شناسهٔ خبر: 67353597 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در بسطام شاهرود ۲۷ روز است

شاهرود - ایرنا - رییس حوزه قضایی بخش بسطام شاهرود گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌های قضایی این بخش از زمان ثبت در شعبه تا صدور رای ۲۷ روز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا وقایعی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه (یکم تا هفتم تیر) افزود: رسیدگی به دعاوی و شکایت‌های مردمی، احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم از وظایف قانونی دستگاه قضایی است.

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۴۷۶ پرونده از تابستان سال گذشته تاکنون در محاکم قضایی بخش بسطام ثبت شد، ابراز کرد: پنج هزار و ۹۴۵ پرونده در دادگاه و سه هزار و ۵۳۱ پرونده در شورای حل اختلاف طی این بازه زمانی ثبت و رسیدگی شد.

این مسوول قضایی با بیان اینکه اکنون سه شعبه با ۲۵ کارمند و سه قاضی در بخش بسطام فعالیت دارند، اظهار کرد: این حوزه قضایی، شهرهای مجن، کلاته‌خیج، بسطام و ۳۵ روستای پشت بسطام و کلاته‌های‌غربی با جمعیت بیش از ۴۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در بسطام شاهرود  ۲۷ روز است

صدور ۹۷ درصد از ابلاغ ها الکترونیکی

رییس حوزه قضایی بخش بسطام به اجرای طرح ابلاغ الکترونیک(سامانه ثنا) اشاره کرد و گفت: ۹۷ درصد ابلاغ‌ها طی سال گذشته تاکنون در این بخش به صورت الکترونیکی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف در این بخش دارای ۲ شعبه شهری و چهار شعبه روستایی است، ابراز کرد: ۲۵ درصد از دعاوی و شکایت‌ها مطرح شده در این مدت منجر به سازش شد.

وقایعی از برگزاری دادگاه‌های برخط و علنی در استان خبر داد و گفت: حضور علاقه‌مندان به رشته حقوق، کارشناسان و وکلا به عنوان مهمان، تاثیر مطلوبی در افزایش سطح سواد و آگاهی گذاشته است.

الکترونیکی شدن ۳۳ درصد پرونده‌های حوزه قضایی بسطام

رییس حوزه قضایی بخش بسطام با بیان اینکه ۳۳ درصد از پرونده‌های این حوزه قضایی تاکنون الکترونیکی شده است، ادامه داد: الکترونیکی شدن ۵۰ درصد از پرونده‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شد.

وی بزرگ کردن جرایم خشن در بخش بسطام را نوعی سیاه‌نمایی خواند و گفت: آمار جرایم خشن از جمله نزاع دسته‌جمعی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وقایعی به اجرای دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف مدیران و کارمندان اشاره کرد و افزود: ۱۰ تذکرنامه رسمی در راستای اجرای این دستورالعمل برای مدیران دستگاه‌‍‌های اجرایی صادر شد که سه مورد از آن منتهی به طرح شکایت شده است.

رییس حوزه قضایی بخش بسطام ادامه داد: در راستای احیای حقوق عامه شناسایی نقاط پرخطر جاده‌ای با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در دستور کار قرار دارد.

وی یکی از دغدغه‌های مهم حوزه قضایی بسطام را موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی عنوان کرد و گفت: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی ارتباط مستقیم با امنیت غذایی مردم دارد و این کار جرم محسوب می‌شود.

وقایعی از تشکیل قرارگاه مقابله با جرم تغییر کاربری در بخش بسطام خبر داد و افزود: طی یکسال گذشته ۵۷ مورد تغییر کاربری از جمله ویلاسازی، دیوارکشی و محوطه‌سازی شناسایی و تخریب شد.

وی با بیان هر اقدامی که خاک را از قابلیت کشاورزی خارج کند، تغییر کاربری است، افزود: حفظ خاک به مراتب از تامین آب مهم‌تر است چرا که با نزول بارش‌ها و روش‌های گوناگون می‌توان آب را تهیه کرد اما خاک قابل ایجاد نیست.

رییس حوزه قضایی بخش بسطام تصریح کرد: ساماندهی آفرودسواران و تورهای تفریحی به منطقه جنگل ابر در دستور کار قرار دارد.

شهر بسطام در ۶ کیلومتری شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰، دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در حالی که جمعی از مسئولان نظام، همچون آیت ‏الله‏ بهشتی رییس دیوان عالی کشور، چهار وزیر، ۱۲ معاون وزیر و ۲۷ نماینده مجلس در جلسه هفتگی حزب حضور داشتند، منفجر شد و از یکم تا هفتم تیر هر سال به‌عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

نظر شما