شناسهٔ خبر: 67353512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

امام جمعه کرمان:

عزت و ذلت نفس دو عامل مهم تربیت اخلاقی انسان است

حجت‌الاسلام «علیدادی‌سلیمانی» با بیان اینکه عزت و ذلت نفس در مباحث اخلاقی یک بحث بسیار مهم است، گفت: عزیز و ذلیل‌شدن محورهایی دارد که نخستین آن زبان انسان است و وظیفه داریم برای عزیز بودن تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، حجت‌الاسلام «حسن علیدادی‌سلیمانی» نماینده ولی‌ فقیه در استان کرمان امروز در سی‌امین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق در مکتب شهید سلیمانی که به‌مناسبت هفته قوه قضاییه به میزبانی دادگستری کرمان در حسینیه ثارالله این شهر برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در گفتار و رفتار در شأن غدیر عمل کنیم.

وی با اشاره به روایت «أراد أن لا يظلم فلا يظلم، ومن أراد أن لا يشتم فلا يشتم، ومن أراد أن لا يذل فلا يذل...»، افزود: کسی که بخواهد مورد ظلم، تهمت و افترا قرار نگیرد نباید به دیگران ظلم کند و به دیگران تهمت بزند.
 
امام جمعه کرمان ادامه داد: زمانی که انسان جایگاه و قدرت پیدا می‌کند نباید به دیگران ظلم کند. خویشتن‌داری و حرکت در مسیر عدل و خدا کار سختی است و اگر کسی بخواهد در این دنیا با عدالت با او رفتار شود باید حتماً مقید به عدالت باشد.
 
این مسئول با بیان اینکه عزت و ذلت نفس در مباحث اخلاقی یک بحث بسیار مهم است، تصریح کرد: عزیز در لغت به معنای نفوذ ناپذیر و تسلیم نشدن در برابر اهل زور و زر است. در مقابل آن ذلیل بودن به معنای تسلیم شدن در مقابل قدرت، ثروت، هوی و هوس، نفوذپذیر بودن در مسیر غیر حق است.
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه وظیفه داریم به توصیه به حق جامه عمل بپوشیم، افزود: عزیز بودن یکی از صفات خداوند است و ما نیز وظیفه داریم برای عزیز بودن تلاش کنیم. عزت یک امر فطری است و همه دوست دارند عزیز باشند اما کسی عزیز می‌شود که در مسیر خداوند باشد زیرا عزت نزد خداوند است و قرآن می‌فرماید «مَن‌ كان‌َ يُرِيدُ العِزَّةَ فَلِلّه‌ِ العِزَّةُ جَمِيعاً». بزرگی به معنای این نیست که دیگران ما را بزرگ کنند بنابراین موضوع عزت نفس بحث بسیار مهمی است.
 
وی طی کردن مسیر خدا در عمل و گفتار و داشتن اعتماد به نفس را از مؤلفه‌های عزت نفس برشمرد و گفت: عزیز غیر خدا بودن و عزیز‌ دنیوی، ذلیل است. مانند خاندان برمکی‌ که در ایران عزیز بوده و تا منصب صدارت هم رفته بودند اما عزت خود را از دست دادند.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان تصریح کرد: ذلت دو گونه است که نخستین آن ذلت در برابر خدا و ممدوح است؛ یعنی اینکه انسان در نفس، خود را در برابر خداوند ذلیل بداند که در صحیفه سجادیه و در دعای عرفه به آن اشاره شده است و امام سجاد (ع) و امام حسین (ع) از خداوند می‌خواهند در برابر خداوند ذلت درونی و در برابر مردم عزت و جایگاه داشته باشند.
 
وی با اشاره به دو مکتب افراطی ملامتیه و قلندریه که امام حسین (ع) آنها را تخطئه می‌کند، افزود: بعضی افراد در بالاترین مقام‌ها رفتند و ساقط شدند زیرا آنها ذلت درونی نداشتند. چند مورد از رئیس‌جمهورهایی که داشتیم نیز اینگونه بودند و در درون خود را پاک نکرده بودند، ظرفیت رأی مردم نداشتند و کسی که این ظرفیت را نداشت نباید در بین مردم عزیز شود.
 
امام جمعه کرمان در پایان طرح این سؤال که چه عواملی انسان را عزیز و یا ذلیل می‌کند، بیان داشت: عزیز و ذلیل شدن محورهایی دارد؛ نخستین آن زبان انسان است که در نشست‌های بعدی به این موضوع پرداخته می‌شود.
 
انتهای پیام/

نظر شما