شناسهٔ خبر: 67349791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مخبر: از کارهای مهم دولت سیزدهم تمرکز بر تقویت صنعت نفت با تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی بود

سرپرست ریاست جمهوری تصریح‌ کرد: یکی از کارهای بسیار مهم در دولت مردمی تمرکز روی وزارت نفت آن هم با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بود. سرپرست ریاست جمهوری تصریح‌ کرد: یکی از کارهای بسیار مهم در دولت مردمی تمرکز روی وزارت نفت آن هم با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بود.

صاحب‌خبر -
 
 
 

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد مخبر صبح امروز دوشنبه در ادامه برنامه افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مورد تأکید رئیسجمهور شهید تحتعنوان «یادگار ابراهیم»، در آیین افتتاح 17 طرح بزرگ وزارت نفت با بیان اینکه امروز همه خلأ وجودی رئیسجمهور شهید را با همه وجود همه حس می‌کنیم، تصریح کرد: در آغاز فعالیت دولت مردمی کشور در ابعاد مختلف وضعیت بسیار سختی داشت و در همه ابعاد اداره کشور با مشکل مواجه بودیم.

سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم شهید رئیسی نگاه کلان به اداره کشور و پرهیز از ورود به مسائل حاشیه‌ای بود، افزود: برخی دولت‌ها در گذشته اصل کارشان پرداختن به حاشیه‌ها بود تا متن و هنوز هم همان مسیر را دنبال می‌کنند، اما رئیسجمهور شهید هیچ‌گاه دچار حاشیه نشد و بهدرستی به تشخیص مسائل و تلاش برای حل آنها پرداخت.

مخبر اظهار داشت: در حدود 4 ماه ابتدایی فعالیت دولت ما بهدنبال رسیدن به نقطه و سطحی از ثبات بودیم که بشود برای آینده برنامه‌ریزی کرد. ما کشور را در وضعیتی تحویل گرفته بودیم که پول برای پرداخت حقوق کارمندان دولت نبود و وضعیت در عرصه‌های مختلف به همین منوال بود.

سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت‌ها معمولاً دوره اول خود را به انتقاد از دولت گذشته می‌گذرانند، اما همه شاهد بودیم که در دولت آیت‌الله رئیسی کمترین میزان انتقاد از طرف خود ایشان و کلیت دولت نسبت به گذشته مطرح شد، گفت: اگر چه مشکل و مسئله برای گفتن زیاد بود، اما ترجیح این بود که بهدنبال حل مشکلات مردم باشیم و این نگاه کلان در همه ابعاد اداره دولت از سوی رئیسجمهور شهید دنبال می‌شد.

مخبر با اشاره به اینکه شهید رئیسی در همه ابعاد از جمله در عرصه دیپلماسی نگاه کلان داشت و نگاه وی صرفاً معطوف به چند کشور نبود و منافع کشور را به روابط با این کشورها پیوند نزده بود، خاطرنشان کرد: ایشان با تلاش و با تکیهبر نگاه کلان و تشخیص صحیح ظرفیت‌های کشور در عرصه دیپلماسی را احیا کرد و علاوه بر سامان دادن روابط با کشورهای منطقه، سطح تعاملات با کشورهای مناطق دیگر جهان از شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین را نیز ارتقا بخشید و از این طریق سطح امنیت کشور را نیز بالا برد.

سرپرست ریاست جمهوری اضافهکرد: دستاوردهای دولت مردمی در عرصه دیپلماسی باعث شد دیگر اینگونه نباشد که یک یا دو کشور دنبال این باشند که ببینند موضع ایران چیست، بلکه بخش عظیمی از کشورها با جمهوری اسلامی ایران همسو و همراه شدند و این به پیشبرد راهبردهای سیاست خارجی کشور کمک زیادی کرد.

مخبر یکی از مسائل مهم مورد توجه شهید رئیسی و دولت سیزدهم در آغاز فعالیت را تمرکز بر روی مسئله انرژی عنوان کرد و گفت: اساساً انرژی یکی از تکیه‌گاه‌های اصلی هر فعالیت اقتصادی است و توسعه پایدار در هیچ کشوری بدون تأمین پایدار انرژی ممکن نیست. انصافاً در این دولت کار بسیار بزرگی در وزارت نفت صورت گرفت چرا که از یک سوء در فروش نفت و بازگرداندن درآمدهای آن مشکل داشتیم و از سوی دیگر در بخش‌های مختلف این صنعت سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگرفته بود و در تولید هم دچار مشکل شده بودیم.

سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه با همه اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم همچنان ناترازی‌ها بهطور کامل مرتفع نشده است، افزود: ایران در میان دارندگان ذخایر گاز رتبه دوم و در میان دارندگان ذخایر نفت کشور سوم جهان است، اما بهدلیل عدم توجه و سرمایه‌گذاری لازم در بخش‌های مختلف صنعت نفت در تولید دچار مشکل شدهبودیم. امروز برخی کشورها که ذخایر کمتری از ما دارند درآمدهای بالای 100 میلیارد دلار از نفت و گاز دارند، اما در ایران با وجود اقدامات صورت گرفته برای افزایش ظرفیت‌های تولید، همچنان گرفتار ناترازی در تأمین انرژی هستیم.

مخبر همچنین با بیان اینکه امروز در حالی در تولید گاز کافی در کشور دچار مشکل هستیم که در صورت عدم وجود کوتاهی‌ها در گذشته، می‌توانستیم این صنعت و دارایی را بهعنوان یک مولفه جدی برای تنظیم معادلات دیپلماسی در دنیا مورد استفاده قرار دهیم، اظهار داشت: متأسفانه کم‌توجهی‌ها و عدم سرمایه‌گذاری‌های کافی فقط مربوط به بخش نفت و گاز نبود و در صنعت پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری‌های کافی نشده بود و لذا مجبوریم بهجای فروش فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، همچنان خام‌فروشی کنیم.

سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: در این دولت یکی از کارهای بسیار مهم تمرکز روی وزارت نفت آن هم با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بود. از شخص وزیر نفت تا بقیه دست‌اندرکاران صنعت نفت کشور با اعتماد به نفس، دلسوزی، توکل، توسل و بهره‌گیری از متخصصین داخلی بسیج شدند تا کارهای بزرگی را در این صنعت رقم بزنند؛ چنانکه انتقال سکوی فاز 11 میدان پارس جنوبی یکی از کارهای محیرالعقول عرصه فنی-مهندسی بود که با تکیهبر توانمندی‌های داخلی انجام شد.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به محدودیت‌های شدید فروش نفت تا قبل از دولت سیزدهم، تصریح کرد: امروز فروش نفت کشور از حدود 300 هزار بشکه‌ در روز در ابتدای دولت مردمی، به بیش از 2 میلیون بشکه رسیده و ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هیچ اقدامی از سوی غربی‌ها در میزان فروش نفت ما اثر ندارد، در چنین شرایطی برخی از یک سو ادعا می‌کنند که تحریم‌ها چند برابر شده و از سوی دیگر مدعی‌اند که افزایش فروش نفت کشور ناشی از چشم‌پوشی دشمن است.

مخبر در ادامه با بیان اینکه ما هرگز منکر زحمات هیچ دولتی نبوده‌ایم، اما دولت مردمی به ویژه در بخش نفت موفقیت‌های بزرگی رقم زد و توانست موانع فروش نفت را رفع کند، قبول مسئولیت و پذیرش ریسک را رمز موفقیت مدیران نفتی دولت مردمی عنوان کرد و افزود: وزارت نفت دولت مردمی با جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و بهره‌گیری از توان مهندسان و متخصصان کشور میادین نفتی که اروپایی‌ها رها کرده بودند را به سامان برسانند.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه تکمیل 155 طرح نیمه‌تمام نفتی در دولت مردمی را از جمله دستاوردها و موفقیت‌های این وزارتخانه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و همچنین با مدیریت جهادی مهندس اوجی عنوان کرد و اظهار داشت: از جمله هدف‌گذاری‌های مهم صورت گرفته در این وزارتخانه که منابع مالی آن نیز تأمین شده افزایش تولید نفت کشور به 4 میلیون بشکه است که بزودی محقق خواهد شد.

مخبر در ادامه با اشاره به نقش و تأثیر دیپلماسی و ارتباط گسترده شهید رئیسی در دسترسی کشور به منابع و درآمدهای نفتی، گفت: رئیس جمهور شهید در دیدارها و سفرهای خارجی خود 570 محور مسائل را با سران کشورهای مختلف به مذاکره گذاشت که از این تعداد 350 محور به سطح تفاهم رسیده و قریب 120 مورد نیز به قرارداد تبدیل شده است.

سرپرست ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ایده‌ها و نظرات مدیران مجموعه وزارت نفت در بخش اقتصادی کشور، اظهار داشت: در 3 سال دولت مردمی ثابت شد که منابع مالی مشکل اصلی کشور نیست بلکه می‌توان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کارآمد، جوان و نخبه و همچنین مدیریت قوی بسیاری از مشکلات را مرتفع کرد.

مخبر میدان دادن به نخبگان و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات بسیار خوب وزارت نفت در دولت مردمی عنوان کرد و افزود: از جمله کارهای بسیار خوب جناب آقای اوجی باز کردن درب وزارت نفت به روی شرکت‌های دانش‌بنیان بر خلاف دوره‌های گذشته بوده که این مسیر باید ادامه یابد.

انتهای پیام/

نظر شما