شناسهٔ خبر: 67350175 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست اتاق بازرگانی ایران مطرح شد:

نیروی انسانی معدنی در کشور رو به کاهش است

در نشست اتاق بازرگانی ایران مطرح شد: در حالی که در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳درصدی بخش معدن در نظر گرفته شده، آمار سازمان زمین‌شناسی گویای این است که در بیش از ۷۰۰هزار کیلومترمربع از مساحت کشور امکان اکتشاف مواد معدنی وجود ندارد و بودجه سازمان زمین‌شناسی در سال گذشته تنها ۱۱ میلیون دلار بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا جدیدی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امروز در جمع خبرنگاران در اتاق بازرگانی ایران آماری از کیفیت اکتشاف مواد معدنی در کشور ارائه کرد و گفت: از هر ۱۰۰ درخواست اکتشاف در کشور یک مورد آن به صدور پروانه منجر می‌شود.

وی همچنین در چند نقشه وضعیت اکتشاف مواد معدنی را در جغرافیای ایران به تصویر کشید و توضیح داد: وزارت صمت ۳۶۷ هزار و ۶۸۷ کیلومتر مربع از کل مساحت کشور را به عنوان مناطق ممنوعه برای اکتشاف مواد معدنی اعلام کرده است و سازمان محیط زیست نیز ۲۹۰ هزار کیلومترمربع از کل مساحت ایران را برای اکتشاف ممنوع کرده و این ممنوعیت شامل دریاچه ها و تالاب‌ها نیز می‌شود. علاوه بر اینها ۳۹۰ هزار و ۹۲۰ کیلومتر مربع مناطق شهری را دربرمی‌گیرد و امکان اکتشاف در آنها وجود ندارد. 

جدیدی تصریح کرد: در نتیجه اینها در ۷۴۳ هزار و ۶۷۵ کیلومترمربع از کل مساحت ایران فعالیت معدنی و اکتشاف مواد معدنی به کل ممنوع است، این در حالی است که ۵۰۲ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع از مناطق پتانسیل‌دار معدنی و دارای ذخایر فلزی و غیرفلزی به شمار می‌آید. 

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در واکنش به ارقام ارائه‌شده از سوی سازمان زمین‌شناسی اظهار کرد: سهم فعالان اقتصادی کشور از معدنکاری ضعیف است و تنها ۱۲ معدن در مقیاس جهانی در ایران وجود دارد، در چنین شرایطی رشد ۱۳درصدی برای معدن در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده و این یک شوخی است. 

رضا بستامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز آمارهای سازمان زمین‌شناسی را زنگ خطری برای بخش معدن کشور دانست و اظهار کرد: در تعریف رشد ۱۳درصدی برای معدن در برنامه هفتم توسعه با هیچ یک از فعالان این صنعت صحبت نشده است. 

وی افزود: ماشین آلات معدنی کشور امروز عمر بیش از ۲۰ سال دارند و علاوه بر ماشین آلات نیروی انسانی متخصص در این صنعت هم هر روز در حال پیرتر شدن است؛ متوسط سن نیروی انسانی متخصص فعال در بخش معدن ۳۰ تا ۴۰ سال است که اینها در ۱۰ سال آینده توان کار کردن نخواهند داشت. 

بستامی تصریح کرد: بخش معدن در حالی با کمبود نیروی انسانی روبه‌روست که مستعد جذب نیرو است و هر شخصی با کمترین توان و آگاهی برای فعالیت در بخش معدن جذب آن می‌شود و بیکار نمی‌ماند. 

قدیر قیافه، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: این که معدن جای نفت را بگیرد هدف نیست بلکه از آرزوهای ماست. 

وی در ادامه به پتانسیل چشمگیر مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اگر بخش معدن در این استان توسعه پیدا کند این استان از ثروتمندترین استان‌های کشور خواهد بود. 

قیافه در ادامه از الزامات توسعه بخش معدن گفت و توضیح داد: بودجه سازمان زمین‌شناسی در سال گذشته ۱۱ میلیون دلار بود و این رقم یک فاجعه به شمار می‌آید.

وی افزود: اگر در کشورهای دیگر غول‌های معدنی شکل گرفته‌اند نهادهای مالی عظیم آن ها حمایت کرده‌اند.  

قیافه در ادامه بر لزوم استفاده از فناوری های روز در اکتشاف تاکید کرد و گفت: برای بهر‌ه‌مندی از این فناوری باید رابطه خود را با جهان ارتقا دهیم.  

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: هر چند ارزش ذخایر طبیعی ایران ۲۷ تریلیون دلار محاسبه شده و ما یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت جهان را در اختیار داریم اما نیروی انسانی معدنی در کشور رو به کاهش است و این امر به ویژه در حوزه اکتشاف بسیار مشهود است در حالی که سرمایه انسانی از سرمایه طبیعی هم ارزش بیشتری دارد.  

انتهای پیام/

نظر شما