شناسهٔ خبر: 67353770 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

مدیرعامل کانون در آیین پایانی رویداد ثامر؛

ایده‌پردازی یک فرایند خلاقانه برای تحقق ایده‌هاست

مدیرعامل کانون در آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی ثامر با تأکید بر اهمیت ایده‌پردازی، این موضوع را یک فرایند خلاقانه برای تحقق ایده‌ها عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این مراسم حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم گفت: عید غدیر خم از اهمیت بالایی برخوردار است و مسیر اسلام را بعد از پیامبر اکرم(ص) مشخص می‌کند؛ در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) برخی نگران بودند که پس از ایشان تکلیف چیست؟ اما واقعه غدیر این موضوع را روشن و مسلمانان را امیدوار کرد. از طرفی غدیر روز تکمیل اسلام و مأموریت پیامبر (ص) است؛ طبق آیه شریفه قرآن «الیوم الکملت لکم دینکم» تمام تلاش‌های پیامبر در این روز تکمیل و مأموریت انجام شد.

وی افزود: نقش‌دهی و سهم‌دهی به مردم در حکومت اسلامی از دیگر آثار غدیر است. وقتی واقعه غدیر را مطالعه می‌کنیم یکی از نکات برجسته در آن نقش دادن به مردم است و یکی از دلایل پایدار واقعه غدیر ایفای نقش مردم در تثبیت و انتقال جایگاه غدیر است. برای جایگاه غدیر از ظرفیت مردم در پذیرش، تثبیت، تأیید و تبلیغ استفاده شد و متواترتر از روایت غدیر دیگر چیزی نداریم.

علامتی ادامه داد: عید غدیر مصداق بارز درهم تنیدگی دیانت و سیاست است. یکی از دلایلی که نشان می‌دهد اسلام به دنبال حکمرانی و تولیت جامعه بوده همین واقعه غدیر است. در واقعه غدیر هم دیانت برجسته است و هم سیاست. مدیریت جامعه اسلامی مهم است. اصل مدیریت و مبنای مشروعیت مدیریت جامعه همواره در بین اندیشمندان مورد بحث بوده است.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: واقعه غدیر کلید درهم تنیدگی شیعیان و اهل تسنن و یکی از زیباترین جلوه‌های غدیر پذیرش آن از سوی اهل سنت و شیعه است. واقعه غدیر بدون شک موضوعی است که شیعه و سنی روی آن وفاق دارند. اگرچه اختلاف در برداشت و ترجمه دارند. اگر ما «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را مبنا قرار بدهیم و کلمه مولا را به معنای سرپرست و ولی نگیریم این‌که این کلمه معنای دوست و محب می‌دهد را هم شیعه قبول دارد و هم اهل سنت. یعنی ترویج محبت اهل بیت در بین اهل سنت از غدیر شکل گرفت و ما در دنیا بیشتر اهل سنت را محب اهل بیت می‌بینیم که این بسیار با ارزش و راهبردی است.

علامتی در پایان صحبت‌های ابتدایی خود یادی هم از شهدای خدمت و کودکان شهید غزه کرد.

ایده‌پردازی یک فرایند است

وی سپس به موضوع رویداد ثامر پرداخت و با تأکید بر اهمیت ایده‌پردازی گفت: ایده‌پردازی بی هزینه‌ترین فرایند در برابر حل مسائل است؛ این را از من به‌یادگار داشته باشید. اگر چه در مرحله نخست ایده‌پردازی برای حل مسائل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما شاید فرایندها و اتفاق‌های مختلفی در این مسیر باشد که شروع همه آنها با ایده است.

علامتی افزود: ایده‌پردازی یک فرایند خلاقانه برای شکل‌دهی و تحقق ایده‌هاست. در اینجا چند عنصر اصلی وجود دارد؛ اول این‌که یک فرایند است؛ ساده‌ترین معنا برای فرایند شیوه انجام کار است، پس ایده‌پردازی یک فرایند محسوب می‌شود.

مدیرعامل کانون ادامه داد: مورد بعد خلاقانه بودن است؛ یعنی یک شیوه انجام کار مبتنی بر خلاقیت باشد. خلاقیت هم از آن واژه‌هایی است که در عین سادگی فهمش کمی راحت نیست؛ خلاقیت یعنی آفرینندگی. توان ساختن یا خلق ‌کردن چیزی یا راه‌کارهایی نو برای حل یک مشکل یا مسأله. همه اینها می‌تواند تعاریفی از خلاقیت باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شعار تابستان امسال کانون بیان کرد: ما امسال شعار تابستان را «تابستانتو بساز» قرار دادیم.

علامتی تصریح کرد: معتقدیم سه دوره برای کودکان و به خصوص نوجوانان تعریف می‌شود.کودکان و نوجوانان در دوران سنتی بازیگری می‌کردند؛ شما در کوچه و خیابان هم می‌دیدید که بچه‌ها همه جا بازی می‌کنند. در دوران مدرن بچه‌ها به سمت عاملیت حرکت می‌کنند؛ می‌خواهند نقش‌آفرین باشند و نقش خود را پیدا کنند. اما آنچه در دوران کنونی درحال سپری کردن هستیم دوره خالقیت بچه‌هاست. بچه‌ها به دنبال خلق هستند.

مدیرعامل کانون گفت: یکی از گرایش‌های جدی بچه‌ها به بازی‌های رایانه‌ای برای همین خلق کردن است. خلق کردن مبتنی بر ایده است. ایده‌پرداز این جریان هم خود کودک و نوجوان هستند تا به خالقیت برسند. به خاطر همین برای تابستان امسال شعار «تابستانتو بساز» را انتخاب کردیم که مبتنی بر این نظام فکری است.

وی اضافه کرد: عنصر دیگر در تعریف خلاقیت شکل‌دهی و تحقق است. باید بتوانیم ایده‌ها را شکل بدهیم و زمینه تحقق آنها را فراهم کنیم؛ این رویداد بستر شکل‌دهی و تحقق است. رویداد ایده‌پردازی مربیان کانون در واقع اقدامی جدید برای شکل‌دهی و تحقق ایده‌های مربیان کانون پرورش فکری در حوزه کودک و نوجوان است.

علامتی با اشاره به صحبت‌های ابتدایی خود ادامه داد: همانطور که ابتدا عرض کردم ایده‌پردازی بی هزینه‌ترین یا کم هزینه‌ترین فرایند در برابر حل مسایل است. ایده‌پردازی هزینه‌ای ندارد اما آثار و ارزش و مالکیت دارد. چون می‌تواند مبدأ خلق ثروت باشد. محل خلق ایده ذهن و فکر است. به همین خاطر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی مبدأ همه چیز سرمایه‌گذاری می‌کند و در اینجا روی فکر، ذهن و خلق سرمایه‌گذاری دارد.

مدیرعامل کانون سپس بیان کرد: یک هویت جدید بصری برای کانون طراحی کرده‌ایم که آقای کوروش پارسانژاد زحمت آن را کشیده‌اند. ما در این هویت بصری دایره را به عنوان هویت جدید برای کانون انتخاب کرده‌ایم. دایره را هم از سر مرغک کانون الهام گرفته‌ایم. سر مرغک کانون پرورش فکری که نشان از ذهن و فکر است به عنوان پایه اصلی کار طراحی شده است و همه هویت‌های بصری کانون بر اساس آن شکل خواهد گرفت. یکی از آثار آن باید همین رویداد ایده‌پردازی باشد چرا که مبتنی بر فکر، ذهن و خلاقیت است.

وی اظهار کرد: پیش از این در کانون نظام پیشنهادها بود که این ساختار الان دیگر کارکردی ندارد. این که شما به سمت ایده‌پردازی رفته‌اید برای توانمندی سازمان بسیار خوب است. این کار را در کانون ریشه‌دار و ایده‌های برجسته را ثبت کنید. مالکیت ایده‌ها را ارزش‌گذاری کنید و ایده‌های موثر را برای عملیاتی‌شدن به نام خود افراد عملیاتی کنید.

مدیرعامل کانون ادامه داد: طبق آماری که دادند بیش از یکصد ایده در موضوع‌ها و مسائل کانون به این رویداد ارسال شده است. برای شروع خوب است اما حداقل در هر سال هر مربی باید با یک ایده جدید در این رویداد شرکت کند.

حامد علامتی در پایان ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان، داوران و دست اندرکاران این برنامه گفت: روی آموزش ایده‌پردازی هم کار کنید. کارگاه‌ها و برنامه‌هایی در این زمینه بوده است اما این را در طول سال ادامه بدهید. روش‌های ایده‌پردازی را آموزش بدهید تا به یک خروجی مناسب برسیم.

آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» روز دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران واقع در خیابان حجاب برگزار  شد.

نظر شما