شناسهٔ خبر: 67349429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ۵۲ درصدی پرونده‌های دادگستری ایلام

ایلام - ایرنا - رییس دادگستری ایلام گفت: پرونده‌های موجود استان از ۲۲ هزار فقره تا پایان اسفندماه سال گذشته، اکنون ۵۲ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عمران علیمحمدی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: ارتقا کیفیت رسیدگی و اتقان آرا از ۷۸ درصد ابتدای مدیریت کنونی دادگستری به ۹۱ درصد، کاهش پرونده‌های معوقه و قدیمی شعب استان از هفت هزار و ۵۰۰ فقره به ۱۰۴ فقره در پایان سال ۱۴۰۲ و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی و ۳۵ درصدی اراضی مزروعی و کشاورزی استان از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان است.

وی همچنین به افزایش صلح و سازش در پرونده‌های دادگستری از ۲۸ درصد ابتدای مدیریت به ۴۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲، انجام ۱۴۴ مورد بازرسی و بازدید میدانی از حوزه‌های قضایی استان علاوه بر نظارت مستمر و روزانه سیستمی، انجام ۶۰ هزار و ۳۰۸ مورد ملاقات مردمی مسئولان حوزه‌های قضایی استان در راستای تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت‌مندی و اعتماد قوه قضائیه و در نتیجه کسب رتبه اول کشور از حیث تکریم مراجعان اشاره کرد.

رییس دادگستری ایلام گفت: ۱۴۹ نفر از محکومان زندانی از طریق ستاد دیه استان آزاد شده اند و همچنین ۴۴ نفر مورد عفو عمومی قرار گرفته اند که از این تعداد ۳۷ نفر تخفیف مجازات و هفت نفر نیز آزاد شده اند و نیز تشکیل ۴۸ جلسه اقتصاد مقاومتی و در نتیجه فعال کردن ۶ واحد تولیدی و رفع مشکل و پیگیری جلوگیری از تعطیلی ۳۰ واحد تولیدی، تشکیل ۱۲ جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال با ۶۸ مصوبه، رفع تصرف از ۴۰۰ هکتار اراضی ملی و اعمال مجازات ۳۱ نفر محکوم در همین زمینه را دیگر فعالیت‌های دستگاه قضا دانست.

رییس دادگستری استان ایلام اضافه کرد: برگزاری ۸۴ جلسه با موضوع حقوق عامه، تعیین تکلیف سه هزار و ۲۰۰ دستگاه وسیله نقلیه موتوری و خودروی از طریق دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مجتمع قضایی مرکزی استان با ۱۳ هزار و ۳۰۰ مترمربع زیربنا با ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه برای تکمیل طرح، احداث مجتمع پنج واحدی مهمانسرای مرکز استان و شروع به احداث ۱۱ واحد سازمانی با یک هزار و ۸۰۰ مترمربع زیربنا انجام شده است.

وی بیان کرد: براساس اعلام معاون نظارت دیوان عالی کشور و مستند به بررسی و ارزیابی اداره کل آمار و نظارت قوه قضائیه در خصوص استفاده از ظرفیت سامانه‌های الکترونیکی و با رعایت شاخص‌هایی نظیر صدور دستورات سیستمی و کسب ۶ هزار و ۲۸۷ امتیاز حائز رتبه اول دادگستری‌های سراسر کشور شده است.

علیمحمدی گفت: ۱۴ درصد جرایم استان ایلام نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و نیز فراهم‌سازی بسترهای مهارت‌آموزی زندانیان موجب اشتغالزایی ۳٠ درصدی در بین این افراد شده است.

رییس دادگستری استان ایلام افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۱ مورد مجازات جایگزین حبس از قبیل الزام به خدمات عموم رایگان در سطح استان اجرا شده است.

دادستان استان ایلام هم اظهار کرد: باید خدمات و فعالیت‌های دستگاه قضا برای مردم ملموس باشد و تکریم مراجعان از اولویت‌های مراجع قضایی به شمار می‌رود.

عبدالوهاب بخشنده یادآور شد: عملکرد مطلوب دستگاه قضا مستلزم همکاری مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی است و مراجع قضایی نسبت به هرگونه اهمال کاری ادارات با جدیت ورود می‌کنند.

نظر شما