شناسهٔ خبر: 67352425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

بررسی شاخص‌های رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم انقلاب

نشست رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛  نشست رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم، صبح امروز به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

 

کاندیداها برنامه‌های خود را برای تحقق سیاست‌های کلی بیان کنند

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این نشست با اشاره به سخن شهید بهشتی درباره قبول مسئولیت از سوی افراد برای جایگاه ریاست جمهوری و اهمیت تخصص گفت: حتما فرد متدین اگر تخصص نداشته باشد،کاندیدای انتخابات نمی‌شود. لذا تخصص و توانایی یکی از شاخصه‌های اصلی در این زمینه است.

 

وی مسئله حفظ شان نظام و مردم را از دیگر مسائل مهم در این زمینه دانست و گفت: گاهی اوقات در دوران انتخابات، کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که از شان خودشان، نظام و مردم به دور است. اینکه درباره قیمت گوشت و مرغ و واردات فلان محصول قول‌هایی دهیم کمترین توجه به اصل مسئله است. کشور سیاست‌های کلی دارد؛ لذا کاندیداها باید برنامه‌های خود را برای اجرای این  سیاست‌ها اعلام کنند نه اینکه با دادن وعده‌های پیش پا افتاده شان مردم و انتخابات را تنزل دهند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه راهبردهای سیاسی ایران در حوزه مسائل خارجی جایگاه ایران را در منطقه تثبیت کرده است،گفت: امروز در لبنان و خاورماینه نمی‌شود اقدام و تصمیمی بدون اینکه ایران در آن حضور داشته باشد، گرفت. سطح آمریکا امروز با سیاست‌های راهبردی ایران در منطقه به درگیری با حوثی‌های یمن تنزل یافته و لذا در سطح رقابت‌ها و مناظره‌ها باید این مسائل مهم و کلان را مورد توجه قرار داد و از آن غافل نشد.

 

وی گفت: ملت ایران جزو صبورترین ملتهاست و هیچ‌گاه در یک اجبار سیاسی نبوده و همه گروهها و طیف‌های سیاسی در آن مسئولیت داشتند و مسئولیت گرفتند. لذا نباید این جایگاهها و مسائل مهم را به مسائل دست چندم محدود کرد.

 

آقامحمدی با اشاره به نقش رئیس‌جمهور در نظام گفت: سیاست‌های کلی نظام مشخص و روشن است. رئیس‌جمهور باید در این مسیر تعیین شده عمل کند‌ کاش می شد شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدها برنامه هایشان را برای رسیدن و رفتن به سمت سیاست‌های کلی بررسی می‌کرد. نرخ رشد 8 درصدی از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی کشور است لذا باید بررسی شود، نامزدها چگونه می‌خواهند در این مسیر حرکت کنند.

 

وی ضمن انتقاد از برنامه‌های تبلیغاتی و یک طرفه کاندیداها در رسانه ملی گفت: نامزدها باید برای مسائل و بحران‌‌های کشور برنامه داشته باشند. خودشان و مغز متفکر آنها در حوزه اقتصاد باید اعلام کنند. چه برنامه‌های عملی برای مسائلی چون بدهی دولت به سازمان، تورم، رکود و سایر ریسک‌های اقتصادی دارند و آنها را تشریح کنند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد:کشور بحران‌هایی در حوزه محیط زیست، شرایط اقلیمی، مصرف سوخت، منابع طبیعی، غذا و...‌ دارد که باید دید نامزدها برای آنها چه برنامه‌هایی دارند. اینها مسائلی است که به اندازه معیشت مهم است.

 

وی مسایل منطقه‌ای، تحریم‌ها و تاب آئری کشور در این زمینه را از دیگر مسائل مهم کشور که نیازمند برنامه‌های عملیاتی کاندیداهاست دانست و گفت: مسائل و موضوعات اجتماعی، آموزشی و سلامت از دیگر برنامه‌های مهمی است که باید به آن توجه کرد و نیاز است کاندیداها برای آن برنامه داشته باشند.

 

اعتماد مردم به سلامت انتخابات در کشور

عبدالله مرادی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور، نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سه سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور شهید، ترازی در مدیریت کشور رخ داد، گفت: شهید رئیسی کسی بود که منافع مردم و کشور را به منافع حزب، جناح و خود ترجیح می‌داد. رئیس جمهور شهید، سازندگی و کار را به نفع مردم تعریف می‌کرد و مرد میدان و میز بود. دوگانه های این دو حوزه را با پیش بردن توان اجرایی و عملیاتی حل کرد. در این دوران دیپلماسی و میدان با هم پیش رفت. رئیس جمهوری که انقلابی، عقلانی، سیاسی و اخلاقی بود؛ لذا جا دارد در این روزها این شاخص‌ها را مرور کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه انتخابات فرصتی برای حل مسئله است و رئیس جمهور مطلوب باید به مسائل مختلف اشراف داشته باشد، گفت: رهبر انقلاب، سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت را از امور مهم در انتخابات دانستند و ما نیز در وزارت کشور این مسائل را سرلوحه کار در انتخابات قرار دادیم.

 

مرادی افزود: صبح روز شهادت آقای رئیسی ستاد انتخابات تشکیل و جلسات با شورای نگهبان برگزار و روز انتخابات تعیین شد. با در نظر گرفتن دور دوم انتخابات تاریخی را در نظر گرفتیم تا اگر انتخابات به دور دوم کشید، 50 روز قانونی  تمام نشود. ابلاغیه شورای نگهبان از نکات مهم در این دوره از انتخابات بود و سیر صعودی ثبت نام نامزدها را کاهش داد.

 

وی گفت: در حوزه مشارکت مبنا در کمیسیون تبلیغات مجموعه ستاد کشور مطرح شده و بستر ساز رقابت با رعایت اصل بی‌طرفی سیاسی هستیم. شاخص‌های رئیس جمهور تراز را رهبری در سالگرد امام فرمودند. در نظرسنجی‌ها  مطالبات مردم از جنس اجتماعی، معیشت و عدالت است.

 

 مرادی افزود: همه گروههای سیاسی حضور فعالی در عرصه انتخابات دارند. صدا و سیما به خوبی اصل بی‌طرفی را رعایت می‌کند و در این دوره شاهد رعایت اخلاق سیاسی بودیم.

 

وی گفت: سلامت موضوع مهمی است که در انتخابات رخ داده است. 100 درصد احراز هویت رای دهندگان الکترونیکی است و بیش از یک میلیون نفر از برگزارکنندکان انتخابات از خود مردم هستند. طبق نظرسنجی‌های رخ داده از مردم قبل و بعد از انتخابات مجلس اعتماد به نظام برای تضمین سلامت انتخابات، مورد پذیرش شهروندان است.

 

انطباق با بیانیه‌گام دوم انقلاب از ویژگی‌های رئیس جمهور تراز است

 متکی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه رئیس جمهور تراز در گام دوم انقلاب باید با بیانیه گام دوم‌ انقلاب انطباق داشته باشد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب زمانی مطرح شد که امریکایی‌ها ادعا می‌کردند مردم ایران 40 سالگی خود را نخواهند دید. ولی رهبری با ارائه این بیانیه مانیفستی را درباره آینده ایران مطرح کرد.

 

وی گفت: رئیس جمهور باید در طول قدرت رهبری خود را ببینید نه در عرض آن. در این سالها بودند کسانی که از ابتدا در این زمینه نکته داشتند که ما منتخب مردمیم و رهبری منتخب غیرمستقیم مردم و دیدیم چه شد. ما قانون اساسی داریم که در آن ولایت، رهبری و رئیس جمهور جایگاه خود را دارند. رئیس‌جمهور تراز گام دوم، رئیس‌‌جمهوری است که در طول قدرت نظام و ولایت خود را ببیند و‌ تعریف کند.

 

وی گفت: رهبری در جایگاه پدرانه، ناصحانه و هدایت‌گرایانه نسبت به دولتهاست.اجرای سیاستهای کلی نظام، توجه به برنامه هفتم آن از دیگر ویژگی‌هایی است که رئیس جمهور تراز انقلاب باید داشته باشد.

 

ایزدی در ادامه این نشست به شاخص‌های رئیس‌جمهور تراز اشاره کرد و مسائلی چون باور به انقلاب اسلامی ایران، باور به شعارهای جهانی انقلاب اسلامی، دفاع از نظریه نظام اسلامی، مرزبندی با رقیبان و دشمنان، باور به دفاع از مستضعفان، داشتن نگاه مهدوی، اعتقاد به تقابل دوگانه اسلام و استکبار، مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل ما می توانیم، توانایی و ارتقا بینش سیاسی مردم را از جمله این شاخص ها اعلام کرد.

 

حجت الاسلام هزاوی، قائم مقام ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، نیز در این زمینه گفت: در زمینه رئیس جمهور تراز، مبنای سخنان ما بیانیه گام دوم انقلاب است. بر این اساس رئیس‌جمهور تراز باید دارای رویکرد معرفتی، شناختی،  تمدنی و جهادی باشد.

 

وی رویکرد شناختی را بر آمده از شناخت جنگهای شناختی و ترکیبی علیه کشور دانست و گفت: جنگ شناختی در این دوران، به جنگ بدون گلوله معروف شده است و همه ظرفیتهای یک جنگ همه جانبه را در بردارد. رییس جمهوری نیاز داریم که خود را به تمدن اسلامی، انقلابی و ایرانی پایبند بداند و قبول داشته باشد در تقابل با تمدن غرب هستیم.

 

هزاوی افزود: رویکرد دیگر رویکرد جهادی است که مردمی و انقلابی ذیل آن دیده می شود. مردمی بودن در بیانیه گام دوم یعنی کسی که قدرت به میدان اوردن مردم و نقش دهی و بسیج کردن آنها برای شئونات مختلف انقلاب را داشته باشد.

 

حسن پاک آیین، دیپلمات وزارت امور خارجه نیز پایبندی به استقلال کشور، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از مهمترین شاخص‌های رئیس جمهور تراز اعلام کرد و گفت: دشمن‌شناسی قوی، تقوی دینی و سیاسی، اعتقاد به قانون و ترجیح مسایل کشور به مسائل جناحی، قومی و حزبی  از دیگر ویژگی‌های رئیس‌جمهور تراز است./ تسنیم

نظر شما