شناسهٔ خبر: 67354392 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خشم رهبران سیاسی عراق از اظهارات نامزد سفارت آمریکا در بغداد

تسنیم

اصرار دولت آمریکا به منظور تغییر سفیر خود در عراق در فاصله چند ماه باقی مانده تا پایان کار دولت بایدن، مسیر پر ابهامی را پیش روی چشم انداز آتی روابط واشنگتن و بغداد قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «تریسی جاکوبسن» نامزد سفارت آمریکا در عراق، هفته گذشته از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای دفاع از کارنامه شغلی خود در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد.

«جاکوبسن» در اظهارات شدیداللحن و بی‌اساس ایران را عامل بی‌ثباتی عراق دانست و گروه‌های مقاومت را تهدید اصلی برای امنیت و ثبات عراق معرفی کرد.

در واکنش به چنین اظهاراتی، «خالد الیعقوبی» مشاور امور امنیتی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، اظهارات نامزد تصدی سفارت آمریکا در بغداد را عدم درک آشکار شرایط عراق جدید و رو به بهبود دانست و در ادامه، مواضع جاکوبسن را دخالت آشکار در امور داخلی عراق و توهین به همسایگان کشورش خواند.

علاوه بر این فراکسیون «صادقون» به رهبری «قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» نیز در واکنش به سخنان «جاکوبسن» بیانیه‌ای صادر کرد که این اظهارات را مداخله‌ای آشکار در امور داخلی عراق دانست.

پایان ضرب الاجل چهار ماهه گروه های مقاومت عراق به دولت بایدن

همزمان با این واکنش‌ها، شورای هماهنگی مقاومت عراق از پایان ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان خبر داد. در زمستان گذشته و پیش از سفر السودانی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن، مقاومت عراق مهلت چهار ماهه‌ برای خروج مسالمت‌آمیز نیروهای آمریکایی تعیین کرد.

این در حالی که است که در حمله اخیر به یکی از مراکز مقاومت واقع در دیرالزور، یکی از اعضای «کتائب سید الشهدا» به شهادت رسید. به فاصله کوتاهی از این تجاوز حملاتی به پایگاه تنف آمریکا در سوریه صورت پذیرفت. اگرچه بیانیه‌ای رسمی در رابطه با حمله شب گذشته به «پایگاه تنف» از سوی هیچ یکی از گروه‌های مقاومت عراقی منتشر نشده اما برخی منابع خبری معتقدند این حمله، هشداری به واشنگتن نسبت به احتمال آغاز دور جدید عملیات مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است.

سیگنال مقاومت به آمریکا و موضع چارچوب هماهنگی

از سوی دیگر همزمان با تشدید گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد احتمال تقابل نظامی میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله، گروه‌های مقاومت عراق آمادگی خود برای حمایت از حزب الله لبنان در هرگونه مواجهه احتمالی با اسرائیل اعلام کرده‌اند. حمله به پایگاه تنف نیز این پیام را می‌رساند که مقاومت عراق آمادگی لازم برای فعالیت در دو جبهه را دارد تا هزینه دخالت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا را بالا ببرد.

چارچوب هماهنگی که گروه‌های سیاسی مختلف شیعی را در بر می‌گیرد دو نگرش متفاوت در قبال آمریکا دارد. گروه‌های نزدیک به مقاومت سکوت در برابر آمریکا را جایز نمی‌دانند و حتی ضرب‌الاجل مشخص شده را با توجه به دیدار سودانی و بایدن، فرصت مناسبی برای خروج آمریکا از عراق می‌دانستند.

رویکرد دیگر در میان گروه‌های سیاسی ذیل چارچوب هماهنگی این است که گروه‌های مقاومت ضرب الاجل ۴ ماهه را بار دیگر تمدید کنند. این احزاب معتقدند عراق در شرایط باثباتی به سر می‌برد که حداقل در طول ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در نتیجه باید این فرصت را غنیمت شمرد تا زمینه بازسازی کشور و ورود سرمایه گذاران خارجی به عراق تسهیل شود. علاوه بر این دولت کنونی عراق نیز برخلاف چهره های قبلی همسویی حداکثری را با مواضع گروه های مقاومت عراق دارد که می تواند به تثبیت جایگاه مقاومت در عراق کمک کند.

کشور عراق , بسیج مردمی عراق |حشد الشعبی , نخست وزیر عراق , مقاومت عراق , کشور آمریکا , سنای آمریکا , ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش , رئیس‌جمهور آمریکا ,

به نظر می‌رسد گرایش نخست‌وزیر سودانی نیز به گروه دوم نزدیک است. بسیار دور از انتظار است که دفاعیه «تریسی جاکوبسن» توسط کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رد شود، در نتیجه باید از هم اکنون «جاکوبسن» را گزینه اصلی مدنظر واشنگتن برای تصدی پست سفارت آمریکا در عراق در آینده نزدیک دانست.

در چنین شرایطی، عراق دو سناریو و راهکار را پیش روی خود دارد:

سناریو اول: فشار نیروهای مقاومت باعث شود تا عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق اعتبارنامه «جاکوبسن» را رد کند که این سناریو بسیار نامحتمل است.

سناریو دوم: این سناریو خود به دو بخش تقسیم می شود: یک راهکار این است که سودانی اگر بخواهد بی‌دردسر و بدون درگیری با دیگر نیروهای سیاسی دولتش را پایان دهد و حتی حمایت گروه های مزبور برای تشکیل دولت دوم را نیز به دست آورد، خواسته گروه‌های مقاومت برای خروج نیروهای آمریکایی را به دولت آمریکا اعلام دارد و خواهان تعیین زمان‌بندی خروجِ کامل نیروهای اشغالگر آمریکایی شود؛ در غیر اینصورت حملات مقاومت علیه پایگاه‌های آمریکایی شدت و حدت بیشتری خواهد یافت.

راهکار دوم این است که دولت عراق ضمانتی به رهبران گروه‌های مقاومت بدهد که تحرکات آمریکایی‌ها را به طور کامل رصد می‌کند و آن‌ها را از ریزترین جزئیات فعالیت های آنها در خاک عراق باخبر می‌سازد تا به محض تکرار خطاهای گذشته، مقاومت آن ها را هدف حملات خود قرار دهد.

در مجموع می توان به وضوح دریافت که اصرار دولت آمریکا به منظور تغییر سفیر خود در عراق در فاصله چند ماه باقی مانده تا پایان کار دولت بایدن، تدام حملات رژیم صهیونیستی به غزه در کنار احتمال تشدید درگیری میان حزب الله و ارتش اسرائیل و در نهایت افزایش فعالیت گروه‌های مقاومت، مسیر پر ابهامی را پیش روی چشم انداز آتی روابط واشنگتن و بغداد قرار داده است.

در عین حال نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که «تریسی جاکوبسن»، به عنوان دیپلماتی کارکشته قرار است با اختیاراتی افزون بر الینا رومانوفسکی، سفیر فعلی آمریکا فعالیت خود در عراق را آغاز کند که همین مسئله می تواند نشانه ای بر تغییر راهبرد کلان دولت آمریکا با هدف افزایش سطح مداخله گری خود در تحولات صحنه سیاست داخلی و خارجی عراق باشد.

نظر شما