شناسهٔ خبر: 67352790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

واحدهای جهاددانشگاهی از ظرفیت‌های یکدیگر در پیشبرد امور بهره‌مند شوند

صاحب‌خبر -
مدیرکل امور واحدهای جهاددانشگاهی اظهارکرد: در قالب همکاری منطقه‌ای بین واحدهای جهاد دانشگاهی با توجه به اشتراکات محیطی، فرهنگی، اجتماعی، و …هر منطقه  می‌توان زمینه‌های همکارهای بیشتری بین واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی ایجاد کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ اسد رازانی مدیرکل امور واحدهای جهاددانشگاهی دوم تیرماه در آیین افتتاحیه دومین نشست هم اندیشی واحدهای جهاددانشگاهی منطقه غرب کشور که با حضور روسا، معاونان پژوهشی و پشتیبانی  واحد های حاضر در این منطقه به میزبانی جهاددانشگاهی استان مرکزی در اراک برگزار شد، در خصوص چگونگی شکل گیری و اهداف برگزاری این جلسات هم‌اندیشی گفت: با وجود توسعه و فعالیت واحد های  جهاد دانشگاهی در سراسر کشور این سوال وجود داشت که این شبکه واحد های سازمانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور به چه میزان توانسته به صورت هم‌افزا فعالیت داشته و غالبا از ظرفیت‌های یکدیگر در پیشبرد امور بهره‌مند شوند و اقدامات مشترک تعریف کنند. وی افزود: بررسی‌ها نشان داده است که فعالیت واحدهای استانی به صورت جزایر جدا از هم است و ارتباط چندانی بین واحدها وجود ندارد. این مساله موجب شد چند اقدام به صورت همزمان در معاونت هماهنگی و امور مجلس و معاونت پژوهش و فناوری شروع شود. در اداره کل امور واحد های معاونت هماهنگی، بحث همکاری‌های بین واحدی و شبکه‌سازی فعالیت‌ها از بُعد هماهنگی واحدها پیگیری شد و در معاونت پژوهش و فناوری نیز شبکه‌سازی فعالیت ها در دستور کار قرار گرفت و اقدامات بسیار خوبی آغاز شده که نتایج آن در آینده مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحث هماهنگی بین واحدها چند مسئله باید در نظر گرفته شود، افزود : در قالب شبکه ای که در سراسر کشور وجود دارد ابتدا باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خاص هر منطقه، زمینه های همکاری به صورت موضوعی فراهم شود  اگر علاوه بر شبکه‌سازی ملی به سمتی حرکت کنیم که یک همکاری منطقه‌ای بین واحدهایی که دارای اشتراکات محیطی، فرهنگی، اجتماعی و … هستند شکل بگیرد و ظرفیت‌های هراستان در سطح منطقه به اشتراک گذاشته شود،  قطعا می‌توانیم زمینه‌های همکاری بیشتری بین واحدها ایجاد کنیم.

رازانی افزود: طرح منطقه بندی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۲ آغاز و براساس اشتراکات محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فعالیتی، کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شد. طرح اولیه  این موضوع  برای ارائه و تصویب در هیات رئیسه جهاد آماده شده و پس از تصویب می تواند مبنای کار سایر معاونت ها نیز قرار بگیرد. وی افزود: برای عملیاتی شدن این طرح، پس از بررسی های تکمیلی به صورت پایلوت در مناطقی که دارای همگنی بیشتری هستند جلسات آغاز و با توجه به استقبال روسای واحدهای سازمانی در شمال غرب و غرب کشور، در دی ماه ۱۴۰۲ اولین جلسه با محوریت منطقه شمال غرب و با حضور روسا و معاونان واحدهای سازمانی اردبیل، زنجان، آذربایجان های شرقی و غربی و در اسفند 1402 دومین جلسه در منطقه غرب و با حضور روسا و معاونان واحد های سازمانی کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان، مرکزی و لرستان تشکیل  و تفاهم نامه های همکاری امضاء گردید و امروز نیز به منظور عملیاتی نمودن تصمیمات نشست اول، شاهد تشکیل دومین نشست در منطقه غرب کشوربه میزبانی واحد استان مرکزی هستیم.

رازانی با اشاره به شکل گیری کارگروه های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، پشتیبانی، تجاری سازی و فرهنگی در ذیل این طرح، افزود: در حال حاضر باید از مطرح کردن مباحث نظری و کلی عبور کرده و وارد فاز عملیاتی شویم. در کارگروه ها زمینه های همکاری مشترک مشخص شده و استان های هر منطقه اقدامات عملیاتی در زمینه های مورد توافق را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل امور واحدهای جهاددانشگاهی گفت: امید است در سال ۱۴۰۳ شاهد به بار نشستن نتایج این اقدام که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده باشیم و این نتایج را به عنوان الگو به سایر مناطق معرفی نماییم. قطعا وقتی فاز عملیاتی آغاز شود تجربه حاصل شده نیز به شکل عملیاتی‌تری به سایر مناطق ارائه خواهد شد.

همچنین در این نشست امین جلال‌منش مشاور استاندار مرکزی که میهمان این نشست بود  با بیان اینکه انتظارات از جهاد دانشگاهی که می‌تواند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد بسیار بالاست، گفت: مردم باید این الگو را ببینند و در راستای اقدام برای پیشرفت اسلامی ایرانی، از این الگو بهره مند شوند.  وی ادامه داد: جهاددانشگاهی دو واژه جهاد و دانشگاهی را در خود دارد و در یک تعریف، نهادی متراکم از عناصر جهادی و دانشگاهی است و در وجه دیگر تعریف، نهادی است که در عرصه های مورد نیاز کشور وارد جهاد می شود.

وی با بیان اینکه سیر این روند نیازمند یک مدیریت سازمان یافته برای ترسیم دقیق و درست آرمان هایی است که این تشکیلات به سمت آنها حرکت می کند، افزود: اگر این آرمان ها متناسب با آرمان های بالادستی یا آنچه جامعه امروز نیاز دارد نباشد، این مجموعه ممکن است از جامعه جا بماند.

جلال‌منش در ادامه آرمان گرایی را گرویدن مصمم و بلاانقطاع به سمت قله مشترکی که جامعه باید به سمت آن حرکت کند تعریف کرد و گفت: ما در پنج محور فعالیت هایی که تولید اقتصادی و ثروت کرده و برای استان ارزش آفرینی داشته باشند، امور زیربنایی و عمرانی، امور اجتماعی و فرهنگی، امور علمی و نظام اداره نیازمند تحول هستیم و اگر جهاددانشگاهی عناصر فعالیت جهادی را در خود متراکم کرده باشد می تواند در این عرصه ها نقش آفرینی کند و بخش دولتی نیز از حضور جهاددانشگاهی در این عرصه ها استقبال می کند.

جلال منش با بیان اینکه در سند تحول دولت سیزدهم هم اشاراتی در این خصوص شده و نگاشت نهادی هم صورت گرفته، گفت: ما در این حوزه فراتر رفتیم چراکه استان مرکزی تنها استانی بود که ستاد استانی تحول در آن تشکیل شد و این ۵ محور به ۳۰ موضوع نیازمند تحول تبدیل شد و بازای هر موضوعی یک هیات اندیشه ورز شکل گرفت و جهاد دانشگاهی می توانست در تمامی این هیات ها یک عضو داشته باشد و نقش حداکثری را در این عرصه ایفا کند.

ایشان اظهارکرد: چهار عنصر را در نظام حرکت تحولی دولت در کنار هم تعریف می کنیم. اندیشمندان و صاحبنظران، کسانی که می توانند این عناصر را تبدیل به باور عمومی کنند، کسانی که در قبال این امور مسئولیت دارند و فعالانی که در قبال این امور کنشگری می کنند این چهار عنصر هستند و جهاد دانشگاهی می تواند در حوزه تامین سرمایه انسانی در این عرصه نقش آفرینی کند و برای مثال اتصال دانشجویان را با میدان این مباحث اصلی برقرار کند.

مشاور استاندار مرکزی در پایان بر لزوم هدایت دانشجویان و طرح های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشگاهی به سمت نیازهای استان و کشور تاکید کرد و گفت: باید دانشجویان را به نیازهای جامعه اتصال داد و جهاد دانشگاهی می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند.

در ادامه این نشست دکتر محسن مرادی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی که میزبانی این نشست را برعهده داشت با اشاره به این موضوع که باید وارد فاز عملیاتی شده و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان ها در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم افزود:

باید بتوان از این نشست ها استفاده بهینه کرد و با تکیه بر اقدامی که در بحث منطقه بندی در جهاد دانشگاهی پیگیری شده، فضایی را ایجاد کنیم که هم تجربیات بین واحدها منتقل شود و هم وارد عرصه عملیاتی و استفاه از این تجربیات شویم.

همچنین دکتر مهدی مبارکی سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی که از دیگر میهمانان این نشست بود با بیان این مطلب که جهاددانشگاهی حکمرانی شبکه‌ای را دنبال می کند و خروجی آن نشست‌هایی است که واحدهای مختلف در زمینه‌های مختلف برگزار می کنند تا اشتراک مساعی بین آن‌ها در عرصه‌های مختلف شکل بگیرد افزود: جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از رویش‌های انقلاب فعالیت‌های خود را بر مبنای یک سری اهداف و ماموریت‌هایی که از ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده به صورت جهادی و با دریافت کمترین بودجه و اعتبارات دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، درمانی، فرهنگی و … فعالیت دارد، گفت: چهار دفتر تخصصی در حوزه پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، علوم انسانی در جهاددانشگاهی فعالیت دارد و این نهاد گروه‌های پژوهشی متعدد و مراکز خدمات تخصصی مختلفی دارد.

نماینده معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در این نشست، با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی ۴۲ گروه پژوهشی و ۳۵ مرکز خدمات تخصصی در پهنه جغرافیایی کشور مستقر است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای پاسخگویی و حل مسائل کشور شکل گرفته است و در حال شیفت پارادیمیک در حوزه فعالیت خود است.

وی با بیان اینکه ما بر مسائل اکنون و مکنون سرمایه گذاری می کنیم، افزود: دو استراتژی پیش رو است. استراتژی ساری و جاری، استراژی حکمرانی بروکراتیک است و این ضعف نظام حکمرانی ماست و جهاد دانشگاهی حکمرانی شبکه‌ای را دنبال می‌کند که خروجی آن همین نشست هایی است که واحدهای مختلف در زمینه های مختلف برگزار می کنند تا اشتراک مساعی شکل بگیرد.

دکتر مبارکی افزود: جهاددانشگاهی یکی از خروجی‌های نظام کلان حکمرانی است و بسیار موفق بوده است؛ چرا که کمتر از ۲۰ درصد از منابع دولتی استفاده کرده، ولی در مسیر و مرزهای دانش حرکت می کند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم واحدها و سازمان‌ها را از مسیر حکمرانی بروکراتیک که الزاما توسعه خواه است جدا کنیم، گفت: در توسعه خواهی در واقع میل بالایی به توسعه وجود دارد اما سوال این است که آیا توسعه‌آگاه و توسعه آفرین هستیم و جایگاه پیش‌قراول‌ها و آوانگاردها در این حوزه کجاست. جهاد دانشگاهی در این حوزه یک نقطه عطف است. ما تلاش می‌کنیم فرایندهای توسعه و الزامات و بزنگاه‌های آن را شناخته و در آن مسیر حرکت کنیم.

مبارکی با بیان اینکه شبکه‌سازی، ائتلافی است که بین گروه‌ها و مراکز و واحدهای ما شکل می‌گیرد، گفت: تشکل سازی الزامات کلیدی دارد. ما در جهاددانشگاهی از ابتدا تشکل یافتگی را برای خودمان معنادار کردیم و خروجی آن در این جلسات دیده می‌شود و دنبال این هستیم که همچون گذشته فخر حوزه علم و فرهنگ و آموزش در کشور باشیم.

سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس ماموریت‌های محوله، انتظارات زیادی از جهاد دانشگاهی وجود دارد که با کمک تمامی جهادگران به دنبال انجام وظایف هستیم.

بر اساس این گزارش؛ روسای واحدهای جهاد دانشگاهی در غرب کشور نیز در این جلسه ظرفیت ها و دستاوردهای شاخص واحد استانی خود را مطرح و درخصوص هم‌افزایی ظرفیت‌ها و همکاری با دیگر واحدها تاکید کردند.

در حاشیه این نشست روسا و معاونین با حضور در کارگروه‌های روساء، پژوهش و فناوری و پشتیبانی ضمن بررسی و تبادل نظر درخصوص ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در واحدهای ۶ گانه منطقه غرب کشور مواردی را در راستای همکاری هرچه بیشتر تصویب کردند.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما