شناسهٔ خبر: 67349289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

شادا گزارش می‌دهد؛

سنگ بنای تحول نظام مالیاتی در دولت سیزدهم/ كارپوشه 9.6 میلیون مودی در سامانه مودیان/فراریان مالیاتی به تور افتادند

تحول در نظام مالیاتی یکی از گام‌های تحولی دولت شهید آیت الله رئیسی است؛ استقرار نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تکمیل بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد، تقسیط بلندمدت بدهی‌های مالیاتی و به تور انداختن فراریان بزرگ مالیاتی از نتایج این حرکت تحولی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، یکی از اقدامات و دستاوردهای اصلی سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم، استقرار نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بود که در نتیجه آن اتصال حدود 137 هزار مؤدی به سامانه مؤدیان، صدور یک میلیارد و 541 میلیون و 355 هزار و 187 صورتحساب الکترونیکی محقق شد.

 الزام 100 هزار مؤدی اشخاص حقوقی به صدور صورتحساب الکترونیکی، الزام حدود 9 هزار مؤدی اشخاص حقیقی مشمول به صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق با قانون تسهیل تکالیف مؤدیان، تخصیص کارپوشه به بیش از 9 میلیون و 600 هزار مودی در سامانه مودیان، تخصیص بیش از 2 میلیون شناسه کالا و خدمات عمومی و اختصاصی و شناسایی و ساماندهی بیش از 23 میلیون پذیرنده بانکی از دیگر نتایج استقرار نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بوده است.

گفتنی است در ابتدای دولت سیزدهم پیشرفت این پروژه در حدود 10 درصد بوده است که در حال حاضر پیشرفتی در حدود 95 درصد دارد.

 همچنین راه‌اندازی سامانه مؤدیان و استقرار کامل پایانه فروشگاهی به‌عنوان بستر اصلی اجرای بسیاری از قوانین مالیاتی و داده‌مبنا کردن فرایندهای اخذ مالیات، بهره‌برداری از مرحله دوم نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی و تصویب قانون تسهیل سامانه مؤدیان از دیگر پیشرفت‌ها و تغییرات این پروژه در دولت سیزدهم است.

 تکمیل بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد

 پیگیری تصویب قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم و تکمیل بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد گام دیگری است که در راستای تحول در نظام مالیاتی در دولت شهید آیت الله رئیسی برداشته شد.

تکمیل برنامه نرم‌افزاری سامانه مؤدیان در راستای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد، پیگیری تصویب طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی و بستر اجرایی آن و پیگیری تصویب لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم (شامل مالیات بر جمع درآمد و ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی) در مجلس شورای اسلامی در همین راستا به انجام رسیده است.

اعطای اعتبار مالیاتی به دانش‌بنیان‌ها

اعطای اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی دانش‌بنیان نیز گام تحولی دیگری در راستای اصلاح نظام مالیاتی است. در این زمینه ایجاد بستر اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و دریافت فهرست اطلاعات 1098 شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی فناوری رئیس جمهور؛ بارگذاری مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان در سامانه یکپارچه مالیاتی و تقسیط حداکثری بدهی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد. 

تقسیط بلندمدت مالیات برای تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها

از آنجا که تحول در نظام مالیاتی در دولت سیزدهم با نگاه خاص به حمایت از بخش مولد اقتصاد بوده است؛ تقسیط بلندمدت مالیات در اجرای ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم از اقداماتی است که در این راستا انجام شد.

در این زمینه تقسیط بلندمدت مالیات واحدهای آسیب‌دیده از کرونا، شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان و تقسیط مبلغ بدهی از سه سال به 5 سال به سرانجام رسید. 

استقرار کامل نظام نوین دادرسی مالیاتی

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای تحول در نظام مالیاتی، استقرار کامل نظام نوین دادرسی مالیاتی با رویکرد تسریع و چابک‌سازی فرایندهای دادرسی و زمان از طریق سطح‌بندی و اولویت‌گذاری پرونده‌ها و آسیب‌شناسی آرای قبلی است که نتایج آن ایجاد مرکز دادرسی، کاهش میانگین زمانی صدور رای هیأت (3 ماه)، انتخاب نمایندگان هیأت‌های حل اختلاف به‌ صورت تصادفی بنابر تبصره (5) ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم، راه‌اندازی هیأت‌های حل اختلاف موقت و به‌روزرسانی دستورالعمل دادرسی مالیاتی با نگاه روان‌سازی و افزایش توان حل‌وفصل پرونده‌ها بوده است.

 مبارزه با فرار مالیاتی 3.6 همت برگ قطع مالیاتی برای تراکنش‌های مشکوک بانکی 

طراحی و پیاده‌سازی سازوکارهای پیشگیری، شناسایی و مبارزه با فرار مالیاتی نیز در راستای اجرای تحول در نظام مالیاتی در دولت شهید آیت الله رئیسی به انجام رسید.

از اقدامات مهم در این زمینه، رسیدگی و صدور 20 هزار و 197 فقره برگ تشخیص مالیات به مبلغ 249 هزار و 485 میلیارد ریال و صدور 8 هزار و 871 فقره برگ قطعی به مبلغ 85 هزار و 245 میلیارد ریال در اجرای بازرسیهای مالیاتی موضوع ماده (181) قانون مالیات‌های مستقیم، صدور 26 هزار و 326 فقره برگ تشخیص مالیات به مبلغ 249 هزار و یک میلیارد ریال و صدور 7 هزار و 917 فقره برگ قطعی به مبلغ 36 هزار و 811 میلیارد ریال در رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک بانکی، درج هزار و 794 شرکت در فهرست مؤدیان فاقد اعتبار و شناسایی 588 شرکت مشکوک در مرحله راستی‌آزمایی، اجرای هزار و 188 مورد بازرسی مالیاتی موضوع ماده (181) قانون مالیات‌های مستقیم، دریافت 42 هزار و 597 فقره گزارش مردمی از سامانه جامع گزارش‌های مردمی، شناسایی هزار و 433 شخص فاقد پرونده مالیاتی، درخواست استعلام تراکنش بانکی برای 3 هزار و 792 شخص حقیقی و حقوقی، اجرای 20 مورد بازرسی مالیاتی، 10 هزار و 619 بازدید میدانی از محل فعالیت اشخاص گزارش شده، ارسال مشخصات 10 هزار و 515 مورد از تخلف پزشکان به سازمان نظام پزشکی، وصول 113 هزار و 680 میلیارد ریال اصل و جریمه مالیات از محل شناسایی درآمدهای کتمان شده مستند به قبوض مالیاتی مرتبط با جرائم موضوع ماده (192) قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین تقدیر از 130 نفر از گزارش‌دهندگان فرار مالیاتی و پرداخت بیش از  7 میلیارد و 500 میلیون ریال پاداش به اشخاص یادشده بوده است.

 

نظر شما