شناسهٔ خبر: 67349898 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بررسی روند تاخیر ثبت‌نام در دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید

به حال کنکوری‌ها تفاوتی ندارد!

با توجه به دونوبته شدن کنکور سراسری در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، نتایج یک ماه دیرتر از سال‌های گذشته اعلام و دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در دانشگاه‌ها پس از آغاز سال تحصیلی ثبت‌نام دانشگاه خود را انجام می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از دو سال گذشته که کنکور سراسری در دو نوبت برگزار می‌شود، نتایج آن ماه مهر و پس از آغاز سال تحصیلی اعلام می‌شود؛ اتفاقی که هر سال پیش از آغاز سال تحصیلی رقم می‌خورد تا دانشجویان جدیدالورود فرصت کافی برای مراجعه به شهر و دانشگاهی که در آن پذیرفته شده‌اند، داشته باشند و بتوانند در مهلت در نظر گرفته شده، امور مربوط به ثبت‌نام و اقدامات جانبی (همچون اقامت در خوابگاه) را به انجام برسانند و سپس برای انتخاب واحد و حضور در کلاس‌های درس مهیا شوند.

تأخیر در اعلام نتایج کنکور و همینطور ثبت‌نام دانشگاه تأثیرات زیادی از جمله تغییر برنامه‌های امتحانات دانشگاه را در پی دارد.

این تأخیر طولانی‌مدت و عجیب، آثار و تبعات خارج از محیط دانشگاه نیز به دنبال داشته است تا جایی که به‌طور مثال سازمان نظام وظیفه عمومی کشور مجبور شده برای مشمولانی که نوبت اعزامشان رسیده یا نزدیک است، مهلت یک ماهه در نظر بگیرد تا در صورت قبولی در کنکور، بتوانند در کلاس‌های درس حاضر شده و بدون نگرانی از غیبت خوردن، معافیت تحصیلشان تمدید شود.

در همین راستا با مشاور کنکور و برخی دانش‌آموزانی که سال جاری قصد شرکت در کنکور را دارند، صحبت کردیم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

به حال کنکوری‌ها تفاوتی ندارد!

مجید حسینی، مشاور کنکور در این باره می‌گوید: پیش از آنکه به موضوع تأخیر در برگزاری و ثبت‌نام کنکور بپردازم باید بگویم برگزاری کنکور به صورت دونوبته طی این دو سال به شدت به نفع مافیای کنکور شده است؛ در گذشته که کنکور سراسری بیشتر اهمیت داشت و نقش معدل کمتر بود، دانش‌آموزان کتاب کمتری می‌خریدند، اما هم‌اکنون برای امتحانات نهایی و کنکور دو مرتبه کتاب کمک‌آموزشی تهیه می‌کنند.

وی می‌افزاید: دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی با آموزش‌های بهتر، وضع معدل بهتری دارند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نه‌تنها دانشگاه‌ها با رتبه بالا، بلکه دانشگاه‌هایی که در رتبه‌بندی پایین‌تری قرار دارند نیز با دانش‌آموزان این مدار تکمیل شود و دانش‌آموزان در طبقات متوسط امکان رفتن به دانشگاه را از دست می‌دهند.

مشاور کنکور ادامه می‌دهد: اینکه زمان ثبت‌نام کنکور به تأخیر افتاده است، خللی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در دانشگاه ایجاد نمی‌کند مشکل اصلی این است که با دونوبته شدن کنکور و تأثیر معدل به این اندازه در آن موجب پذیرش بیشتر دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان در دانشگاه‌ها می‌شود.

حسینی اضافه می‌کند: شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موارد توجه نکرده است و این طرح با مشورت افرادی ارائه شده است که ذی‌نفع هستند و بهتر است کنکور به روش گذشته برگزار شود و مافیای کنکور حذف شود.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری کنکور به روش گذشته، امکان برنامه‌ریزی بهتر برای بررسی و ثبت‌نام دانشگاه را به خانواده‌ها می‌داد، ادامه می‌دهد: مشکل برنامه‌ریزی نیست و مشکل اصلی این است که هم اکنون افرادی که در مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان درس خوانده‌اند، امکان ثبت‌نام در دانشگاه را دارند که زمان ثبت‌نام برای آن‌ها فرقی ندارد.

مشاور کنکور می‌گوید: طبق صحبت‌های مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیش از ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران که از بهترین دانشگاه‌های کشور است را دهک ۱۰ تشکیل می‌دهند و اگر جزو دهک ۱۰ نباشید نمی‌توانید پزشکی قبول شوید.

به حال کنکوری‌ها تفاوتی ندارد!

از آنجا که یک طرف این موضوع به دانش‌آموزان مربوط می‌شود، به سراغ آن‌ها رفتیم و با دانش‌آموزانی که سال جاری به همین روش نوبت اول کنکور را گذرانده‌اند و برای نوبت دوم آماده می‌شوند به گفت‌وگو پرداختیم:

سروش زارع که در یکی از مدارس دولتی ناحیه ۵ شهر اصفهان تحصیل می‌کند در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با این موضوع که ثبت‌نام دانشگاه یک ماه دیرتر انجام می‌شود، مشکلی ندارم، اما اگر این ثبت‌نام دیرتر شود، پایان سال تحصیلی و دریافت مدرک نیز دیرتر می‌شود که برای سربازی و دیگر برنامه‌ریزی‌های شخصی دچار مشکل می‌شویم.

امیرمحمد علی‌دوست که در مدرسه دولتی مشغول به تحصیل سال دوازدهم است نیز در این باره می‌گوید: تنها مشکلی که با تأخیر در ثبت‌نام دانشگاه دارم موضوع نظام وظیفه است که امیدوارم مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

شادی هاشمی که در مدرسه دولتی ناحیه ۴ آموزش‌وپرورش اصفهان تحصیل می‌کند درباره این موضوع می‌گوید: با وجود مسائلی همچون هزینه‌های زیاد بابت خرید کتاب‌های آموزش برای امتحانات نهایی و کنکور و تأخیر یک‌ماهه در اعلام نتایج و ثبت نام دانشگاه، اینکه دو بار فرصت شرکت در کنکور فراهم شده است و می‌توانیم در یک سال دو بار برای قبولی در رشته مورد علاقه خود را محک بزنیم، بهتر از سال‌های گذشته است که کنکور یک‌بار در سال برگزار می‌شد.

به گزارش ایمنا، پیگیری این موضوع نشان می‌دهد اعلام نتایج حتی در زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها مشکلی را برای کنکوری‌ها و خانواده‌های آن‌ها ایجاد نکرده است و شرایط ویژه آزمون سراسری موجب شده دانشجویان با شرایط پیش آمده وفق پیدا کنند.

نظر شما