شناسهٔ خبر: 67354727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در حسینیه جماران؛

گردهمایی روحانیون حامی پزشکیان برگزار شد

طیبه بیات

گردهمایی روحانیون حامی مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دوشنبه در حسینیه جماران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی روحانیون حامی مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دوشنبه در حسینیه جماران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام شیخ رئیس ستاد روحانیون مسعود پزشکیان در این گردهمایی اظهار داشت: تقابل این نشست با عید غدیر را به فال نیک می‌گیریم. برادران و خواهران گرامی، شما بهتر از من می‌دانید که در این اوضاع پر از تنش ایران عزیز، نخبگان و فعالان و افراد توانمند کار دو چندان دارند.

وی افزود: ما مانند کسانی هستیم که زیر آوار قرن‌ها توسعه‌یافتگی مانده‌ایم. کسانی که آواره‌اند از هر روزنه‌ای باید استفاده و آن را بزرگ کنند. انتخابات آن روزنه است و اکنون که فردی دلسوز و پاکدست و صریح و شجاع چون مسعود پزشکیان را در میان نامزدها داریم باید قدردان باشیم و از همه توان برای نشاندن ایشان بر کرسی ریاست جمهوری استفاده کنیم.

رئیس ستاد روحانیون پزشکیان خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که در اصلاح امور صبوری ورزد، قله‌های نور را خواهد دید و وظیفه علما امید بخشیدن به مردم برای رسیدن به آن نور است. هشدار دادن به حکومت و منتقد آن بودن. اگر روحانیت وظیفه امر به معروف حاکمان و اصحاب قدرت را از یاد ببرد خود شریک آنان خواهد بود و اعتماد مردم را نسبت به خود از دست خواهد داد.

حجت الاسلام هادی: این تمدن بزرگ، ایران عزیز، خوب اداره نمی‌شود

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام هادی قابل، به نمایندگی از روحانیون حامی مسعود پزشکیان، بیانیه‌ای را که به امضا ۵٠٠ نفر از روحانیون رسیده است قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است: «اداره سنتی و غیر علمی مبتنی بر تعارض منافع گروهی و جناحی، کشور را به چالش کشیده است. آن‌چه که همگان باور دارند این است که این تمدن بزرگ، ایران عزیز، خوب اداره نمی‌شود. اداره کشور به صورت غیر کارشناسی و کارشناسی‌های نیم‌بند و سنتی کار را برای زندگی سخت کرده است.

در جایی که ایران بر سر دوراهی مشارکت محدود و عدم مشارکت قرار گرفته است، عقل حکم می‌کند که ملت ایران کشور را به دست فرد توانمندی بسپارند.

در بین این ۶ نفر، فردی پزشک، دلسوز و متخصص حضور دارد که همگان با حمایت سید مظلوم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، این فرصت تاریخی انتخاب یک ایده درست را غنیمت می‌شماریم. با وجود آن‌که می‌دانیم کار سختی در پیش‌روی آقای پزشکیان قرار دارد، با حمایت و همدلی به کمک ایشان آمده‌ایم.

اولویت‌های پیشنهادی ما شامل موارد زیر است:

یک، احترام واقعی به مردم در نظر و عمل
دو، کاهش تورم با صرفه‌جویی در بودجه و مسائل غیر ضروری و توجه به سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش ارزش پول ملی و بیمه همگانی با پوشش بیش از ٧٠ درصد درمان عمومی

سه، تلاش برای عفو عمومی ایرانیان دلسوز خارج از کشور که می‌خواهند به ایران بازگردند
چهار، تلاش برای رفع تحریم‌ها

پنج، تنش‌زدایی و ارتباط درست و تعامل با جهان به جز رژیم صهیونیستی برای ارتقا عزت و سربلندی ایران.»

ظریف: به نیت چهارده معصوم وارد انتخابات چهاردهم بشویم و آن را برگزار کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف در همایش روحانیون حامی مسعود پزشکیان اظهار داشت: به نیت چهارده معصوم وارد انتخابات چهاردهم بشویم و آن را برگزار کنیم. برای بنده افتخار بزرگی است که در حسینیه جماران با شما از مردم بگویم. امام مردم را باور داشت. امام در سال ۶٢ اگر اشتباه نکنم در آن سخنرانی به نقش برجسته مردم در دفاع از مردم اشاره می‌کنند و می‌فرمایند اگر مردم را نداشته باشیم هیچ چیزی نداریم. پایبندی به اعتقاد و اعتماد مردم است که توانسته جمهوری اسلامی را نگه دارد.

وی عنوان کرد: در زمانی که نظریه پردازان روابط بین‌الملل مبنای نفوذ را قدرت می‌دانستند، امام به نقش مردم اشاره کرد. سال‌ها گذاشت تا نظریه پردازان به نقش مردم را در حفظ و پایبندگی و پاسداری از تمامیت ارضی پرداختند.

وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: واقعاً امام به این حرف‌ها باور داشت و این باور بود که موجب پیروزی انقلاب شد. امروز می‌بینیم که هربار مقام معظم رهبری درباره انتخابات صحبت کردند، بدون استثنا در همه موارد به شور و مشارکت انتخابات اشاره کردند.

ظریف اضافه کرد: خوشحالیم که بالاخره در این انتخابات یک رقابت واقعی وجود دارد. فکر کنم حجت بر ما تمام شده است و نباید در خانه بنشینیم. امروز کسانی هستند که نمی‌خواهند ما در انتخابات شرکت کنیم. گروهی جیره خواران خارجی هستند که کمر به نابودی این سرزمین و مردم بسته‌اند و به دروغ خود را طرفدار حقوق مردم ایران می‌دانند.

وی گفت: کسانی که خود را طرفدار می‌دانند اما از طرف دیگر خواستار حمله به ایران هستند. آن‌هایی که خواسته‌شان تأمین بودجه بیشتر برای خودشان است. یکی از آسیب‌های عدم مشارکت در انتخابات باعث بیشتر شدن بودجه این افراد خواهد شد.

ظریف: هرگز ایرانی را تهدید نکنید

وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: تحریم‌ها قربانی‌ای جز اقشار آسیب پذیر ندارند. تحریم به کاسبان تحریم و آن‌هایی که از طریق تحریم جیبشان پر شده است که کاری ندارد.

ظریف تاکید کرد: الان صفرهای ثروت‌های باد آورده قابل شمارش نیست. ما هم کاسبان تحریم در داخل و هم در خارج داریم. عدم شرکت در انتخابات به چه کسی قرار است پیام برساند؟ به رهبری؟ ایشان که خواستار مشارکت حداکثری هستند؟ به کسانی که با عدم مشارکت شما ارتزاق می‌کنند می‌خواهید برسانید؟ یا آن کسی که اسم خودش را استاد می‌گذارد و جدیداً خیلی فعال شده است؟ یا می‌خواهید به نتانیاهو این پیام را برسانید؟

وی خاطرنشان کرد: ما سابقه هزاران ساله داریم. فراموش نکنند کسانی که منتظر هستند ایرانی در برابر خارجی خم بشود. ایرانی هرگز در فرهنگ مهاجمین ادغام نشده است و بلکه برعکسش وجود داشته است. هرگز ایرانی را تهدید نکنید. با ایرانی باید با زبان تکریم و احترام صحبت کرد. ما باید نشان بدهیم که شایسته احترام هستیم. چگونه این را نشان بدهیم؟ این‌که با صندوق انتخابات قهر نکرده‌ایم و رأی خواهیم داد.

وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم اذعان داشت: سه انتخابات گذشته متأسفانه اقلیتی خود اکثریت پندار توانستند بر مقدرات من و شما حاکم شوند. کسانی هم در داخل منفعتشان در این است که مردم در انتخابات شرکت نکنند. همان‌طور که نتانیاهو در کتاب خود نوشت که آن روزی که برجام تصویب شد، تمام تلاش خود را کردیم که آن را نابود کنیم و در داخل ایران هم کسانی بودند که در این زمینه ما را یاری کردند و با آن مخالفت کردند. حال ما می‌خواهیم کشور را به دست افرادی بدهیم که حاضر هستند برای منفعت حزب و جناحی خود زندگی برای هشتاد و پنج میلیون ایرانی سیاه کنند؟

ظریف تصریح کرد: خداوند در جایگاهی نشسته است که با نگرشی که مردم را به عنوان پایین دست نگاه می‌کند کنار نخواهد آمد. اگر می‌خواست کنار بیاید با شیطان کنار می‌آمد. لذا ما اکنون در برابر یک انتخاب تاریخی قرار داریم. گروهی که در اینجا و آنجا نمی‌خواهند حضور داشته باشیم. چه می‌گویند؟ می‌گویند رأی دادن به معنای تأیید است. می‌خواند بگویند که رأی شما اثر و فایده‌ای ندارد. آن‌ها می‌گویند شما چقدر ساده هستید رئیس جمهور بعدی انتخاب شده است. من به آنها می‌گویم مگر ما آقای خاتمی را انتخاب نکردیم؟

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران نمی‌پذیرد که گروهی به آنان ناامیدی تزریق کنند. تندروی نشانه ناخودباوری است. تندروی نشانه احساس ضعف است. میانه روی نشانه خودباوری است. یک نگاه جدی به آینده و گذشته این کشور مهم است که چه کسی در پاستور نشسته است. من این افتخار را داشتم که از زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری تا زمان آقای روحانی باتمامی دولت‌ها همکاری داشته‌ام. فرق می‌کند کسی که بخواهد خود را فدای کشور کند یا کشور را فدای خود.

وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: توافق کردن شجاعت می‌خواهد اما توافق نکردن خیر. برای کار نکردن کسی مواخذه نمی‌شود اما آن کسی که کار می‌کند مواخذه می‌شود. رئیس‌جمهور باید خود را قربانی کند. برای منافع مردم خود را نادیده بگیرد. برای پیشبرد منافع مردم به خود و خانواده خود فکر نکند. انفاق از آبرو نیازمند شجاعت است. انسان وقتی می‌خواهد با هرکسی مذاکره کند نیازمند انفاق کردن آبروی خود است. رئیس جمهور باید آمادگی وسط گذاشتن آبروی خود را داشته باشد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور باید راستگو باشد. با آمار هر دروغی را می‌شود راست جلوه داد اما مردم به جیب و سفره خودشان نگاه می‌کنند. حالا شما هی آمار بدهید. آمار درد چه کسی را دوا می‌کند. یک گروهی که در سخنرانی من آمده بودند و سر و صدا می‌کردند به آنها گفتم کدام یک از شما شب گرسنه می‌خوابید؟ می‌دانید که چه بسیار افرادی سر گرسنه بر بالین می‌گذارند؟

وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیان کرد: رئیس جمهور باید صادق و راستگو باشد و پزشکیان صادق است و قول دروغ نمی‌دهد. از اختصاص زمین و ارزان کردن گوشت نمی‌گوید. بیست گرم طلا برای هر خانواده ٣ نفره حساب کنید که چند تن طلا می‌شود. این‌ها را از کجا می‌خواهید بیاورید؟ اینها دروغ است. عدم صداقت مرگبار است نه برای ما بلکه برای آنکه گرسنه است و پول ندارد.

ظریف: اگر پزشکیان گفت من متخصص نیستم، به این معنا نیست که او بی نظر است

ظریف تاکید کرد: یادتان رفته وزیر بهداشت کنونی نامه‌ای را امضا کرده که ورود واکسن به کشور خیانت است؟ به یاد گذشتگان که می‌گفتند خداوند کشور را از جنگ و خشکسالی و دروغ نگه دارد. ببینید که چقدر دروغ نگفتن از قدیم مهم بوده است. لذا لازم است رئیس جمهور ما پاکدست باشد.

وی ادامه دارد: در حضور علما شرم دارم اما آیا این است عدالت علی؟ رهبری آنگونه [ساده] زندگی کنند و این آقایان این‌طوری زندگی کنند؟ ما زندگی امام و رهبری را می‌دانیم که چگونه بوده‌اند. دنیای ما دنیایی که یک‌نفر همه‌چیز می‌داند نیست. آن‌کسی که همه‌چیز را می‌داند فقط ذات باری‌تعالی است.

وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: آنچه که از علم به ما رسیده است یک قسمت کوچکی از دریای دانش است. اگر مهندسی گفت که روابط بین الملل می‌فهمد بدانید که مهندسی هم نمی‌داند. اگر پزشکیان گفت من متخصص نیستم به این معنا نیست که او بی‌نظر است. پزشکیان گفت که ما به دنبال توسعه برویم یا به تعبیر مقام معظم رهبری به سراغ پیشرفت برویم. ما کجا تحریم را دور زده‌ایم؟ تحریم ما را دور زده است. کی می‌خواهیم به خودمان بیاییم.

ظریف اذعان داشت: در روز جمعه فقط وظیفه خودمان نیست که رأی بدهیم بلکه دست دیگران را هم بگیریم و با خود ببریم. رأی مردم قدرت کشور را بالا می‌برد. اجازه ندهید که ما را گول بزنند. آنان که نمی‌خواهند ما رأی بدهیم دلشان برای مردم نمی‌سوزد. رأی می‌دهیم با آرامش و متانت. کشور دیگر ظرفیت تنش و درگیری را ندارد.

نظر شما