شناسهٔ خبر: 67353579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ناگفته‌های سخنگوی وزارت علوم درباره اخراج اساتید دانشگاه

صاحب‌خبر -
براساس مستندات، در دولت یازدهم و دوازدهم تنها از ۳۸ دانشگاه کشور تعداد ۳ هزار و ۳۱۹ نفر از اساتید به دلایل مختلف از دانشگاه‌ منفک شدند؛ این صحبت‌های سخنگوی وزارت علوم در پی انتشار برخی ادعاها مبنی بر اخراج اساتید دانشگاه در دولت سیزدهم است.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از  خبرگزاری فارس، در پی انتشار برخی ادعاها در رسانه‌ها درباره اساتید اخراجی دانشگاه‌ها، علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم گفت: در جلسه ای جمعی از دبیران کل احزاب و فعالان سیاسی خدمت رئیس جمهور شهید رسیدند، آقای ربیعی بحث اخراج اساتید را مطرح کرده است و از دفتر ریاست جمهوری از او پیگیری شد که به صورت جزئی‌تر اسامی افرادی که ایشان ادعا کرده بود دریافت و اسامی به وزارت علوم ارسال شد و خواستند موضوع را پیگیری کنیم و پاسخ دهیم.

وی افزود: آقای وزیر این موضوع را به بنده سپرد و بنده موضوع را به دقت از مراکز ذی صلاح از جمله مرکز جذب اعضای هیات علمی و دانشگاه‌های مورد نظر پیگیری کردم. گزارشی تهیه و به دفتر رئیس جمهور ارسال شد.

شمسی‌پور اظهار داشت: در نامه‌ای که آقای ربیعی تهیه کرده بود تعداد ۹۹ اسم برای ما فرستاده بود که به صورت مجزا و طبقه‌بندی شده از دانشگاه‌های مختلف بود و ادعایی هم شده بود که بیش از ۶۰ نفر از دانشگاه پیام نور اخراج یا بازنشسته شدند که بدون اسم بود و قاعدتاً بدون اسامی امکان پیگیری نبود، اما از ۹۹ اسمی که آقای ربیعی ادعای اخراج آنها را داشت بررسی دقیقی انجام شد که این ادعا مطابق واقعیت نبود و بسیاری از این افراد اخراج نشده بودند و این ادعا درباره آنها صدق نمی‌کرد و وضعیت پرونده مابقی افراد را به صورت مکتوب به ریاست جمهوری ارسال کردیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: من نمی‌توانم اسامی را نام ببرم اما برخی ایرادهای کلی را می‌توانم بگویم مثلاً آقای ربیعی مدعی شده بود که ۲۱ نفر از دانشگاه تهران اخراج شدند که طبق بررسی دقیق ما از این تعداد ۷ نفر اصلاً رابطه استخدامی با دانشگاه نداشتند، ۱۱ نفر شاغل بودند و مشکلی نبوده است و با شرط تایید گزینش تمدید قرار داد انجام میشود، یک نفر از سال ۹۱ بازنشسته شده بود و رابطه استخدامی با دانشگاه نداشته است.

وی اظهار داشت: ادعای آقای ربیعی درباره سه مورد از افراد از ۲۱ مورد درست بوده که دلایلش را به ریاست جمهوری فرستادیم اما ۱۸ مورد درست نبوده است. به گفته شمسی‌پور، یک مورد از این افراد استعلام منفی از دستگاه‌ها داشته، یک نفر پرونده مفتوح در دادگاه ویژه روحانیت داشته که قاعدتاً تا زمان تعیین تکلیف پرونده معلق است یک نفر دیگر هم رابطه استخدامی قطع شده است.

سخنگوی وزارت علوم عنوان کرد: در دانشگاه گیلان از چهار نفر اسم برده بودند که سه نفر اصلاً رابطه استخدامی با دانشگاه نداشتند، در مورد دانشگاه الزهرا(س) درباره دو نفر ادعا شده بود که هیچ کدام رابطه استخدامی نداشتند، در دانشگاه کردستان دو نفر نام برده شده بود که یک نفر مشغول کار است و مشکلی ندارد و یک نفر خودش به آلمان رفته بود و این ادعاها اصلاً صادق نیست.

شمسی پور عنوان کرد: در دانشگاه علم و صنعت نیز درباره دو نفر ادعا کردند که یک نفر بهمن ۱۴۰۱ باید بازنشست می‌شد و با تاخیر در شهریور ۱۴۰۲ بازنشست شد، به طور کلی در موارد ادعایی حق و باطل و درست و غلط زیاد بود که ما گزارشی تهیه و با پیوست برای ریاست جمهوری ارسال کردیم.

وی ادامه داد: اما نکته مهمی که وجود دارد طبق بررسی مستندی که انجام دادیم که تنها از ۳۸ دانشگاه در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم 3 هزار و 319 نفر از اساتید به دلایل مختلف از جمله استعفا، اخراج، بازنشستگی، عدم تمدید قرار داد یا قطع همکاری و … از دانشگاه منفک شدند در دانشگاه تهران در دولت ۱۱ و ۱۲ نزدیک ۱۰۰ نفر یعنی سالانه بیش از ۱۰ نفر و در دانشگاه رازی ۴۰ نفر یعنی سالانه ۵ نفر از اساتید اخراج یا قطع همکاری شدند، البته نمی‌گوییم که این موارد لزوما به ناحق بوده است اما این مسائل وجود داشته که از نظر تعداد سالانه با دوره سه ساله دولت سیزدهم قابل مقایسه نبوده است.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما