شناسهٔ خبر: 67351730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تماشا کنید: امضاهای رسواکننده/ زاکانی و جلیلی چگونه از مخالف واکسن کرونا، یک شبه در انتخابات به حامی آن بدل شده اند؟

علیرضا زاکانی گفت: درخصوص واردات واکسن کرونا گفت: تحریم را در داخل باید خنثی کرد و بعد دیپلماسی بروند اساس آن را تغییر بدهد. ما تا وقتی در کرونا تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند. زاکانی در موارد متعددی دولت روحانی را متهم کرده که با تاخیر در واردات واکسن، باعت افزایش مرگ و میر کرونا در ایران شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
<div id="video-display-embed-code_1712507" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/795051/1712507?width=400&height=300"></script></div>

 

سرویس سیاست انتخاب: علیرضا زاکانی، از نامزد‌های اصولگرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادعا‌هایی درباره واردات واکسن کرونا در دولت حسن روحانی مطرح کرد.

به گزارش انتخاب، او درخصوص واردات واکسن کرونا گفت: تحریم را در داخل باید خنثی کرد و بعد دیپلماسی بروند اساس آن را تغییر بدهد. ما تا وقتی در کرونا تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند.

زاکانی در موارد متعددی دولت روحانی را متهم کرده که با تاخیر در واردات واکسن، باعت افزایش مرگ و میر کرونا در ایران شده است.

این در حالی است که در زمان آغاز همه گیری کرونا، شماری از پزشکان با گرایش سیاسی اصولگرایی، از مخالفان جدی واردات واکسن کرونا بودند

در نامه‌ای که مشهور است به امضای ۲۵۰۰ نفر از پزشکان رسیده، آن‌ها به شدت با واردات واکسن کرونا مخالفت کرده و آن را در راستای به خطر انداختن جان و سلامتی مردم دانستند.

البته این نامه اگرچه به نامه ۲۵۰۰ پزشک مشهور شده، اما فقط ۱۹ نام در زیر آن دیده می‌شود که نام علیرضا زاکانی، به عنوان نفر دوم ثبت شده است.

فارغ از این نامه، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که زمستان سال ۱۳۹۹ منتشر کرد، به صراحت به دولت توصیه کرد که واکسیناسیون کرونا را به تعویقق بیندازد.

نکته جالب این است که ریاست مرکز پژوهش‌های محلس در آن زمان با علیرضا زاکانی بود.

در گزارش مرکز تحت ریاست زاکانی پیشنهاد شده بود که «تا عوارض ناشی از تزریق واکسن‌ها و مقایسه بین آن‌ها به طور کامل مشخص نشود، تزریق عمومی هیچ نوع واکسنی در دستور کار قرار نگیرد»

در این گزارش همچنین از «تخلفات گسترده شرکت‌های فایزر، آسترازنکا و همچنین انستیتو مریو فرانسه» و «مشخص نبودن عوارض بلندمدت ناشی از واکسن» و «استفاده از واکسن کشور‌هایی که قبلاً سابقه تخلف و عدم پاسخگویی داشته اند» به عنوان دیگر دلایل برای تعویق واکسیناسیون ذکر شده بود.

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات نیز در زمان شیوع کرونا با واردات واکسن از کشور‌های غربی مخالفت کرده بود.

او در خردادماه سال ۱۳۹۹ در حالی که ۴ ماه از کشف اولین نمونه مثبت کرونا در ایران گذشته بود، در توییتی با واردات واکسن از کشور‌های اروپایی مخالفت کرد و نوشت: «واکسنی را از چند کشور اروپا به قیمت ۴ تا ۵ دلار وارد می‌کردیم. بعضاً بازی در می‌آوردند و فناوری آن را هم به ما نمی‌دادند.»

او در مقابل از واکسن ساخت کوبا حمایت کرد و نوشت: «کوبا در تولید یک واکسن پیشرو بود و آن را کمتر از نیم دلار با همان کیفیت و انتقال فناوری به ما فروخت.»

در حالی که حجم واکسن‌های تولید ایران کفاف بخشی از جمعیت ایران را هم ندادند، جلیلی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باز هم به طور تلویحی با واردات واکسن مخالفت کرد و در مقابل گفت که ایران می‌تواند صادرکننده واکسن باشد.

جلیلی گفت: برخی کشور‌های اروپایی از ایران واردات دارو دارند. ما در زمینه تولید واکسن اگر بتوانیم به حد مطلوب تامین نیاز داخلی برسیم، می‌توانیم فرصت بسیار مناسبی برای صادرات واکسن کرونا داشته باشیم.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما