مستقلی داشته باشد و کارآمد باشد و از اقتدار لازم برخوردار باشد و از سیاست‌های وزارت بهداشت متابعت کند. اگر به مناطق محروم توجه کنیم قطعاً مهاجرت معکوس پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمت را خواهیم داشت، گفت: یکی از مشکلات ما این است که، چون به مناطق محروم هم به ارائه‌کنندگان خدمت و هم به دریافت‌کنندگان خدمت توجهی نکرده‌ایم، مهاجرت‌های زیادی داریم و هزینه‌های سربازی ما زیاد شده است؛ مثلاً ۳۵ درصد بار مراجعات در استان یزد از استان سیستان و بلوچستان است و این سؤال است که چرا باید مردم از این استان به یزد جهت درمان مراجعه کنند. در استان‌های کردستان، هرمزگان، خوزستان و آذربایجان غربی ظرفیت‌ها خالی است و باید به این موضوع توجه جدی شود و شبکه‌های این استان‌ها از نظر زیرساخت تکمیل شود.

رابطه اهمیت به سلامت و پیشرفته بودن کشور‌ها

در ادامه سید شهاب‌الدین صدر با بیان این‌که سیاست‌های کلی سلامت بسیار دقیق و سنجیده‌ای هستند، گفت: آن چیزی که فکر می‌کنیم عزم و اراده‌اش باید حتماً در کشور وجود داشته باشد این است که باید برنامه‌ریزی‌ها ذیل این سیاست‌ها صورت بگیرد. ذیل سیاست‌های کلی، برنامه‌های پنج‌ساله تدوین می‌شود. وی تأکید کرد: هر کشوری که در برنامه‌ریزی‌های خودش، سلامت را جزو سه تا شش اولویت اول خود ببیند، نشان می‌دهد آن کشور در دنیای امروز پیشرفته‌تر است و برای سلامت اهمیت بیشتری قائل است و هر مقدار هم که سهم سلامت از درآمد ناخالصی داخلی بیشتر باشد نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی است. نماینده ستاد پورمحمدی از شورای عالی سلامت به عنوان یکی از راهبرد‌های مهم و مؤثر در حوزه سلامت و در پیشبرد مسائل یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم شاخص‌های سلامت ارتقا پیدا کند، عوامل مؤثری که در سلامت دخالت دارند، فقط ۲۵ درصد در اختیار وزارت بهداشت است و ۵۰ درصد عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و ۲۵ درصد مسائل ژنتیکی است؛ لذا همکاری‌های بین بخشی و این‌که سلامت در کل کشور در اولویت است بسیار اهمیت دارد. وی با اشاره به این‌که بیمه، سرمایه‌گذاری در زمان سلامت است، گفت: باید به بیمه از نظر کلان مورد توجه قرار بگیرد و شاهد هستیم افرادی هنوز تحت هیچ پوششی نیستند. باید پوشش بیمه هم به شکل پایه و هم تکمیلی به صورت گسترده انجام شود. صدر تأکید کرد: باید از تمامی فناوری‌هایی که در حوزه سلامت تعریف می‌شود، برای ارتقای سلامت استفاده شود. وی با اشاره به پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: با سطح‌بندی مناطق می‌توان در کاهش هزینه‌ها و اولویت گرفتن خدمات بهداشت و درمان تأثیرگذار است. یکی از مشکلات ما عدم اجرایی شدن بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع است. باید این مهم در کشور محقق شود تا هرکسی ناراحتی جزئی پیدا می‌کند نزد متخصص نرود که هزینه‌ها بالا برود. نماینده ستاد پورمحمدی درباره نظام سلامت در مناطق محروم گفت: تقویت و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی باید در مناطق محروم عملیاتی شود. هنوز بعد از چهل‌وچند سال مناطق محروم در کشور داریم و با توجه به مهاجرت پزشکان، برخی از ظرفیت‌های پزشکی خالی مانده است و بخشی از بخش‌ها به‌زحمت دارد اداره می‌شود.

به‌روزرسانی و افزایش کارآمدی شبکه بهداشتی درمانی 

در ادامه داریوش چیوایی با اشاره به برنامه دکتر جلیلی برای شبکه بهداشتی درمانی گفت: در برنامه دکتر جلیلی به دنبال به‌روزرسانی و افزایش کارآمدی هستیم. مهم‌ترین راهبرد‌های آن استفاده از آی تی است. در همه جای کشور بستر اینترنت را داریم. یقیناً در شبکه بهداشت و درمان، تا جایی که امکان تغییر از مسیر بستر آی تی وجود دارد را اعمال خواهیم کرد. وی افزود: بخشی از پرونده الکترونیک سلامت که مربوط به وزارت بهداشت است، تکمیل خواهیم کرد. سامانه‌ها را به هم متصل خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد از ظرفیتی که شبکه بهداشت و درمانی دارد در مسیر سیاست‌های جمعیتی کشور استفاده و بهره بیشتری ببریم.

باید ساختار بیمه‌ها را تجدیدنظر کنیم 

نماینده ستاد سعید جلیلی با اشاره به این‌که در سنوات اخیر، بیمه را نه‌تن‌ها تقویت نکرده‌ایم بلکه برخلاف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری آن را تضعیف کرده‌ایم، اظهار کرد: ما به جای این‌که تولیت، ارائه‌کننده خدمت و تأمین مالی جدا باشد سعی کرده‌ایم این‌ها را باهم یکی کنیم. مثلاً بیمه سلامت را از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل کردیم. وی بیان کرد: البته ممکن است مزایایی داشته باشد، اما عملاً از نقش نظارتی تا حدود زیادی آن را خارج کرده‌ایم؛ بنابراین باید ساختار بیمه‌ها را تجدیدنظر کنیم. باید کاری کنیم که بیمه سلامت به عنوان بیمه قشر مستضعف و محروم جامعه بتواند اعمال نظارت خودش را داشته باشد. چیوایی با اشاره به خالی بودن ظرفیت‌ها در حوزه پزشکی گفت: علت جدی این مسئله تعرفه‌های نامتوازن و نابرابر است. گویا هرکسی که وزیر بوده است رشته خودش را توانسته تقویت کند و نتیجه‌اش این است که فلان داوطلب فلان رشته تخصصی کمتر از سایر رشته‌ها است. نیاز است تا این‌ها اصلاح شود.
در ادامه علی اکبری ساری با اظهار به این‌که راه برون‌رفت از بسیاری مشکلات نظام سلامت، عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: این سیاست‌ها جامع و کامل است، ولی به نحو قابل‌انتظار اجرا نشده است. چراکه سیاست‌ها راهبرد‌ها را مشخص می‌کند، ولی برای اجرایی شدن نیاز به طراحی سازوکار دارد. وی متذکر شد: راه برون‌رفت از این مشکل، انجام برنامه‌ریزی و مشخص کردن شاخص‌های رصدی است و سپس آن را به بودجه متصل کنیم و بر اساس شاخص‌هایی که تنظیم کردیم در طول زمان پیشرفت برنامه‌ها را رصد کنیم و مسیر را بر اساس آن اصلاح کنیم و پیش ببریم. نماینده ستاد علیرضا زاکانی با بیان این‌که اولین راهبردی که کمک به پیشگیری از بیماری‌ها است، رفع فقر و محرومیت و تبعیض و بی‌عدالتی است، اظهار کرد: در دولت آقای زاکانی بسته جامع سلامت و رفاه تعریف کرده‌ایم. وی افزود: اصلاح سبک زندگی موضوع دیگری است که باید مردم را از رفتار‌هایی پرخطر برای سلامتی پرهیز و کاهش دهیم و رفتار‌هایی که موجب سلامتی می‌شود ارتقا پیدا کند.

ادغام فرایندی بیمه‌ها 

اکبری ساری با بیان این‌که تا جایی که ممکن است باید بیمه‌ها را ادغام فرایندی انجام دهیم و رفتارهایشان را باهم همگام کنیم تا به طور نسبی بتوانند خدمات یکسان و مناسبی را ارائه دهند، افزود: اصلاح ترکیب دبیرخانه شورای عالی بیمه جز برنامه‌های دولت آقای زاکانی است. بیمه‌ها ممکن است موجب تقاضای القایی و خدمات غیر ضروری شوند به همین دلیل به دنبال افزایش بهره‌برداری هستیم. همچنین باید بیمه‌ها را به سمت پیشگیری سوق دهیم.

خیلی از ظرفیت‌ها در شبکه بهداشت نهفته است

وی با بیان این‌که به طور نسبی تعداد کارکنان نظام سلامت خیلی کم است به‌طوری‌که برخی از شهر‌ها فاقد متخصص است، گفت: همه مردم بر اساس نیاز باید دسترسی یکسان داشته باشند. رفع این مشکل از طریق نظام سطح‌بندی است. هنوز خیلی از ظرفیت‌ها در شبکه بهداشت نهفته است و استفاده نشده است؛ بنابراین نیاز است از نظر کمی، کیفی، نیروی انسانی و تجهیزات تقویت شود. نماینده ستاد علیرضا زاکانی تأکید کرد: ما باید از یک طرف ظرفیت بخش درمان را افزایش دهیم و از طرف دیگر باید سازوکار‌های تشویقی ایجاد کنیم که پزشکان ما علاقه‌مند شوند در مناطق محروم و سایر شهر‌های کشور خدمات ارائه دهند.

در ادامه محمد صداقت با اشاره به این‌که بیش از ۷۵ درصد سلامت جامعه، عواملی هستند که خارج از حیطه وظایف و اختیارات وزارت بهداشت و درمان به طور مشخص است، گفت: علت این‌که برنامه‌های کلان و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اجرایی نشده این است که آن کسانی که باید این برنامه‌ها را می‌دیدند و برای آن برنامه و راهکار ارائه می‌دادند، یا در مورد آن مطالعه نکردند و یا اعتقادی به برنامه نداشته‌اند. دکتر قاضی‌زاده از طراحان این سیاست‌ها بوده است، تأکید کرد: ایشان برای اجرایی شدن این سیاست‌ها برنامه دارند.

پایش سلامت بار بیمه‌ها را سبک خواهد کرد

وی با بیان این‌که پایش سلامت بار بیمه‌ها را سبک خواهد کرد، تصریح کرد: با پایش و غربالگری می‌توان هزینه‌های بیشتر درمان را کاهش داد. همچنین با واقعی شدن تعرفه‌ها می‌توان هم به بیمه‌ها کمک کرد و هم برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی و دولتی انگیزه خواهد شد. نماینده ستاد سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ارائه خدمات به مناطق محروم در کشور اظهار کرد: یکی از سازوکار‌های نظام حکمرانی برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بهتر و بیشتر برای مناطق محروم عمدتاً و حتی به اقشار محروم در شهر‌های بزرگ است. وی تأکید کرد: ما نیازمند کار علمی و عقلانی است. برای این مهم نیازمند مجری هستیم که عزم جزمی داشته باشد. در ادامه حسن علی غفاری با تأکید بر این‌که زمانی که سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت ابلاغ شد باید برایش راهبرد طراحی می‌شد و برای هرکدام از این‌ها برنامه عملیاتی نوشته می‌شد و سپس پایش می‌شد، گفت: به نظر می‌رسد بعد از امنیت، سلامت مهم‌ترین مقوله است و باید در اولویت‌های رئیس‌جمهور باشد. اگر بخواهیم کار اساسی کنیم باید برای این سیاست‌ها شاخص تعیین شود. وی یادآور شد: ما اعتقاد داریم سیاست‌های کلی سلامت حتماً باید عملیاتی شود و در دولت دکتر قالیباف این موضوع بررسی‌شده و برنامه‌ها تدوین‌شده و در دولت ایشان حتماً عملیاتی خواهد شد.

اهمیت جایگاه ارتقای سلامت قبل از پیشگیری

نماینده ستاد محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه قبل از پیشگیری ما نیازمند ارتقای سلامت در کشور هستیم، اظهار کرد: هدف از ارتقای سلامت داشتن شرایط زندگی سالم‌تر است برای این امر نیاز به جاده، پارک و ورزشگاه مناسب داریم. در دولت خدمت و پیشرفت دکتر قالیباف این اقدامات در دوره ریاست شهرداری تهران انجام شده است. وی با اشاره به این‌که پیشگیری قدم بر درمان است، گفت: حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت و تقریباً ۳۴ هزار به ورزش در کشور داریم. بعد از استخدام این افراد، آموزش به به‌ورزان دادیم، ولی سنواتی به آن‌ها ندادیم. در این صورت چه انتظاری داریم افرادی که خود از معیشت کافی برخوردار نیستند، در حوزه پیشگیری فعالیت کنند. در دولت آقای قالیباف به معیشت افراد اهمیت خواهد داد. غفاری با ذکر این‌که منابع دولت محدود است و جدای از پوشش بیمه همگانی نیاز به فرهنگ‌سازی در راستای خدمات دهندگی و خدمات گیرندگی داریم، گفت: نظام پرداخت باید مشخص شود و باید بر اساس تجربیات موفقی که وجود دارد نظام پرداخت را به‌گونه‌ای عملیاتی کنیم که بیمه‌ها زیر بار بدهی کمر خم نکنند. اشکال کار این است که کار کارشناسی نمی‌کنیم.

وی افزود: در دولت خدمت و پیشرفت، دکتر قالیباف می‌گوید من سرنوشت نخبگان را بر عهده نخبگان می‌گذارم. مسئولین بیمه باید کالبدشکافی کنند و اشکالات و چالش‌های بیمه را مشخص کنیم. ما هزینه می‌کنیم، ولی نمی‌دانیم کجا و به چه شکلی هزینه کنیم.

نماینده ستاد محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه ما باید به سمت محرومیت‌زدایی برویم، اظهار کرد: این دولت و کشور متعلق به محرومین است. مناطق محروم باید آب سالم، شبکه بهداشت مناسب، راه‌های مواصلاتی درستی داشته باشند.

وی تأکید کرد: در مناطق محروم نیاز است با تقویت نظام شبکه بهداشت، پیش‌بینی مشوق‌های مالی، استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و تعیین شرایط مناسبی که بتوانیم ماندگاری را کامل‌تر کنیم و این کار از طریق بومی گزینی اعمال خواهد شد، مشکلات را کاهش دهیم.

رادیو سلامت روی موج fm ردیف ۱۰۲ مگاهرتز شنیده می‌شود.

نظر شما