شناسهٔ خبر: 67355300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آخرین نظرسنجی‌های رسمی دولتی درباره انتخابات؛ نامزد اصلاح‌طلبان در صدر

آرای پرشکیان در حال رشد و آرای جلیلی و قالیباف در حال کاهش است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری‌ تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، و کانال تلگرامی «سپاه قدس» نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده‌اند که در روزهای دوم و سوم تیرماه از سوی «مرکز رشد دانشگاه امام صادق» انجام شده و به ادعای آن، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۱.۷ درصد خواهد بود.
نظرسنجی مرکز ایسپا

این در حالی است که نظرسنجی دیگری مربوط به مرکز «ایسپا»، وابسته به جهاد دانشگاهی، در همان روزها، نشان می‌دهد که «میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده است». این مرکز می‌گوید: «طبق نتایج این موج، تغییر محسوسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به موج قبل (۲۹ و ۳۰ خردادماه) رخ نداده است. به‌طوری که میزان مشارکت قطعی از ۴۲.۵ درصد در موج قبلی به ۴۳.۹ درصد در نظرسنجی حاضر رسیده است».
بخشی از این دو نظرسنجی که موجب نگرانی برخی از اصولگرایان شده، رشد آرا مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، است که ۲۴.۴ درصد اعلام شده و او فعلاً در صدر جدول است.
ایسپا، که قائم‌مقام آن از حامیان و همفکران سعید جلیلی است، مشارکت قطعی را ۴۳.۹ درصد اعلام کرده است. این نظرسنجی از رشد ۴ درصدی آراء مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، و کاهش ۲ درصدی آرای جلیلی کاندیدای طیف تندرو اصولگرایان و گروه پایداری و کاهش ۵ درصدی آرای قالیباف خبر می‌دهد. هرچند، نظرسنجی ایسپا، آراء جلیلی را پس از مسعود پزشکیان در رتبه دوم قرار داده است، اما برخی کارشناسان، به دلیل حضور قائم‌مقام ایسپا در مناظرات به نفع جلیلی، نزدیکی آرای جلیلی به پزشکیان و همچنین بالا بودن آرای جلیلی نسبت به قالیباف را در این نظرسنجی، شبهه‌ناک دانسته‌اند. عباس عبدی، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب، در این زمینه گفته که «من در گذشته بیش از همه از نظرسنجی‌های ایسپا دفاع می‌کردم اما در دولت جدید دیگر به ایسپا هم اعتماد زیادی ندارم».

نظرسنجی ایسپا می‌گوید که آرای سعید جلیلی پس از مسعود پزشکیان در رتبه دوم قرار دارد و با دو درصد کاهش به ۲۴ درصد رسیده است. محمدباقر قالیباف هم در این نظرسنجی، ۱۴.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است که نسبت به موج قبلی، بیش از چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی خواستار ائتلاف بین نامزدهای اصولگرا در مقابل پزشکیان شده و گفته که «اگر ائتلاف نکنید، رهرو شهید رئیسی نیستید». محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مناظره‌های انتخاباتی، خود را ادامه‌دهنده دولت ابراهیم رئیسی،  معرفی می‌کنند. شریعتمداری در یادداشت خود با اشاره به پزشکیان نوشته است: «برخی از سران و اصحاب فتنه و شماری از افراد بد‌سابقه»، به حمایت از یک کاندیدا به صحنه آمده‌اند و خواستار آن شده که «اگر حضور و ادامه گفتمان شهید رئیسی را که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است، می‌خواهید و به آن اعتقاد راسخ دارید باید به ائتلاف تن بدهید».
نظرسنجی دانشگاه امام صادق

بر اساس آخرین نظرسنجی متا (مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) که تفکر مدیران حاکم بر آن به سعید جلیلی نزدیک است و در تاریخ ۲ و ۳ تیرماه انجام شده دکتر پزشکیان را صدرنشین کاندیداها می‌داند و میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، ۵۱.۷ درصد را پیش‌بینی کرده است.
۲۴.۴ درصد از مشارکت کنندگان قطعی و احتمالی در انتخابات، گفته‌اند به مسعود پزشکیان رای خوهند داد. محمدباقر قالیباف با ۲۳.۴ درصد رای و سعید جلیلی با ۲۱.۵ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. قاضی‌زاده با ۴.۵ درصد زاکانی و پورمحمدی به ترتیب با ۲.۴ درصد و ۲ درصد در مراحل بعدی از نظر مردم قرار دارند. همچنین براساس این نظرسنجی، ۲۱.۸ درصد از مردم هنوز تصمیم نگرفته‌اند که رأی خودرا به نفع کدام نامزد به صندوق بیندازند.
روزنامه اصولگرا: در نظرسنجی‌های ۷۲ ساعت گذشته پزشکیان رشد محسوسی داشته است
روزنامه اصولگرای خراسان نوشت: در ۷۲ ساعت گذشته آرای آقای پزشکیان رشد محسوسی داشته است و آقایان قالیباف و جلیلی در کنار هم رقابت سنگینی دارند. اگر انتخابات به دور دوم برود، روندها و تحلیل‌ها و تجربه‌های انتخابات پیش نشان می‌دهد که ستاد و هواداران آقای پزشکیان امیدوارتر خواهند بود و احتمال رأی‌آوری او را جدی‌تر خواهند شمرد. به نظر می رسد اصولگرایان چاره ای جز اجماع و رسیدن به نامزد واحد آن هم  هر چه سریعتر ندارند ،اجماعی که البته بر مبنای مراکز افکار سنجی معتبر باشد، گزینه نهایی موجب شکل گیری دوقطبی با آقای پزشکیان نشود و البته آرای مردد که سرنوشت ساز نیز هستند از بلاتکلیفی در بیایند. دیگر روزنامه‌های اصولگرا، جوان و وطن امروز، نیز خواستار کناره‌گیری نامزدهای پرشمار این جریان در انتخابات و ائتلاف بر سر یک نامزد شده‌اند. روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در این زمینه نوشته است: «اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار برود، احتمال این‌که بیشتر آرای او به سبد قالیباف بیاید و او را از ۵۰ درصد آرای لازم عبور بدهد و در مرحله اول کار را تمام کند، هست».این روزنامه می‌افزاید:‌ «اما اگر قالیباف به نفع جلیلی کنار برود، چه‌بسا که بخش قابل‌توجهی از آرای او به سبد جلیلی نرود و به دو بخش تقسیم شود یا به سبد پزشکیان ریخته شود یا به سبد آرای باطله».
صورت وضعیت انتخابات تا این مرحله
احمد زیدآبادی - تحلیل‌گر - در متنی نوشت: اگر نظرسنجی‌ها در مورد پیشی گرفتن سعید جلیلی بر محمدباقر قالیباف در جلب آراء بدنه اصولگرایان دقیق باشد، معنایش این است که آقای جلیلی با دکتر مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت. در آن مرحله به احتمال بالای 90 درصد، جلیلی بازنده و پزشکیان برنده خواهد شد. اگر مجموعه‌ای که خود را "جبههٔ نیروهای انقلاب" می‌نامد، در مدت باقی‌مانده به برگزاری انتخابات جلیلی را متقاعد به کناره‌گیری به سود قالیباف نکند، معنایش این است که این جبهه ریاست جمهوری پزشکیان را پذیرفته است.
این پذیرش آیا از صمیم قلب و به معنای آمادگی برای همکاری با دولت دکتر پزشکیان در جهت اجرای وعده‌های انتخاباتی اوست و یا اینکه برنامه‌ای برای هل دادن کاندیدای اصلاح‌طلبان به سمت باتلاقی از مشکلات و عدم همراهی و حتی کارشکنی در مسیر دولت او به منظور اعلام ورشکستگی و شکست اوست؟ این درست همان پرسشی است که من نتوانستم پاسخ متقنی برای آن پیدا کنم.

برچسب‌ها:

نظر شما