شناسهٔ خبر: 67349163 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صفر تا صد نظر سنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی از مناظره‌های انتخاباتی

نظر سنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما در خصوص مناظره‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نتایج نظر سنجی حکایت از اثر گذاری مناظره اول دارد.
آقای محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما با حضور در استودیو شبکه خبر گفت:ما معمولا نظرسنجی‌های انتخاباتی را در مرکز تحقیقات صدا و سیما از یک سال قبل از آغاز فرایند انتخابات شروع می‌کنیم و امسال هم با این نیت که انتخابات ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، ۲۷ اردیبهشت ماه اولین نظر سنجی را انجام دادیم یعنی سه روز قبل از شهادت رئیس جمهور و هیات همراه، بعد آن حادثه تلخ اتفاق افتاد و همه کشور از جمله سازمان و به طبع آن مرکز تحقیقات رسانه ملی خیلی سریع وارد مراحل انتخابات شدند، ما از آن تاریخ تا به امروز در حال انجام نظر سنجی در سطح کشور هستیم و انواع نظر سنجی‌های تلفنی و حضوری را انجام می‌دهیم یکی از نظر سنجی‌هایی که در این ایام در حال انجام ان هستیم، سنجش نگرش مردم نسبت به مناظرات و برنامه‌های انتخابات هست همچنین در مورد میزان مشارکت و اقبال به نامزد‌های مختلف و توقع از رئیس جمهور آینده، عوامل موثر بر مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات را به طور مستمر می‌سنجیم.
وی افزود: در این دوره با دستور ریاست سازمان صدا و سیما بر این شد که نظرسنجی‌های میدانی ما در اختیار نامزد‌ها قرار گیرد که موضوعات آن؛ میزان مشارکت، رای هر کدام از نامزد‌ها به صورت بالفعل و بالقوه، تفاوت آنها: رای بالفعل کسانی هستند که در نظر سنجی می‌گویند قطعا رای خواهیم داد، رای بالقوه: یعنی کسانی که گفته اند احتمالا شرکت می‌کنند و یا تصمیم نگرفته اند را هم می‌پرسیم که فرض کنید که اگر خواستید رای دهید به کدام نامزد رای می‌دهید این رای بالقوه می‌شود، که ما هر دوی اینها یعنی هم مشارکت کل را و هم رای بالقوه و بالفعل را در اختیار نامزد‌ها قرار می‌دهیم، و امروز هم که سومین نظر سنجی میدانی ما با تعداد نمونه ۳۶ هزار تا در سراسر کشور از دو روز پیش شروع شده امروز به اتمام خواهد رسید و ما امشب در حین مناظره تقدیم نامزد‌ها خواهیم کرد.
رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی افزود: ما هر روز هفته را نظر سنجی داریم، نظر سنجی‌های میدانی ما یک روز مراکز استان‌ها انجام می‌شود، یک روز شهرستان‌های هر استان و یک روز روستا‌های هر استان، بنابراین سه روز طول می‌کشد، نظر سنجی‌های تلفنی ما هم یک روز تماس با شماره تلفن‌های همراه برقرار می‌شود و یک روز هم تماس با شماره تلفن‌های ثابت برقرار می‌شود، که آن هم دو روز طول می‌کشد و ما، چون نظر سنجی‌های میدانی که دقیق‌تر است و با حجم نمونه بالاتر هست، به نامزد‌ها تقدیم می‌کنیم و سه روز این طول می‌کشد و تقریبا این می‌شود به فاصله پنج روز، چون دو روز نظرسنجی تلفنی داریم و سه روز نظر سنجی میدانی این را تقدیم می‌کنیم و مجدد دو روز تلفنی داریم و سه روز میدانی باز این را تقدیم نامزد‌ها می‌کنیم، ما یک مرحله دیگر نظر سنجی میدانی داریم که روز چهارشنبه تمام خواهد شد که آن را هم تقدیم ستاد‌های نامزد‌ها خواهیم کرد.
وی در خصوص درجه اطمینان نظر سنجی‌ها گفت: ما به لحاظ آماری ۹۷ درصد اطمینان نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهیم و بقیه جا‌ها هم بین ۹۵ تا ۹۷ درصد اطمینان هست، یعنی نهایتا بین سه تا پنج درصد خطا‌ی قابل قبول داریم در این زمینه، مادر انتخابات مجلس هم پیش بینی ما ۴۱/۷ درصد مشارکت بود و مشارکت واقعی که اتفاق افتاد ۴۱ درصد بودکه ۷ دهم درصد خطا پیش بینی کرده بودیم.
وی گفت: ما بر اساس جمعیت استان‌ها به آنها سهمیه تخصیص می‌دهیم در آن نمونه‌ای که می‌خواهیم بگیریم، مثلا امروز که نظر سنجی کشوری ما که با ۳۶ هزار نمونه تکمیل می‌شود، ما به لحاظ آماری بر اساس فرمول باید نزدیک به ۴۰۰ نمونه از یک جامعه بگیریم که بتوانیم تعمیم دهیم نتایج را، بنابراین ما از هر استان ۴۰۰ نمونه از مرکز آن استان می‌گیریم، ۴۰۰ نمونه از شهرستان و ۴۰۰ نمونه از روستا‌ها می‌گیریم بنابراین ۱۲۰۰ نمونه از هر استان می‌گیریم و در ۳۰ استان ما ۳۶ هزار نمونه می‌شود، بنابراین می‌توانیم تعمیم دهیم با ۹۵ تا ۹۷ درصد اطمینان که میزان مشارکت روستا‌ها این میزان خواهد بود در فلان استان و میزان مشارکت مرکز استان در فلان استان اینقدر خواهد شد.
شاکری نژاد ادامه داد: در طول سالیان گذشته اساسا منتشر نمی‌شده داده‌های نظر سنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما ولی در این دوره دکتر جبلی و ستاد انتخابات سازمان تصمیمشان بر این شد که ما نظر سنجی‌ها را در اختیار نامزد‌ها و نهاد‌های متولی امر انتخابات قرار دهیم ما اینها را به صورت محرمانه در اختیار نامزد‌ها قرار می‌دهیم این که خودشان بخواهند از طریق ستادشان یا در فضای مجازی منتشر کنند با خودشان است.
شاکری نژاد در خصوص نظر سنجی مناظره‌ها هم گفت: ما بعد از مناظره اول یعنی بلا فاصله روز بعد از مناظره نظر سنجی انجام دادیم درباره میزان مخاطب این برنامه و تقریبا ۳۱ درصد از پاسخگویان گفتند این مناظره را دیدند، چون ما از جامعه ۱۸ سال به بالا این نظر سنجی را انجام می‌دهیم اگر بر اساس آمار جامعه بالای ۱۸ سال ایران را ۶۱/۵ میلیون در نظر بگیریم چیزی حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر را می‌توانیم تخمین بزنیم که این مناظره را دیدند در همان نظرسنجی در مورد این که آیا این مناظره توانسته به شناخت آنها کمک کند نسبت به نامزد‌ها سوال پرسیده بودیم که حدود ۴۷ درصد از کسانی که مناظره‌ها را دیده بودند، گفته بودند که توانسته به ما کمککند و حدود ۹/۳ درصد گفته بودند کمکی به افزایش شناخت ما نکرده است، سه تا محور را هم پرسیده بودیم درباره نظرشان درخصوص بی طرفی و رعایت عدالت بین نامزد‌ها در باره تسلط مجری و درباره محور سوالات و موضوعات مناظره هم پرسیده بودیم که به طور میانگین بالای ۹۲ درصد پاسخگویان راضی بودند.
رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی ادامه داد: نظر سنجی‌های مناظره دوم را هم انجام دادیم و نتایج آن هم مشخص شده که با ۴ دهم درصد افزایش مخاطب نسبت به مناظره اول مواجه شدیم و ۳۱/۸ دهم درصد گفته بودند این دو مناظره رادیدند و افزایش شناخت نسبت به نامزد‌ها به نزدیک ۶۰ درصد رسیده و نشان می‌دهد جلوتر که آمدیم مناظره‌ها به افزایش شناخت نسبت به نامزد‌ها کمک کرده است و مردم را به تصمیم نزدیک‌تر می‌کند و داده‌ها نشان می‌دهد که این مناظره‌ها میزان مرددین را کاهش می‌دهد و کسانی را که تصمیم نگرفته اند به تصمیم نزدیک می‌کند.
وی در پایان افزود: بعد از پایان ایام تبلیغات بقیه برنامه‌های سازمان را اعم از میزگرد‌ها، مستندها، گفتگو‌ها نظرسنجی خواهیم کرد و آمار آن را هم منتشر خواهیم کرد.

<div id="video-display-embed-code_11246835"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4267388/11246835?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما