شناسهٔ خبر: 67354400 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

شاعر «نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت» کیست؟

مریم علی بابایی

شعر علی ای همای رحمت را شهریار سروده که این بیت «نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت... متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را» داستانی که پشت سرودن این شعر وجود دارد بسیار جذاب است.

صاحب‌خبر -
شعر علی ای همای رحمت ،  شاعر ، شهریار ،
شعر علی ای همای رحمت را شهریار سروده که این بیت «نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت... متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را» داستانی که پشت سرودن این شعر وجود دارد بسیار جذاب است.
مرحوم آیت الله نجفی مرعشی، درباره داستان سروده شدن شعر علی‌ای همای رحمت چنین تعریف کرده:
شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیا خدا را در خواب ببینم. آن شب در عالم خواب دیدم در زاویه مسجد کوفه نشسته‌ام و امیر مؤمنان علی علیه السلام با جمعی در آنجا حضور دارند. حضرت فرمودند: شاعران اهل بیت را بیاورید. چند تن از شعراء عرب را آوردند. فرمودند: شعرای فارسی زبان را نیز بیاورید. آنگاه محتشم و چند تن از شعراء فارسی زبان آمدند. فرمودند: شهریار را بیاورید. شهریار آمد. حضرت خطاب به شهریار فرمودند: شعرت را بخوان! و شهریار خواند.

آیت الله مرعشی در ادامه رویای صادقه‌اش فرمود: وقتی شعر شهریار تمام شد، از خواب بیدار شدم. چون من شهریار را ندیده بودم، فردای آن روز پرسیدم که شهریار شاعر کیست؟ گفتند: شاعری است که در تبریز زندگی می‌کند. گفتم: از جانب من او را دعوت کنید که در قم به نزد من بیاید. چند روز بعد شهریار آمد، دیدم دقیقاً همان کسی است که من او را در خواب در حضور حضرت امیر علیه السلام دیده‌ام.

از او پرسیدم: این شعر «علی ای همای رحمت» را کی ساخته‌ای؟ شهریار با حالت تعجب از من سوال کرد که شما از کجا خبر دارید که من این شعر را ساخته‌ام؟ چون من نه این شعر را به کسی داده‌ام و نه درباره آن با کسی صحبت کرده‌ام.

شهریار فوق‌العاده منقلب می‌شود و می‌گوید: من فلان شب این شعر را ساخته‌ام و همان طور که قبلاً عرض کردم، تاکنون کسی را در جریان سرودن این شعر قرار نداده‌ام.

نظر شما