شناسهٔ خبر: 67349428 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست اعضای مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس تشریح شد؛

جزئیات دوبسته حمایتی «رویش» و «گرنت تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری

تهران- ایرنا- جزئیات دوبسته حمایتی «رویش» و «گرنت تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت از فناوری‌ها و تحقیقات در گلوگاهی نشست اعضای مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس تشریح شد.  

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نشست اعضای مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس امروز (دوشنبه) با محوریت معرفی گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین تشریح بسته حمایتی رویش با حضور جمعی از مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل این صندوق برگزار شد.

جزئیات دوبسته حمایتی «رویش» و «گرنت تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری

کمک هزینه تحقیق و توسعه، ابزاری برای حمایت هدفمند از فناوری‌های خاص

مدیر توسعه فناوری‌های آینده صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای این نشست در تشریح خدمت «کمک هزینه (گرنت) تحقیق و توسعه» گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمت «کمک هزینه (گرنت) تحقیق و توسعه» را از سال ۱۳۹۹ با رویکرد تقاضامحور و با تمرکز بر فناوری‌های مورد نیاز دانش‌بنیان‌ها ایجاد کرد.

معصومه خان احمدی افزود: صندوق تلاش کرده است گرنت را به ابزاری برای حمایت هدفمند از فناوری‌های خاص تبدیل کند. این فناوری‌ها شامل فناوری‌های گلوگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های ترند تحقیقاتی کشور هستند.

کمک به حل چالش‌های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان (صنعت) با دانشگاه، کمک به رفع نیازهای گلوگاهی و اکتساب فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد نقطه تماس بهینه و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری و عبور از نقطه مرگ، ایفای نقش صندوق در کمک به توسعه زیست‌بوم دانشگاهی، استفاده از ظرفیت عظیم تحقیقاتی موجود در سطح کشور، افزایش انگیزه اساتید در حل نیازهای فناورانه، از جمله اهدافی است که با ارائه خدمت کمک هزینه (گرنت) تحقیق و توسعه» دنبال می‌کنیم.

جزئیات دوبسته حمایتی «رویش» و «گرنت تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری

مدیر توسعه فناوری‌های آینده صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: ذیل برنامه کمک هزینه (گرنت) تحقیق و توسعه صندوق، دو برنامه حمایت از تقاضای فناوری و حمایت از عرضه فناوری را داریم. شتابدهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، همچنین گروه‌های فناور دانشگاهی دارای عضو هیات علمی، مخاطبان اصلی این خدمت هستند. شتابدهنده‌های دانش‌بنیان همزمان می‌توانند پنج کمک هزینه تحقیق و توسعه از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.

عدم مالکیت فکری مادی یا معنوی برای صندوق نوآوری و شکوفایی، اولویت دریافت حق مالکیت فکری مادی از سوی هسته پژوهشی، تقبل پرداخت ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ها از سوی صندوق و مابقی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، تفاوت ویژه «کمک هزینه تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری با سایر نمونه‌های مشابه است.

وی درخصوص پراکندگی حوزه‌ها نیز گفت: بیشترین درخواست‌های کمک هزینه تحقیق و توسعه در حوزه‌های فناوری نانو، زیست فناوری، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و کمترین درخواست مربوط به حوزه حمل و نقل پیشرفته است. شرکت‌های دانش‌بنیان به شرط داشتن الزامات مدنظر صندوق، می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.

بسته «رویش» و ارائه خدمات متنوع در ۳ بخش سرمایه‌گذاری، تسهیلات و توانمندسازی

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه این نشست جزئیات بسته حمایتی «رویش» را تشریح کرد و گفت: مخاطب اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان هستند و برای سال جاری، ۸ بسته حمایتی ویژه دانش‌بنیان‌ها در موضوعات مختلف طراحی و تدوین کرده‌ایم.

مصطفی بغدادی افزود: بسته حمایتی «رویش» یکی از این بسته‌های هشت‌گانه است که به زایش و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان جدید کمک می‌کند. در قالب این بسته در ۳ بخش سرمایه‌گذاری، تسهیلات و توانمندسازی، خدماتی درنظر گرفته شده است. در بخش مشارکت و هم‌سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور شتابدهنده‌ها، به نسبت یک به یک تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به ازای هر طرح پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تسهیلات، تسهیلات قرض‌الحسنه سرمایه بذری به ازای قراردادهای شتابدهی تا سقف ۲ میلیارد تومان پرداخت می‌شود. در بخش تسهیلات ودیعه رهن فضای استقرار، تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۳ میلیارد تومان با قابلیت تمدید تا ۳ سال پرداخت می‌شود. همچنین تسهیلات بلندمدت ارزان به منظور تجهیز شتابدهنده‌ها در قالب تسهیلات قبل از تولید صنعتی تا سقف ۵۰ میلیارد تومان با کارمزد ۱۶ درصد پرداخت می‌شود.

جزئیات دوبسته حمایتی «رویش» و «گرنت تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری

بغدادی تصریح کرد: در بخش توانمندسازی (بلاعوض)، خدمات تأمین فضای برگزاری رویدادها، توانمندسازی (آموزش، مشاوره، حفاظت مالکیت فکری ...)، کمک هزینه تحقیق و توسعه تا سقف ۵ طرح تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای طرح‌های واجد اکتساب فناوری ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: شتابدهنده‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در این مسیر ایفا کرده و به مجموعه‌های کارآفرین در طی کردن مسیر پرخطر کسب‌وکار و تجاری‌سازی ایده‌ها، کمک می‌کنند. خدمات بسته رویش به منظور تأمین مالی استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه رشد به صورت غیرمستقیم و از طریق شتابدهنده‌های دانش‌بنیان به شرکت‌ها ارائه می‌شوند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به عملکرد این صندوق در حوزه شتابدهنده‌ها گفت: ضریب نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی در شتابدهنده‌های دانش‌بنیان ۶۹.۵۱ درصد است. تسهیلات پرداختی به شتابدهنده‌ها نیز بالغ بر ۱۲۳ میلیارد تومان، هم‌سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیارد تومان، توانمندسازی ۴.۶۵ میلیارد تومان بوده است.

نظر شما