شناسهٔ خبر: 67351982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سوئد؛ پایتخت خشونت‌های مسلحانه جوانان در اتحادیه اروپا

سیستم حمایت و مراقبت از جوانان سوئد تبدیل به مجمع‌الجزایری از خانه‌های محل پرورش قاتل‌های قراردادی برای باند‌های جنایت‌کار سوئد شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – سوئد در سال‌های اخیر و درپی نرخ رشد فعالیت باند‌ها و گروه‌های سازمان‌یافته جنایت‌کار شاهد پدیده‌های متعاقب منفی متعددی بوده است؛ یکی از این پیامدها افزایش شمار جوانان عضو سازمان‌های یادشده است.

این در حالی است که وعده دولت سوئد برای اصلاح امور و شرایط سیستم جرایم جوانان تاکنون تاثیرگذار نبوده و نتوانسته است از روند روبه‌رشد استخدام جوانان در باند‌های جنایت‌کار جلوگیری کند.

خانه‌های جوانان در سوئد یکی از جدیدترین پدیده‌های متعاقب بحران رشد خشونت‌های مسلحانه ناشی از فعالیت باند‌های جنایت‌کار در این کشور است.

به گزارش رویترز، پسرانی که به خانه‌های جوانان سوئد می‌پیوندند و در ادامه تبدیل به قاتل‌هایی می‌شوند که جنایتشان در چارچوب قتل قراردادی تبهکارانه قرار می‌گیرد، از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند.

این پسران که عمدتا از خانه فرار کرده‌اند، در دام افرادی می‌افتند که با دادن جا و مکان و غذا به آن‌ها، اعتمادشان را جلب می‌کنند و سپس از این پسران می‌خواهند که لطف آن‌ها را با انجام یک قتل یا خشونت مسلحانه جبران کنند.

پسران قاتل پس از ارتکاب قتل درخواست شده به ازای جا و مکانی که اعضای باند‌های جنایت‌کار به آن‌ها داده‌اند، از نظر قانونی مشمول محکومیت نمی‌شوند و به مراکز خدمات اجتماعی فرستاده می‌شوند؛ زندگی در این مراکز خدمات اجتماعی به معنای آغاز زندگی در یک خانه جوانان است.

سوئد که سال‌ها به داشتن عنوان یکی از سخاوتمندترین شبکه‌های خدمات و حمایت اجتماعی در جهان که از افراد آسیب‌پذیر در تمام مراحل زندگی مراقبت می‌کند، افتخار می‌کرد، اما این روز‌ها با عنوان دیگری شناخته و از دیگر کشور‌ها متمایز می‌شود: داشتن بالاترین نرخ سرانه خشونت مسلحانه در اتحادیه اروپا.

در سال گذشته ۵۵ نفر در ۳۶۳ تیراندازی جداگانه در سوئد با ۱۰ میلیون نفر جمعیت، کشته شدند؛ در مقایسه، فقط شش تیراندازی مرگ‌بار در سه کشور شمال اروپا یعنی نروژ، فنلاند و دانمارک رخ داد.

در تعداد فزاینده‌ای از پرونده‌ها، دادگاه‌ها دریافته‌اند که همه‌گیری خشونت از مجمع‌الجزایر خانه‌های جوانان سوئد که برای خدمت به هدف دوگانه مراقبت از کودکان تحت مراقبت دولتی و مجازات مجرمان نوجوان ساخته شده‌اند، ناشی می‌شود.

براساس گزارش‌های هشت منبع از جمله یک عضو سابق باند، چندین قاتل اجاره‌ای جوان، دادستان و جرم‌شناس، این خانه‌ها به محل استخدام و جذب قاتلان بسیار جوان از سوی باند‌های جنایت‌کار تبدیل شده‌اند.

موج خشونت همه چیز را در سیاست سوئد تحت‌الشعاع قرار داده است و باعث ظهور یک ائتلاف راست با حمایت راست افراطی شد که در سال ۲۰۲۲ به قدرت رسید و به آخرین دوره هشت ساله حکومت سوسیال دموکرات‌ها، حزب سیاسی مسلط از دهه در سوئد پایان داد؛ دولت جدید سوئد وعده داده که با جنایت مقابله کند و با همین ادعا، سیاست‌های مهاجرتی این کشور را سختگیرانه‌تر کرده و به پلیس اختیارات نظارتی بیشتری داده است؛ ضمن اینکه از ارتش نیز برای کمک درخواست کرده است.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد با اشاره به عضوگیری باند‌های جنایت‌کار از مراکز حمایت از جوانان دولت این کشور، ادعا کرد: دولت در حال کار بر روی بازسازی کل سیستم پیشگیری از جرم و جنایت جوانان، از جمله دادن اختیارات بیشتر به خدمات اجتماعی است؛ زندان‌های جوانان جدید سرسخت‌ترین جنایت‌کاران را در خود جای می‌دهند و آن‌ها را از خانه‌های جوانان جدا نگه می‌دارند.

وی تاکید کرد: واضح است که در واقعیت خانه‌های دولتی مراقبت و حمایت از جوانان سوئد به‌عنوان نوعی پایگاه جذب نیرو از شبکه‌های جنایی عمل می‌کنند و این یک شکست بزرگ است.

خانه‌های جوانان سوئد دارای درجات مختلفی از امنیت هستند؛ در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر از مشکل‌زاترین جوانان در ۲۱ خانه که از سوی یک نهاد دولتی به نام هیئت ملی مراقبت‌های سازمانی (SiS) اداره می‌شود، زندگی می‌کنند.

امنیت این خانه‌ها اغلب ضعیف است؛ ساکنان جوان این خانه‌ها به تلفن و تبلت دسترسی دارند و این موضوع به اعضای باند این امکان را می‌دهد که از بیرون با این خانه‌ها در تماس باشند.

در یکی از پرونده‌هایی که اکنون محاکمه آن در جریان است، دادستان‌ها یک پسر ۱۵ ساله را به طراحی و دستور دادن به سه قتل در استکهلم از داخل یک خانه جوانان متهم کرده‌اند؛ در عین حال، مقام‌های هیئت ملی مراقبت‌های سازمانی سوئد، ضمن رد مقصر دانستن صرف خانه‌های جوانان در رشد جرم و جنایت، ادعا کرد که قوانین شرایط مناسبی را برای کار آن‌ها فراهم نکرده است.

یکی از کارکنان این خانه‌ها گفت: از ۴۰ پسر ساکن مرکز ما، حدود نیمی از آن‌ها به باند وابسته هستند؛ گزارش‌های مشابهی درباره عضویت گسترده ساکنان خانه‌های جوانان در باند‌های جنایت‌کار در سوئد وجود دارد.

در تئوری، هدف خانه‌های جوانان بازپروری مجرمان جوان برای جلوگیری از تبدیل شدن به مجرمان بزرگسال است، اما طبق گزارش پیشتر منتشر شده از سوی اداره حسابرسی ملی سوئد که بر دولت نظارت می‌کند، از هر ۱۰ جوان وابسته به باند در خانه‌های جوانان، ۹ نفر دوباره به جرم و جنایت باز می‌گردند و تقریبا از هر ۱۰ نفر، هشت نفر در نهایت به زندان می‌روند.

دادستان استکهلم، که پرونده‌های متعدد جنایت‌های باند‌های جوانان را رسیدگی کرده است، گفت: به نظر می‌رسد خانه‌های جوانان بیش از آن که مفید باشند، آسیب می‌رسانند؛ وی گفت: یکی از افسران پلیس از این خانه‌ها را به‌عنوان LinkedIn مجرمان جوان یاد کرده است.

از آن جا که قوانین سوئد تعقیب کیفری افراد کمتر از ۱۵ سال را مجاز نمی‌داند، افراد زیر ۱۸ سال به ندرت حتی برای جرایم جدی به زندان فرستاده می‌شوند؛ دادستان استکهلم با اشاره به این موضوع تصریح کرد که باند‌ها از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و به عمد کودکان را برای ارتکاب اعمالی که منجر به حبس طولانی مدت برای بزرگسالان می‌شود، استخدام می‌کنند.

براساس گزارش پلیس در سال گذشته، سوئد دارای حدود ۱۴ هزار تبهکار باندی فعال و ۴۸ هزار نفر دیگر است که به‌طور مستقیم به باند‌ها وابسته هستند؛ دیگر کشور‌های اروپایی مانند هلند، فرانسه و بلژیک نیز با باند‌های خشن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما سوئد در خشونت‌های مسلحانه از همه آن‌ها پیشی گرفته است.

براساس اعلام سازمان پیشگیری از جرم سوئد، در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۳ جوان بین ۱۵ تا ۲۰ ساله در سوئد مظنون به قتل یا اقدام به قتل با سلاح گرم بودند، در حالی که یک دهه قبل از آن، این میزان فقط رقم ۱۰ را نشان می‌داد.

در عین حال، گزارش آژانس آمار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ نفر در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال در سوئد بر اثر خشونت با سلاح گرم کشته شدند؛ سوئد با این آمار پس از فرانسه که ۴۰ مورد از این نوع مرگ‌ومیر را در جمعیتی شش برابر جمعیت سوئد داشت، قرار گرفت.

مدیر یک اندیشکده پیشرو در زمینه خشونت اسلحه در اروپا، گفت: اتکای باند‌های سوئدی به سربازان جوان برای ارتکاب جنایت‌های خشونت‌آمیز، فرهنگ متفاوتی نسبت به دیگر نقاط اروپا در مورد اسلحه ایجاد کرده است؛ در جا‌های دیگر، باند‌های جنایت‌کار تمایل دارند دسترسی به اسلحه را برای اعضای مسن‌تر و ارشدتر رزرو کنند، در سوئد انتظار می‌رود که جوان‌ترین آن‌ها ماشه را بکشند.

وی تاکید کرد: از آنجا که مجرمان جوان زیادی به اسلحه دسترسی دارند، این جنایت را بسیار خشن می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما