شناسهٔ خبر: 67349914 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نگاهی به فعالیت یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه توسعه سلامت جسمانی کودکان

فناوری در خدمت سلامتی جسمی کودکان

وجود فناوری‌های روزآمد سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان در چند دهه گذشته، رشد و پرورش این نسل را کاملا متحول کرده است. بخش زیادی از این تحول به‌عنوان تغییری مثبت ارزیابی می‌شود؛ همان‌طور که احتمالا در تجربه‌های شخصی خود نیز این را شنیده یا دیده‌ایم که کودکان امروز باهوش‌تر و حتی باتجربه‌تر از کودکان نسل‌های پیش هستند.

صاحب‌خبر -
 
فناوری‌هایی نظیر اینترنت  و واقعیت افزوده، معماران اصلی چنین تحولاتی هستند. هرچند که در سوی دیگر ماجرا نداشتن تحرک و فعالیت ورزشی می‌تواند مشکلات فیزیکی را در کودکان افزایش دهد. گرچه هشدارها در رابطه با چنین آسیب‌هایی همزمان با آغاز تحول نسل جدید به گوش می‌رسید اما کمتر به آن توجه می‌شود. شرکت دانش‌بنیان «نوآوران  ورزش کودک اسطوره» که با نام تجاری آی‌آسپورت فعالیت می‌کند با ارائه محصولات و بسته‌های نوآورانه در تلاش است تا  گامی در جهت رفع این مشکلات بردارد.

درکنار مشکلات فیزیکی که حاصل از کم‌تحرکی کودکان درنتیجه استفاده از فناوری‌های دیجیتال است، گروهی دیگر از کودکان ممکن است به‌صورت مادرزادی با چالش‌های فیزیکی دست‌وپنجه نرم کنند. کودکانی که کف پای صاف، شانه نابرابر، زانوی پرانتزی و دیگر مشکلات فیزیکی این‌چنینی داشته باشند هم در گروه هدف محصولات و خدمات شرکت دانش‌بنیان نوآوران ورزش کودک اسطوره قرار می‌گیرند. مجموعه آی‌اسپورت در آبان ۱۳۹۸ با همت مدیرانی که دغدغه ورزش کودکان در جامعه را داشتند و همچنین دانش متخصصان دانشگاهی تاسیس شده است. نگار افیانیان، مدیر روابط‌عمومی این موسسه در رابطه با شروع کار این شرکت به پیشران توضیح می‌دهد: «در سال ۹۸ شروع به کار کردیم اما متاسفانه درگیر همه‌گیری ویروس کرونا شدیم و نتوانستیم اهداف شرکت را با سرعت مد نظر پیش ببریم. تا سال ۱۴۰۰با یک شعبه پیش رفتیم اما از ابتدای سال ۱۴۰۰تاکنون موفق شده‌ایم ۲۸ شعبه دیگر نیز تأسیس کنیم که نشان‌دهنده استقبال خیلی خوب والدین و اهمیت‌دادن به ورزش برای کودکان است.» 

استفاده از خلاقیت و فناوری برای تولید بسته‌های ورزشی کودکان
دنیای شلوغ و پردغدغه امروز موجب می‌شود تا کودکان مجبور باشند بیشتر اوقات فراغت‌شان را در خانه بگذرانند. برای مثال زندگی در آپارتمان‌ موجب می‌شود تا کودکان فرصت کمتری برای تحرکات فیزیکی داشته باشند. مهم‌ترین هدف موسسه آی‌اسپورت این است که بتواند با ارائه برخی خدمات، تا حدی این خلأ موجود در زندگی کودکان را پر کند. خانم افیانیان درباره محصولات این شرکت توضیح می‌دهد: «بسته‌های ورزشی ما شامل چهار بسته کاملا خلاقانه و نوآورانه می‌شود؛ بسته مهارت‌های بنیادی ورزشی برای کودکان سه تا هفت سال که برای افزایش سواد حرکتی و بدنی و توانمندی کودکان طراحی شده است. بسته بازی‌های اصلاحی برای کودکان ۴.۵سال تا ۱۳ سال مناسب آنهایی است که دچار ناهنجاری‌های رایج دوران کودکی نظیر کف پای صاف، شانه نابرابر، زانو پرانتزی و امثالهم هستند. بسته رشد و کنترل وزن برای کودکان ۵/۴ تا ۱۳ سال مناسب آنهایی است که یا خیلی چاق هستند یا نسبت به نمودار رشدشان قد و وزن کمتری دارند.» 

توسعه مهارت‌‌های ورزشی کودکان مسأله‌ای که بیشتر باید به آن توجه شود
از دیگر فعالیت‌های مهم این موسسه تلاش برای استعدادیابی و توسعه مهارت‌های کودکان است که شامل بسته چهارم محصولات این شرکت می‌شود. افیانیان توضیح می‌دهد: «برای کودکان بالای هفت سال بسته استعدادیابی ورزشی را داریم. درصورتی‌که کودکانی که متقاضی استفاده از این بسته هستند محدودیت خاصی نداشته باشند، در دوره‌ای سه‌ماهه شرکت خواهند کرد. بعد از سه ماه و براساس برخی مؤلفه‌های اندازه‌گیری‌شده ارزیابی می‌شوند. درواقع ما این مؤلفه‌ها را به نرم‌افزار ویژه استعدادیابی می‌دهیم و براساس تحلیل‌های انجام‌شده پنج مورد از رشته‌هایی که کودک بیشترین استعداد را در آن نشان داده، شناسایی می‌شود.» وی در ادامه توضیح روند این کار می‌افزاید: «خانواده و خود کودک براساس علاقه یکی از این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند و حتی می‌توانیم به آنها برای عضویت در هیات ورزشی مربوطه و ادامه‌دادن ورزش نامه بدهیم.»
مطالعات کوچک‌مقیاس این موسسه در خصوص تاثیرگذاری بسته‌هایی که ارائه می‌دهند نشان از موفقیت این شرکت دانش‌بنیان داشته است. نگار افیانیان توضیح می‌دهد: «ما روی هزار مورد از پرونده‌های بسته اصلاحی خود مطالعه کرده و متوجه شده‌ایم که مشکل فیزیکی تمام کودکانی که از این بسته استفاده کرده‌اند حل شده است که این توانمندی‌ تیم علمی، بسته‌های آموزشی و مربیان موسسه ما را تایید می‌کند.»


نظر شما