شناسهٔ خبر: 67349987 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

هشدار دوباره سئول به مسکو/ «ممکن است به اوکراین سلاح بدهیم»!

یکی از مقامات امنیت ملی کره جنوبی با ادعای تامین تسلیحات خاص از روسیه به کره شمالی، به مسکو درباره تجدید نظر سئول در ارسال کمک نظامی به اوکراین هشدار داد!

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، چانگ هوجین، مشاور امنیت ملی کره جنوبی مدعی شد که در صورت عبور روسیه از «خط قرمز» سئول و تامین تسلیحات نقطه‌زن برای کره شمالی، احتمال تجدید نظر سئول در تصمیمش مبنی بر عدم ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین وجود دارد.

 

چانگ هوجین دراین‌باره گفت: تاکید می‌کنم که همه چیز به آنچه روسیه انجام می‌دهد، بستگی دارد. اینکه اگر روسیه کره شمالی سلاح نقطه‌زن بدهد، آیا خط (قرمزی) برای ما باقی خواهد ماند یا خیر؟

 

ادعای اخیر چانگ سه روز پس از آن مطرح شده است که به خبرنگاران گفته بود دولت کره جنوبی شاید در ممنوعیتی که به خواست خود درباره ارسال سلاح به اوکراین اعمال کرده است، تجدید نظر کند.

 

مشاور امنیت ملی کره جنوبی پس از امضای توافق همکاری راهبردی مشترک بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، مدعی شده بود که «هرگونه همکاری که به تقویت قوای نظامی کره شمالی کمک کند، با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تناقض است.»

 

چانگ در تازه‌ترین گفت‌وگو دقیق‌تر به این موضوع پرداخت و گفت: تامین تسلیحات نقطه‌زن با دقت بالا برای کره شمالی رابطه سئول با مسکو را تغییر خواهد داد. اقدامات اخیر روسیه رفته‎رفته به یک خط قرمز نزدیک می‌شود و به همین دلیل ما هشدار داده‌ایم.

 

وی افزود: حمایت تسلیحاتی ما از اوکراین ممکن است دستخوش تغییر شود و این به نحوه واکنش روسیه در آینده بستگی دارد.

 

کره جنوبی به‌رغم اینکه یکی از متحدان پروپاقرص آمریکا محسوب می‌شود، از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ با ارسال کمک نظامی غیر مرگبار به این کشور، همواره به‌دنبال جلوگیری از تشدید تنش با روسیه بوده است. به ادعای چانگ، مدیریت رابطه روسیه و کره جنوبی مستلزم «اقدامات متقابل از جانب مسکو است.»

 

وی ادامه داد: یک بار دیگر تاکید می‌کنم که اگر روسیه پس از جنگ (اوکراین) خواستار احیا و توسعه روابط مسکو-سئول باشد، این کشور باید به دقت اقداماتش را بسنجد!

 

پوتین روز جمعه تاکید کرد که در توافق جدید مسکو و پیونگ‌یانگ هیچ مساله نگران‌کننده‌ای در ارتباط با کره جنوبی وجود ندارد البته مادامی که سئول تجاوزی علیه کره شمالی صورت ندهد. وی همچنین آشکارا هشدار داد که ارسال سلاح از سئول به اوکراین، «اشتباهی بزرگ» خواهد بود و در صورتی که کره جنوبی چنین اقدامی انجام دهد، مسکو تصمیماتی خواهد گرفت که «احتمالا به مذاق رهبران کره جنوبی خوش نخواهد آمد.»/ مهر

نظر شما