شناسهٔ خبر: 67347885 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

این تمیزکننده خانگی، الیاف میکروپلاستیک را آزاد می‌کند

تهران- ایرنا- پژوهش‌ها نشان می‌دهد اسفنج‌های فوم ملامینه، ماهانه تریلیون‌ها الیاف میکروپلاستیک آزاد می‌کنند که خطرهای زیست‌محیطی به همراه دارد. ساخت اسفنج‌های متراکم‌تر و استفاده از روش‌های پاک‌سازی جایگزین، راهکارهای پیشنهادی پژوهشگران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وبگاه سای‌تِک‌دِیلی در گزارشی آورده است: اگر تا به حال کفش‌های سفید داشته‌اید یا سعی کرده‌اید آثار مدادرنگی را از روی دیوار پاک کنید، احتمالاً قدردان وجود اسفنج‌های فوم ملامینه هستید.

این اسفنج‌ها به دلیل قابلیت از بین بردن بی‌دردسر لکه‌های سرسخت و خراش‌های عمیق بدون نیاز به مواد پاک‌کننده اضافی شهرت دارند و ویژگی سایندگی، آن‌ها را متمایز می‌کند.

با این حال، هنگامی که این اسفنج‌های جادویی فرسوده شوند الیاف میکروپلاستیک از آن‌ها جدا می‌شود. پژوهشی که در ACS’ Environmental Science & Technology منتشر شده نشان می‌دهد اسفنج‌های فوم ملامینه در آزادسازی بیش از یک تریلیون الیاف میکروپلاستیک در ماه در سطح جهان نقش دارند.

این تمیزکننده خانگی، الیاف میکروپلاستیک را آزاد می‌کند

فوم ملامینه از ملامین فرمالدهید ساخته شده است. شبکه‌ای از رشته‌های سخت و پلاستیکی که در یک فوم نرم و سبک جمع شده‌اند و به طرز شگفت‌انگیزی ساینده است، آن را به ماده‌ای عالی برای اسفنج‌هایی تبدیل می‌کند که پاک‌کنندگی بسیار خوبی دارند. اما زمانی که اسفنج‌ها در اثر استفاده ساییده می‌شوند، فوم به قطعات کوچک‌تری تجزیه می‌شود که الیاف میکروپلاستیک را آزاد می‌کند تا وارد سیستم‌های فاضلاب ‌شوند. پس از اینکه این الیاف در محیط منتشر می‌شوند، حیات وحش آن‌ها را مصرف می‌کند و وارد زنجیره غذایی می‌شوند.

پژوهشگران توصیه می‌کنند برای به حداقل رساندن انتشار الیاف میکروپلاستیک، سازندگان، اسفنج‌های متراکم‌تر و سخت‌تری بسازند که در برابر سایش مقاوم‌تر باشند.

علاوه بر این، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند افراد محصولات تمیزکننده طبیعی را انتخاب کنند که در آن‌ها از پلاستیک استفاده نمی‌شود. همچنین نصب سیستم‌های فیلتراسیون را برای جذب الیاف میکروپلاستیک در خانه یا در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب توصیه می‌کنند.

نظر شما